גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העיר שתשכנע אתכם להתחיל להתעמל

רחובות עתירי טכנולוגיה ולחץ חברתי מתון מצד השכנים - זה מה שצריך כדי לגרום לתושבים לנהל אורח חיים בריא, טוען ד"ר אגניס סטייב מאוניברסיטת MIT

העיר המשכנעת משתמשת בטכנולוגיה / צילום: רויטרס
העיר המשכנעת משתמשת בטכנולוגיה / צילום: רויטרס

הסביבה שבה אנחנו חיים משפיעה על על אורח החיים שאנחנו מנהלים, כך למדים בשנים האחרונות מתכנני הערים. שבילי אופניים מוארים היטב, פארקים מזמינים, סופרים נגישים שמציעים מבחר של ירקות ופירות באיכות סבירה - כל אלה יכולים לסייע למי ששואף לנהל אורח חיים בריא. ד"ר אגניס סטייב מאוניברסיטת MIT רוצה לקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה: העיר לא רק תאפשר לנו את התנאים המיטביים להתעמל, לאכול בריא ולמחזר, היא גם תשכנע אותנו לעשות את זה.

"כפי שאנחנו מושפעים מהסביבה הפיזית שלנו, כך אנחנו מושפעים גם מהסביבה החברתית שלנו", אומר ד"ר סטייב. "הערים שלנו הן הסביבה החברתית שלנו. ניתן להשתמש בהשפעה החברתית של תושבי העיר אלה על אלה כדי לעודד התנהגות בריאה יותר. התפקיד של מתכנני העיר, של ראשיה ושל הטכנולוגיה הוא להפוך את העיר ל'שקופה' כדי שההשפעה החברתית הזאת תוכל לפעול".

סטייב הוא מהנדס חברתי, החבר בצוות המחקר בתחום תכנון ערי העתיד במעבדת המדיה של MIT (מרכז רב תחומי המבקש "לשאול את השאלות שטרם נשאלו, אשר תשובותיהן ישפרו באופן רדיקלי את האופן שבו אנשים חיים, לומדים, מתבטאים, עובדים ומשחקים", כדבריו). את התואר הראשון שלו עשה בתחום התוכנה, אך התארים המתקדמים ואת רוב הקריירה שלו הקדיש לתחום השיווק והתנהגות צרכנים. עד שהחליט ליישם את הידע שרכש בתחום השכנוע להתנהגות בריאה.

כולם רוכבים, לא תצטרפו?

הנה דוגמה לאופן שבו הרעיון של ד"ר סטייב עשוי לעבוד. האם אתם יודעים כמה אנשים משתמשים בכל יום בשביל האופניים שליד ביתכם? ככל הנראה אין לכם מושג. ד"ר סטייב שואל את השאלה הזאת בהרצאות שלו ומקבל תשובות מגוונות מאוד. מי שרוכבים בעצמם או הולכים ליד השבילים הללו מעריכים שהמוני אנשים משתמשים בהם בכל יום, ומי שנשארים בבית סבורים ש"כמעט כולם" נשארים בבית כמוהם. אם נשנה את מה שנחשב "נורמלי" בעיר או בשכונה שלנו, נוכל לשנות את ההתנהגות של תושבי העיר כי בני אדם אוהבים להתקרב לנורמה, אומר ד"ר סטייב. לשם כך הוא מציע להציב על השביל חיישן, לבדוק כמה אנשים אכן משתמשים בו ולשדר לתושבי העיר, אולי על גבי מסך גדול, נתון על מספר הרוכבים בשביל. לדבריו, מבחינת אדם ששוקל לרכוב על אופניים, הידיעה שיש אנשים שרוכבים ממש עכשיו בשביל הסמוך לביתו תעזור לו לראות ברכיבה פעולה שהוא באמת עשוי לבצע בעצמו.

