הצרות של הבנק הגדול באיטליה מהדהדות בכל רחבי אירופה

עם הר של הלוואות רעות, הבעיות של יוניקרדיט, הבנק הכי גדול באיטליה במונחי נכסים, עלולות לאיים לא רק על מצב הכלכלה האיטלקית שהוא בכי רע, אלא גם על היציבות הפיננסית ביבשת כולה ■ חדש ב"גלובס": כתבות ומאמרים מ"וול סטריט ג'ורנל"

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

מבחינת יוניקרדיט (UniCredit), הבנק הגדול באיטליה במונחי נכסים, הקיץ הקשה של הבנקאות האיטלקית עלול להימשך גם בסתיו, ואולי גם מעבר לו.

יוניקרדיט היה אחד הבנקים הגדולים החלשים באירופה במבחני העמידות של הבנקים בגוש האירו ביולי, במה ששיקף היטב את אי יכולתו להגיב לסביבת הריבית האפסית ולערימה של הלוואות רעות.

כעת, כאשר ז'אן-פייר מסטייה, המנכ"ל החדש, מכין תוכנית מפץ גדול לשינוי מצבו של הבנק, הוא ניצב בפני סדרת החלטות לא מעוררות תיאבון. פעולה אגרסיבית לצמצום הר ההלוואות הרעות של הבנק ממילאנו, 80 מיליארד אירו (90 מיליארד דולר) - הסכום הגבוה ביותר בבנקאות האירופית - תחייב את יוניקרדיט לגייס הון חדש בהיקף מיליארדי אירו. מכירת נכסים, לעומת זאת, תסייע להגדיל את ההון של הבנק, אבל תפגע ברווחים המצומקים ממילא.

במקביל, מצוקתו של הבנק השלישי בגודלו באיטליה, בנקה מונטה די פאשי די סיינה, מבטיחה לסבך עוד יותר את הבעיות של מסטייה. ביום ה' שעבר, מונטה די פאשי מסר שהמנכ"ל שלו, פבריציו ויולה, הסכים לפרוש, בצעד מפתיע בעיצומה של גיבוש תוכנית להשלת הלוואות רעות בהיקף 28 מיליארד אירו.

הבעיות של יוניקרדיט, שיש לו עסקים נרחבים בגרמניה ובמזרח אירופה, עלולות לאיים לא רק על כלכלת איטליה החולה, אלא גם על היציבות הפיננסית השברירית באירופה כולה.

החלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי ערערה את הסטטוס קוו באירופה, והפכה את המערכת הפיננסית לפגיעה יתר לאירועי הלם. המשקיעים עוקבים מקרוב אחרי יוניקרדיט, מפני שהם מצפים שגורלו ישפיע גם על איטליה וגם על בנקים אחרים ביבשת.

"ההבראה של יוניקרדיט היא בעלת חשיבות עליונה למערכת הבנקאית באיטליה, לכלכלת איטליה ולגוש האירו", אמר פאביו קלדטו, שותף בחברת ניהול הנכסים אולימפיה וולת מנג'מנט בלונדון.

כמו רוב עמיתיו באיטליה, יוניקרדיט ספג מכה כפולה של ריביות אולטרה-נמוכות - ריבית המשכנתאות באיטליה היא כעת 1% - ועשור של דשדוש כלכלי במדינה, שהגדיל את החובות הרעים של הבנק ושחק את רווחיו.

במשך כמה שנים, הבנק הגיב בהעלאה הדרגתית של העמלות שלו, מכירת נכסים וקיצוצי עלויות. התוצאה הייתה שולית. בשנתיים הקודמות ההכנסה מהעמלות עלתה ב-2% ל-7.9 מיליארד אירו ב-2015, אך הירידה בהכנסה נטו מהריבית - ההפרש בין ריבית הפיקדונות להלוואות - הייתה בשיעור 8%, ל-12 מיליארד אירו בשנה שעברה.

כתוצאה מכך, היעד של השגת רווח בסך 5.3 מיליארד אירו ב-2018 נראה כעת אופטימי מדי. הרווח בשנה שעברה הסתכם ב-1.7 מיליארד אירו בלבד. במקביל, הבנק נאלץ למחוק הלוואות רעות בסך 24 מיליארד אירו בשלוש שנים.

יחס ההון מדרגה ראשונה של יוניקרדיט לנכסיו היה 10.51% בלבד בסוף הרבעון השני השנה, רק מעט מעל הסף הרגולטורי הנדרש של 10% ומתחת ל-12.7% של הבנק היריב האיטלקי אינטסה סאנפאולו.

יוניקרדיט הדיח את המנכ"ל הקודם שלו, ומינה לתפקיד את מסטייה ביוני.

עם מניה שאיבדה 60% מערכה מתחילת השנה, מסטייה ניסה לשקם את אמון המשקיעים ביולי על ידי הכרזה על שתי עסקאות מיד עם כניסתו ללשכת המנכ"ל: מכירת החזקות של 10% בשתי החברות הבנות המוצלחות של יוניקרדיט - חברת הברוקרים המקוונת פינקו-בנקו ובנק פקאו בפולין.

אבל כעבור כמה שבועות, מבחני העמידות של הבנק המרכזי האירופי הראו שבתרחיש של מיתון, יוניקרדיט יישאר עם יחס הון מסוכן של 7% בלבד. מניית הבנק איבדה 13% בימים שאחרי פרסום תוצאות המבחנים. היא התאוששה מאז במקצת, אבל עדיין נשארה נמוכה ב-55% ביחס לתחילת השנה.

