אוגוסט: התאוששות במכירות מוצרי המזון והצריכה השוטפת

בסיכום ינואר-אוגוסט, מכירות מוצרי המזון והצריכה השוטפת ירדו ב-1% - אובדן של 269 מיליון שקל ■ מכירות תנובה, שטראוס, אסם ויוניליוור ירדו

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

אחרי האטה מתמשכת, חודש אוגוסט מצביע על התאוששות במכירות מוצרי המזון והצריכה השוטפת. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". מכירות המזון צמחו באוגוסט כספית ב-2.5% ומיתנו במעט את הקיטון שרשם השוק מתחילת השנה, שהסתכם ב-1.5%-. בסיכום החודשים ינואר עד אוגוסט, מכירות כלל מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) ירדו ב-1% - נתון המהווה אובדן מכירות של 269 מיליון שקל.

ברמה מצטברת, הקטגוריה היחידה שצמחה כספית מתחילת השנה היא קטגוריית המשקאות (1.7%). מכירות המוצרים לבית נותרו בסטגנציה, ואילו מוצרי טיפוח הפרט ירדו במצטבר ב-1%. הקטגוריה המרכזית שהביאה לצמיחת השוק היא קטגוריית מוצרי החלב, שעלתה באוגוסט ב-6.6% ומחקה בפועל את הירידה שרשם שוק החלב מתחילת השנה. מדובר בקטגוריית המזון הגדולה ביותר, ולכן השפעתה על כלל השוק מהותית. קטגוריות נוספות שבלטו בעלייה במכירות באוגוסט ההן החטיפים (7.8% ) ומוצרי הנייר (5.5%).

לעומת זאת, הקטגוריה שהובילה את הירידה במכירות היא קטגוריית הסלטים והנקניקים, שאיבדה באוגוסט מכירות של 13.6%. מדובר בירידה הנמשכת כבר מאשתקד, שהחלה עם הצהרת ארגון הבריאות העולמי ולפיה מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים.

הצהרה זו השפיעה ישירות גם על מכירות הסלטים הנצרכים יחד עם מוצרי בשר מעובד. לצד כל אלה, מכירות הסלטים ספגו מכה גם בעקבות הסלמונלה שהתגלתה בחלק מהמוצרים במהלך חודש אוגוסט האחרון.

הירידה במכירות הקטגוריה ממשיכה להשפיע באופן דרמטי על חברת זוגלובק, שמכירותיה לצרכן צנחו מתחילת השנה ב-21.3% ונתח השוק שלה ירד מ-1.4% ל-1.1% בלבד. גם חברת נטו, המהווה שחקנית משמעותית בתחום הבשר המעובד, ספגה מכה כשמכירותיה לצרכן ירדו מתחילת השנה ב-5.9% ונתח השוק שלה ירד בהתאם מ-3.9% ל-3.7%.

כוחם של עשרת הספקים הגדולים בשוק נחלש במעט מתחילת השנה, והם החזיקו בנתח שוק מצרפי של 57.1%.

מכירות קבוצת תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, ירדו מתחילת השנה ב-5.4% ובהתאם נתח השוק של החברה ירד מ-14.1% ל-13.5%. מכירות שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה, עלו ב-2.1% ונתח השוק שלה עלה ל-9.8%.

השחקנית השלישית בגודלה בשוק, אסם-נסטלה, איבדה נתח שוק בעקבות ירידה של 2% במכירות, וכך גם חברת יוניליוור שעברה בשבועות האחרונים את משבר הסלמונלה בדגני הבוקר של החברה, שממנו היא עדיין לא התאוששה.

לעומתן, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), נהנתה מעלייה בצריכת המשקאות ומכירותיה לצרכן צמחו מתחילת השנה ב-5.1% ונתח השוק שלה עלה ל-6.4%.

התאוששות
 התאוששות