ניתן ליישם זאת לא רק בשבילי אופניים. קחו לדוגמה סופרמרקט. שלט במקום יכול לומר לכם "60% מהקונים בסופרמרקט הזה עושים בחירות תזונתיות נכונות". ההשפעה עשויה להיות קצת כמו זו של זר שמציץ לכם לתוך העגלה ובוחן את קניותיכם, אבל באופן פחות אישי, ולכן אולי פחות מעורר אנטגוניזם. השינוי בתפיסה הוא קטן, אומר ד"ר סטייב, אך שינוי קטן ועוד אחד, ובסופו של דבר זה יכול להוביל לשינוי גדול.

"כיום, הדרך שבה השלטון הלאומי והמקומי מנסה לעודד התנהגות בריאה יותר היא באמצעות מקל וגזר", אומר ד"ר סטייב. "מסבסדים נעלי ספורט או מעלים את מס הבריאות למי שלא שומר על בריאותו", אבל השיטות הללו, הוא אומר, עובדות כל עוד התמריצים החיוביים והשליליים קיימים, וברגע שתוכנית התמרוץ מפסיקה - ההתנהגות חוזרת כמעט למצב הבסיס. לעומת זאת, שכנוע חברתי מחזיק, כך על פי מחקרים בפסיכולוגיה חברתית, זמן רב יותר.

גם הסברים מדוע כדאי לאדם להתנהג באופן חיובי אינם פועלים, הוא אומר. ההסבר הוא חשוב, כמובן, אבל גם כשאנשים כבר יודעים שהתנהגות חיובית היא כדאית, לא תמיד הם מייחסים את התובנה הזו לעצמם ולסביבתם. הידיעה שלהתעמל או לאכול בריא זה "טוב" עדיין לא גורמת להם בהכרח לנקוט פעולה ולהתנהג בהתאם. בתחום הזה, של מעבר מהחלטה פסיבית לקימה מהכיסא, הלחץ החברתי המתון הוא הרבה יותר אפקטיבי כנראה מעוד הסברים.

מתוך ההבנה הזאת נולד חזון "העיר המשכנעת" - העיר שמשתמשת בטכנולוגיה כדי למפות את הפעילות החיובית של תושביה ואז לשדר את הנתונים בחוצות העיר לטובת אלה שעדיין אינם מתנהגים כרצוי, וכך להפעיל עליהם לחץ חברתי מסוגים שונים.

עקרונות השכנוע

ד"ר סטייב מציע לגייס לטובת העיר המשכנעת שבעה עקרונות של הפסיכולוגיה החברתית. הוא מדגים אותם על עיר שרוצים לעודד בה ריצה, לאחר שווידא שמדובר בדוגמה רלוונטית לישראל ("אנחנו מעודדים בכל מקום התנהגות שהיא רלוונטית לאותו מקום. אי אפשר להחדיר בשיטות שלנו התנהגות שהיא חריגה בנוף לגמרי", הוא מדגיש).

העיקרון הראשון הוא למידה חברתית. אנחנו לומדים המון מלהביט באנשים שסביבנו, הוא אומר. "אם אתה רואה מישהו רץ, אתה יכול ללמוד ממנו היכן כדאי לרוץ, מה כדאי ללבוש, איך מתגברים על רגעי שבירה וכדומה". חלק מהלמידה דורש אינטראקציה, אבל לא תמיד - לפעמים מספיק מבט. "עיר משכנעת" תכוון רצים מתחילים לרוץ באזור שבו מתכנסים גם רצים מיומנים, או תאפשר לרצים מיומנים לחלוק את הידע שלהם באמצעי התקשורת העירוניים.

עיקרון שני הוא השוואה חברתית. "עיר משכנעת יכולה לשדר לך מדד שמראה את מהירות הריצה, או את ההתמדה בריצה, או את מספר הריצות בשבוע של אנשים בני מין וגיל דומה בשכונה שלך. ייתכן שזה ידרבן אותך לעלות ברמה".