כעת מסטייה ניצב בפני החלטות קשות כאשר הוא מכין תוכנית אסטרטגית נוספת לביצוע לפני סוף השנה. ראשית הוא מתכנן להגדיל את ההון העצמי של הבנק ב-8 מיליארד אירו לפחות, לפי מקור יודע דבר. אבל הסכום הזה עשוי להיות גבוה יותר אם הבנק יחליט למכור חבילה גדולה של הלוואות רעות בבת אחת - אופציה שהמשקיעים דורשים ומסטייה שוקל כעת.

מהלך גדול של השלת הלוואות רעות, אולי בהיקף 20 מיליארד אירו, "יהיה המפתח לדירוג מחודש של המניה", אמר ויצ'נזו לונגו, אסטרטג ב-IG מרקטס במילאנו.

אבל מונטה די פאשי הציג ביולי תוכנית למכור הלוואות רעות ב-28 מיליארד דולר ב-27% מהערך הנקוב שלהן. זוהי הרמה הקובעת החדשה של תמחור הלוואות רעות באיטליה. מאחר שיוניקרדיט מייחס שווי גבוה יותר להלוואות שלו, מכירת הלוואות ב-20 מיליארד אירו תחייב אותו למחוק 2 מיליארד אירו - ולגייס יותר הון עצמי.

מסטייה יוכל למכור גם נכסים כדי להגדיל את ההון העצמי, אבל הסיכויים לכך הורעו לאחרונה. המצב הפוליטי בטורקיה יקשה על יוניקרדיט למכור את עסקיו במדינה זו. בנוסף, הבנק מנהל מו"מ למכירת יתרת החזקתו, 40%, בבנק פקאו הפולני לחברת ביטוח פולנית, PZU, אבל זו מעוניינת כעת רק ב-30%, לפי מקורות יודעי דבר.

כל תוכנית הגדלת הון של יוניקרדיט תתנגש גם עם התוכנית של מונטה די פאשי לגייס 5 מיליארד אירו בהנפקת מניות בחורף הקרוב, בשוק שיש לו מעט תיאבון למניות בנקאיות איטלקיות. מונטה די פאשי עצמו מבקש ממשקיעיו להמיר אג"ח מסוכנות יותר שלו למניות כדי לצמצם את גיוס ההון.

ואחרון אחרון - מסטייה לא יוכל להציג את תוכנית ההבראה שלו אלא אחרי משאל העם הארצי על השינויים בחוקי הבחירות באיטליה, שצפוי בסוף נובמבר. כישלון במשאל הזה יוביל כנראה להתפטרות ממשלת מתאו רנצי, והמשקיעים עצבניים כבר ממילא על רקע זה.

שר האוצר של פורטוגל: עושים כל מה שנחוץ כדי להימנע מבקשת חילוץ נוסף

פורטוגל התחייבה לעשות את כל מה שנחוץ כדי להימנע מבקשת חילוץ כספי בינלאומי נוסף, מסר שר האוצר שלה בראיון לערוץ CNBC.

בראיון בסוף השבוע אמר השר הפורטוגלי מריו סנטנו אמר שהוא מתמקד בעיקר בהבראת הכלכלה של ארצו, כדי שהיא לא תזדקק לחבילת סיוע חירום שנייה ממדינות האירו האחרות, הבנק האירופי וקרן המטבע העולמית.

"זהו התפקיד העיקרי שלי, אנחנו מחויבים לחזית התקציבית ולצמצום ההוצאה הציבורית", אמר השר.

ב-2011 קיבלה פורטוגל חבילת חילוץ בסך 78 מיליארד אירו (85 מיליארד דולר) מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית, בתהליך שכלל קיצוצי הוצאות ורפורמות סוחפים. המדינה נחלצה בהצלחה מהתהליך ב-2014 ולא נזדקקה אז למימון נוסף.

אבל מאז נשארו ספיקות לגבי בריאותה הכלכלית של המדינה ומחויבותה לסייע לעסקים. ביולי השנה פסם בנק ברקליס סקירה שלפיה "פורטוגל נפגעת ממשבר בנקאי מערכתי, מהעדר של תוכנית תקציבית משכנעת בטווח הבינוני, וממינוף גבוה במגזר הפרטי והציבורי".

הגירעון התקציבי של פורטוגל עלה ל-4.4% מהתמ"ג שלה ב-2015, בהרבה מעל התקרה של 2.7% שהוסכמה עם הנציבות האירופית. בריסל החליטה שלא לקנוס את פורטוגל (ואת ספרד, שגם היא חרגה מהיעד שלה), אבל פורטוגל חויבה להוריד את הגירעון התקציבי מתחת ל-3% מהתמ"ג.

סנטנו אמר בראיון ל-CNBC ש"אנחנו לא רק מתמקדים בצריכה. יש לנו גם מיקוד משמעותי בהגדלת הכנסות, בייחוד של משפחות. אנחנו פועלים גם למען עסקים וחברות, כמובן, ויש לנו תוכנית שאפתנית מאוד לסייע לחברות לחדש הון. אנחנו עושים הרבה לטובת ייצוב המגזר הפיננסי, שחיוני להשקעות ולצמיחה כלכלית".

בחודש שעבר השיגה ממשלת פורטוגל הסכם עם האיחוד האירופי על הזרמת קרוב ל-5 מיליארד אירו לבנק הגדול במדינה, קאסה ג'ראל דה דיפוזיטוס הממשלתי. חלק מהעסקה היה גיוס תמיכה כספית פרטית לבנק בסך 500 מיליון אירו באג"ח משועבדות.