דסק"ש רוכשת רבע מהחזקות פישר וברונפמן בשופרסל

דסק"ש תרכוש כ-9 מיליון מניות שופרסל במחיר 14.62 שקל למניה ■ הרכישה מתבצעת במחיר הגבוה בכ-1% ממחיר הבסיס של המניה הבוקר בבורסה ■ מניית שופרסל עולה ביותר מ-1%

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

קבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין מבססת את אחיזתה בשופרסל והופכת לבעלת שליטה יחידה ברשת המזון הגדולה בישראל. היום דיווחה אי.די.בי כי החברה הבת, דיסקונט השקעות (דסק"ש), רכשה 4.25% ממניות שופרסל מידי חברת ישראלום של מתיו ברונפמן ושולם פישר (קבוצת ברונפמן-פישר) תמורת כ-133 מיליון שקל ולפי מחיר של 14.62 שקל למניה.

עם ביצוע העסקה גדל שיעור ההחזקה של דסק"ש בשופרסל ל-58.1% ובמקביל ירד שיעור ההחזקה של ישראלום ברשת הקמעונות מ-16.1% ל-11.8%. במסגרת הסכם הרכישה, קיבלה דסק"ש אופציה לרכוש ב-90 הימים הבאים עוד כ-4.25% ממניות שופרסל שבידי ישראלום באותו המחיר.

בעקבות מכירת המניות היום, פקע הסכם בעלי המניות בין הצדדים ודסק"ש נותרה בעלת שליטה יחידה בשופרסל. הדירקטורים מטעמה של ישראלום, שולם פישר ורון הדסי, התפטרו מתפקידם, ועקב כך הצטמצם דירקטוריון שופרסל ל-11 חברים.

שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי ודסק"ש, ציין כי ההשקעה הנוספת בשופרסל מביאה לידי ביטוי את האסטרטגיה של הקבוצה ליזום ולבצע השקעות אקטיביות. "הגדלת ההחזקה בשופרסל מבטאת את האמון והפוטנציאל שאנו רוכשים לחברה בניהולו של המנכ"ל, איציק אברכהן", הוסיף לפידות.

המכירה היום מצטרפת למכירה קודמת של מניות שופרסל, שביצעה ישראלום בחודש שעבר. אז היא מכרה 6.25 מיליון מניות של שופרסל (כ-3% מהחברה) תמורת 83.4 מיליון שקל, כאשר כשליש מהכמות נמכרה לדסק"ש והשאר לציבור המשקיעים.

קבוצת ברונפמן פישר הצטרפה לגרעין השליטה בשופרסל במאי 2007, לאחר שרכשה מדסק"ש כ-20% ממניות רשת המזון תמורת כ-883 מיליון שקל. ברונפמן ופישר גם רכשו לאורך השנים מניות נוספות של שופרסל, בתקופות בהן העריכו כי מחיר המניה נמוך מדי.

בתגובה להודעה טיפסה היום מניית שופרסל בכ-2% והשלימה זינוק של כ-53% בשנה האחרונה - תוצאה ישירה של ההתאוששות שנרשמה בפעילות הרשת לאחר המשבר אליו נקלעה ב-2014. ב-2015 רשמה שופרסל רווח נקי של 150 מיליון שקל, לאחר שהפסידה 110 מיליון שקל שנה קודם לכן. במחצית הראשונה של 2016 כבר הציגה רשת המזון רווח נקי של 115 מיליון שקל (לעומת 29 מיליון שקל בלבד במחצית המקבילה אשתקד), בזכות צמיחה של 6% במכירות, התייעלות תפעולית וצמצום בשטחי המסחר.