העיקרון השלישי, תחרות, נובע מההשוואה החברתית, אך שונה ממנו בכך שהתחרות גם מדרגת אותך מול השאר. "יש להיזהר בשימוש בתחרות", מציין ד"ר סטייב, משום שהיא גם יכולה להוביל לירידה במוטיבציה ולתחושות שליליות כלליות, אם אדם מרגיש שהוא אינו עומד בה בהצלחה. "אני מעדיף לא לדרג אנשים לפי מספר, אבל ניתן להראות לאדם היכן הוא נמצא כריבוע שנע בין כל הרצים. אפשרות אחרת היא להראות לתושבי שכונה על מסך ברחוב כמה רצים תושבי השכונה הזאת בממוצע לעומת תושבי שכונות אחרות. אולי מישהו יאמר במקרה הזה, 'אני לא רוצה שהשכונה שלי תהיה הכי קטנה' וידרבן את עצמו ואת שכניו לרוץ".

בשלב הזה אנחנו מגיעים לעיקרון הרביעי - שיתוף פעולה. ככל שהמערכות העירוניות יכולות לרתום את השכנים להשגת מטרה משותפת, כך גדלים סיכוייו של הלחץ החברתי לעבוד.

העיקרון החמישי הוא הכרה. "אדם רוצה לקבל הכרה ציבורית עבור ההתנהגות שלו", אומר ד"ר סטייב. אין דבר יותר מייאש מלהתגבר על כל החסמים שלך ולרוץ מהר ורחוק יותר מכפי שרצת אי פעם, בלי שאף אחד יודע או רואה. לכן רבים משתמשים ברשתות החברתיות כדי לשתף בהרגלי הספורט והתזונה שלהם. ברמה העירונית, ניתן לדבריו לתגמל שכונות פעילות, למשל בהקמת ברזייה חדשה בשכונה או התקנת תאורה חדשה על מסלול הריצה. מדובר בתמריץ חומרי אמנם, אבל מבחינת ד"ר סטייב הדבר שחשוב כאן הוא ההכרה בכך שזו שכונה שבה רצים.

העיקרון השישי, שכבר הזכרנו, הוא נורמות. אנשים רוצים לעשות מה שבנורמה. אם רוב תושבי השכונה רצים, או ממחזרים בקבוקים, אדם עלול להרגיש מוזר אם לא ינהג כך גם הוא.

העיקרון השביעי הוא שפעול חברתי (social facilitation) - אנשים אוהבים לבצע פעולות, בעיקר כאלה שיש בהן קושי, בחברת אנשים אחרים. כך כל דרך לשדך בין אנשים שונים בעיר - בין אם על ידי בניית מתקני התעמלות ייעודיים שבהם ניתן להיפגש ובין אם באמצעות אפליקציית שידוך או אירועים ייעודיים למתעמלים - יכולה להיות אפקטיבית.

- מה קורה אם ההתנהגות פשוט אינה נורמטיבית בשכונה שלך? אם אף אחד לא רץ בה?

"אז במקום הזה אל תקים מערכת, או שתבחר בהתנהגות חיובית אחרת שהיא נורמטיבית יותר. או שתלך הפוך ותאמר למשתמש, 'אתה יכול להיות זה שיתחיל ויניע את כולם'".

להגיע לאנשי ה-1 בינואר

- האם אפשר להשתמש בשיטה שלך להעצים התנהגויות שאינן קשורות בבריאות, למשל התחזקות בלימוד תורה?

"אפשר להשתמש בה לעידוד כל התנהגות שהשלטון המקומי רוצה לעודד, בריאותית או אחרת, שלילית או חיובית. למשל, הייתה לנו עירייה שביקשה שנעודד אנשים להרים קקי של כלבים. הרעיונות שלנו לגמרי רלוונטיים לתחום הזה, אבל אותי זה פחות מעניין.

