רוטשטיין משתלח בחשכ"לית וזוכה לתגובה רפה ממנכ"ל האוצר

מנכ"ל הדסה האשים את מיכל עבאדי-בויאנג'ו בפגיעה בהדסה על רקע מה שכינה "המגה אגו" שלה ■ בויאנג'ו: "כבר שנים הוא משתלח בכל שומר סף שמעז לעמוד מולו"

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי

זה כבר הפך לריטואל: מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה פרופ' זאב רוטשטיין משתלח בחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, משרד האוצר ממהר לגנות ולהעניק לחשבת "גיבוי מלא", ואז תוך זמן קצר מגיעה ההשתלחות הבאה וחוזר חלילה.

הסיבוב הנוכחי הגיע לאחר שרוטשטיין שלח לעבאדי מכתב חריף ובוטה במיוחד בו הוא מאשים אותה בפגיעה מכוונת בהדסה. במכתב, שפורסם לראשונה בגלי צה"ל, כתב רוטשטיין בין היתר: "מפליא עד כמה המגה-אגו שלך מסוגל להעביר אותך על דעתך ולגרום לך לפגוע ברבים וטובים, ואני ביניהם".

בתגובה לדברים, כתב היום (א') לרוטשטיין מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "בראשית דבריי הריני להבהיר כי אני רואה בחומרה רבה מאוד את ההשתלחות האישית בחשבת הכללית. דברים אלה לא צריכים שיישמעו כלל, ולא כל שכן שיישמעו מפיו של מנהל מרכז רפואי מוביל במכתב רשמי לנמענים המכובדים. חרף הוויכוח הארוך הקיים ביניכם ולהט הרוחות, אין מקומם של טיעונים לגופו של אדם דוגמת אלה שנכתבו במכתבך, אשר אינם מסייעים לבית החולים ולהבראתו ואני מצפה כי תתנצל עליהם באופן מיידי".

מעבר לכך, הבהיר באב"ד, עמדת משרד האוצר היא שהנהלת הדסה מחויבת לשתף פעולה עם הנחיות החשבת הכללית והחשב המלווה של בית החולים.

אלא שזו לא הפעם הראשונה, כאמור, שבאב"ד נדרש לגנות את ההתקפות של רוטשטיין על בויאנג'ו. כך, בדצמבר אשתקד, עוד לפני שנכנס רשמית לתפקידו כמנכ"ל הדסה, אמר רוטשטיין בראיון לכלכליסט: "החשבת הכללית היא המתעללת הראשית בהדסה". בתגובה, מסר אז האוצר: "משרד האוצר דוחה מכל וכל את ההתקפה חסרת הרסן של פרופ' רוטשטיין... החשבת הכללית הינה משומרי הסף החשובים ביותר על הקופה הציבורית והמנהל התקין... החשבת הכללית זוכה לגיבוי של שר האוצר ומוערכת מאוד על פועלה".

אבל חודש בלבד לקח לרוטשטיין לשגר התקפה חריפה עוד יותר על בויאנג'ו, הפעם במרומז, למרות אותו גינוי של האוצר. אל מכתב הפרישה מתפקידו כמנכ"ל שיבא, צירף רוטשטיין את פרק קמ' בתהילים, בו נאמר בין היתר: "חלצני ה' מאדם רע; מאיש חמסים תנצרני... ימיטו עליהם גחלים, באש יפלם, במהמורות בל יקומו". חרף הרמיזה המשתלחת, ואף על פי שגורמים במערכת ראו בכך הסתה של ממש נגד בויאנג'ו ורגולטורים נוספים, הפעם ראשי האוצר ומשרד הבריאות לא הגיבו באופן רשמי והסתפקו בגינויים רפים בשיחות לא רשמיות.

למעשה, בשעה שבאב"ד השמיע הסתייגויות וגינויים אחרי התקפותיו של רוטשטיין, המנכ"ל השנוי במחלוקת של הדסה זכה בפועל לגיבוי. כך, למרות התרעותיה החוזרות של בויאנג'ו על כך שרוטשטיין הדיר לחלוטין את החשב המלווה מטעם האוצר שהוצמד להדסה במסגרת הסכם ההבראה שנחתם תחת חסותו של בית המשפט המחוזי בירושלים, דבר לא נעשה בעניין. הדרת החשב הפכה לעובדה קיימת שפגעה לא רק במה שרוטשטיין מכנה "האגו של החשבת הכללית", אלא בעיקר ביכולת של המדינה לפקח אחר ההתנהלות בהדסה ואחרי 1.3 מיליארד שקל שהמדינה מזרימה לבית החולים על פי הסכם ההבראה.

עד למידורו של החשב המלווה, הצליח החשב לשקף את הנעשה בהדסה ואף להוציא תחת ידיו תמונה בעייתית ביותר בכל הקשור לפעילות שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) שנעשים במקום. על פי נתוני החשב שנחשפו ב"גלובס", הנכונים למחצית הראשונה של 2015, שיעור הניתוחים הפרטיים שהתבצעו בשעות הבוקר עמד על 73% בממוצע, אף שהסכם ההבראה קבע כי הניתוחים הפרטיים יבוצעו רק בשעות אחר הצהריים. במחלקות מסוימות, כך הראה החשב, שיעור הניתוחים הפרטיים בבוקר עלה על 90%.

עבאדי בויאנג'ו לא הסתפקה הפעם בגינוי הריטואלי של משרד האוצר, ושלחה תגובה חריפה מאוד משלה: "במשך שנים משתלח רוטשטיין בכל שומר סף שמעז לעמוד מולו, ובכלל זה אנשי משרד הבריאות, עובדי מבקר המדינה ועובדי אגף החשב הכללי. במקביל מנהל רוטשטיין מוסדות ציבוריים במחשכים וממשיך קו פעולה שאפיין אותו גם בתפקידו הקודם. כולנו זוכרים את הניתוחים הפרטיים שבוצעו לא היתר (פרשת 'קלאס קליניק' - ש.נ), את הקמת שדה התעופה למסוקים פרטיים ששימש גם לחניית מקורבים בהיותו מנכ"ל שיבא, ועד כניסה בלתי מורשית לקרקעות של אחרים מהעת האחרונה (חשיפת גלובס בדבר עבודת הדחפורים שביצע רוטשטיין בשטח האוניברסיטה העברית - ש.נ). אגף החשב הכללי ימשיך לפעול להגברת השקיפות, הבקרה והמנהל התקין במגזר הציבורי, גם אם רוטשטיין ימשיך להשתלח ולנסות לעקוף את החוק".

אל חלופת המכתבים הנוכחית הצטרפה הפעם גם הנשיאה העולמית של ארגון נשות הדסה, אלן הרשקין, שדחתה באופן חד משמעי את מה שהגדירה "השפה של רוטשטיין". במכתב ששלחה לבויאנג'ו ולרוטשטיין, כמו גם ליו"ר דירקטוריון הדסה, ארז מלצר, לשר הבריאות יעקב ליצמן ולשר האוצר משה כחלון, הביעה הרשקין צער על דבריו של רוטשטיין אך גם על העובדה שכל ניסיונותיה להביא את הצדדים הנוגעים להבראת הדסה לשבת יחד ולפעול למען המרכז הרפואי, עדיין לא צלחו. גורמים בהדסה טוענים כי גם ללא סוגיית רוטשטיין, המרכז הרפואי סובל מעצם המחלוקת שקיימת בין משרדי האוצר והבריאות בעניינים שונים - מחלוקת שמקשה עליהם אפילו להגיע לפגישות משותפות.