"חשוב לדעת ששכנוע חברתי הוא לא נוסחת קסם שתסחף את ההמון להתיישר עם רצונות השלטון. אנחנו נוהגים לחלק את האוכלוסיה לשלושה מעגלים: אנשים עם מוטיבציה גבוהה לגבי התנהגות מסוימת שאינם זקוקים לעידוד או שכבר מקבלים עידוד ממעגל חברתי קרוב (המעגל הירוק); אנשים שכבר החליטו שהם מעוניינים לבצע התנהגות מסוימת, אבל המוטיבציה שלהם חלשה והם צריכים עידוד לקום ולעשות את זה בפועל (הקבוצה הצהובה) ואנשים שלא מעוניינים לעשות את זה (הקבוצה האדומה). המאמצים שלנו מכוונים לקבוצה הצהובה. כשאנחנו מתחילים בתהליך השכנוע, אנשים מהקבוצה הצהובה אורבים לירוקה והכוח שלה להשפיע על יתר הקבוצה הצהובה עולה, אבל התהליך לא צפוי להשפיע על הקבוצה האדומה, כלומר על מי שממש לא מעוניין להשתנות".

ד"ר סטייב קורא לקהל המטרה העיקרי שלו, המעגל הצהוב, "אנשי ה-1 בינואר". אלה הם האנשים שמתחילים כל שנה בהבטחות רבתי ולא מצליחים לעמוד בהן. "לכל אחד יש איזשהו תחום שבו הוא כבר שואף להשתנות", הוא אומר.

- האם הפעלת לחץ חברתי וגם עצם הניטור של פעילות התושבים לא יובילו להתנגדות או לתגובת נגד?

"לכן אנחנו משתדלים להימנע מתיוג שהוא אישי. כשמדובר בחישה אנונימית, מה יכול להיות רע? זה לא שונה מכך שיצאת לרוץ ומישהו ראה אותך ברחוב. אלא שעכשיו זה טכנולוגי".

הערים המשכנעות הן עתירות טכנולוגיה, אומר ד"ר סטייב. "אנחנו משתמשים בחיישנים מסוגים שונים כדי לאמוד את ההתנהגות של תושבי העיר, בטכנולוגיות ביג דאטה כדי ללמוד את הדינמיקה של ההשפעה ולהשתפר ובשיטות שידור שונות כדי להגיע לאנשים שאנחנו מעוניינים לשכנע". כך, למשל, על פי החזון של העיר המשכנעת, מחר תוכלו להתעורר בבוקר ולשמוע מהאפליקציה הסלולרית שלכם כי 23 אנשים כבר רצים בפארק הסמוך למקום מגוריכם. אולם אם המערכת תראה שמידע כזה אינו מעודד אתכם (אולי אתם חוששים שהשביל עמוס), היא תציג לכם מידע על שימוש בשביל בכל שעות היום, במקום באותו רגע. המערכת תלמד את ההתנהגות של המשתמש ותבחר את המסר המשכנע ביותר עבורו.

האם הרעיונות של ד"ר סטייב אכן פועלים בשטח? רוב המאמרים שפרסם עד היום היו תיאורטיים והתבססו על ידע קיים בתחום הפסיכולוגיה החברתית, אך לא יושמו ספציפית לתכנון ערים. אולם ניסוי שערך ב-44 אנשים שהצהירו על כוונתם לרכוב על אופניים, הראה כי שימוש בגישות של השפעה חברתית כמו אלה שתוארו העלה את שיעור המדוושים בקבוצה ב-13.5%. מאמר אחר שלו בחן שני קמפיינים לעידוד רכיבה על אופניים - אחד בקרב קבוצה קטנה במקום עבודה מסוים והאחר ברמה של כמה שכונות. שני הקמפיינים עשו את פעולתם, אך הקמפיין בשכונות השיג תוצאה טובה יותר ולאורך זמן. לפי ד"ר סטייב, זו עדות לכך ששינוי נורמות חברתיות תורם לשינוי התנהגות מעבר לשינוי של תפיסות ומחשבות אישיות.

לשכנע בלי שתרגישו

חזון הערים המשכנעות של ד"ר אגניס סטייב יונק את השפעותיו משתי מגמות שהפכו פופולריות בשנים האחרונות: Nudge ו-Persuasive Tech ("טכנולוגיה שכנועית", מגמה שנקראת גם "קפטולוגיה").

Nudge הוא קונספט שפותח על ידי ריצ'רד תאלר וקאס סונסטיין, ופירושו הנעת אנשים לפעולה באמצעות שינויים קטנים בסביבה שלהם. למשל, מיקום המדרגות הנעות קצת יותר רחוק מהכניסה לקניון, לעומת המדרגות הרגילות. מי שמאוד רוצה להגיע למדרגות הנעות יעשה זאת, אבל מי שאדיש לחלופות עשוי לבחור במדרגות הרגילות - הבחירה הבריאה יותר - בלי להקדיש לכך מחשבה.

מומחי נאדג' יכולים להמליץ למשל לבתי ספר להקטין את הצלחות שבהן מגישים קינוחים ולהגדיל את אלה שבהן מגישים ירקות, להמליץ לעירייה לצייד את התושבים בקופסה מיוחדת שבה יוכלו לסלק את הבקבוקים למיחזור (הקופסה משמשת תזכורת, מגדירה נורמות וגם פשוט קופסה. מתברר שאנשים אכן מיחזרו פחות כשלא היה להם מקום ייעודי בבית לעשות זאת), או להציע לחברת רכבות לקשט את התחנות במדבקות של עקבות רגליים המובילות לפחי האשפה, כדי להזכיר למשתמשים ברכבת לזרוק את הזבל. באחד המקרים השנויים במחלוקת, הוצע לבית ספר לעצב את העלון המגייס בני נוער לחוגי מדעים באופן שיעביר מסר סמוי שהחוג מתאים לבנות ולא לבנים - כדי להילחם בתת-ייצוג של בנות בתחומים אלה.

בתחום השיווק הקלאסי, אגב, רעיונות הנאדג' משמשים זה זמן רב. למשל, ריח של לחם בסופר, יוביל אתכם לקנות לחם.

טכנולוגיה שכנועית מוגדרת "כל מקרה שבו משתמשים בטכנולוגיה כדי לשנות בני אדם". פרסומת בטלוויזיה היא הגרסה העתיקה של טכנולוגיה שכנועית. היורש המובן מאליו שלה הוא הטלפון הסלולרי שנמצא איתנו תמיד. הוא יכול לשנות התנהגות בכל מיני דרכים - למשל לתזכר אותנו לגבי פעולות מסוימות, להקל בביצוע מטלות כמו קניות, לתת לנו פידבקים חיוביים על התנהגות "טובה" ולעזור לנו לשתף אותה עם אחרים, כדי שנוכל לקבל פידבק חיובי גם מהם.

קחו לדוגמה ימי הולדת. פייסבוק לקחה בעלות עליהם, והיא מניעה אותנו לברך אנשים בכמה אופנים: היא מזכירה לנו את התאריך ואפילו פותחת חלון מיוחד שבו אפשר לאחל יום הולדת שמח בקלות. לפני זמן מה פייסבוק התחילה לשלוח מסרים לקראת ימי הולדת של חברים קרובים, עם השאלה "האם אתם רוצים לארגן לחבר שלכם אירוע קטן? הנה כמה חברים שאפשר להזמין", אולם נראה כרגע שהמהלך הזה היה מעבר לכוחה של הרשת הווירטואלית. יש גבול כמה רחוק אפשר להזיז אנשים באמצעות הטכנולוגיה.

פייסבוק היא כמובן רשת למטרות רווח שיצאה לחבר בין חברים בימי הולדת מסיבותיה השיווקיות, אולם את הרעיונות הללו ניתן ליישם גם כדי לעודד התנהגות בריאה או התנהגות סביבתית רצויה על ידי עיריות או ממשלות. אין צורך בתמריצים וגם לא בשכנוע. גם פייסבוק לא הסבירה לכם אף פעם מדוע כדאי לכם לברך את החברים שלכם ביום ההולדת.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת