מי אביבים: יוסף ליבוביץ' נאשם בקבלת שוחד ובתיווך בשוחד

ליבוביץ', שניהל את מרכז השליטה והבקרה בתאגיד המים של ת"א, מואשם כי במסגרת תפקידו קיבל שוחד בהיקף של כ-5 מיליון שקל, ותיווך לקבלת שוחד עבור אחרים בעוד כ-600 אלף שקל

מי אביבים לוגו
מי אביבים לוגו

כתב אישום ראשון בפרשת מי אביבים: פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום בפרשת השוחד לכאורה במי אביבים, נגד יוסף ליבוביץ', בגין קבלת שוחד, תיווך בשוחד, הלבנת הון, גניבה בידי עובד ציבור, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים.

ליבוביץ' מואשם כי במסגרת תפקידו כעובד ציבור קיבל שוחד בהיקף של כ-5 מיליון שקל, ותיווך לקבלת שוחד עבור אחרים בעוד כ-600 אלף שקל. היקף השוחד שקיבלו כל החשודים בפרשה מוערך בסך של כ-19 מיליון שקל. 

לפי כתב האישום, במסגרת עבודתו בעיריית תל-אביב, ניהל ליבוביץ' את מרכז השליטה והבקרה בחברת מי אביבים, תאגיד המים של תל-אביב-יפו, ובין היתר היה אחראי על חלוקת העבודה בין קבלני משנה שזכו במכרזים למתן שירותים ציבוריים. במסגרת זו פיתח ליבוביץ', על-פי כתב האישום, יחסי שוחד עם הקבלנים.

כתב האישום מייחס לליבוביץ' בקשה וקבלה של שוחד בהיקף של מיליוני שקלים מקבלני משנה שזכו באותם מכרזים. בעד השוחד שקיבל, נטען, פעל ליבוביץ' בין היתר לאישור מהיר של ריכוזי החשבונות שהגישו הזוכים במכרז למי אביבים לצורך קבלת תשלום, להגדיל את היקף החיובים שהגישו הזוכים באמצעות חיובים פיקטיביים, נמנע מלדווח על החריגות מתנאי המכרז ואף סייע לזוכים לשמר את כוחם בתחום תשתיות המים והביוב בתל-אביב.

עוד מואשם ליבוביץ' בכך שהיה הרוח החיה מאחורי התוכנית העבריינית, יזם עם אחרים את התוכנית העבריינית, פנה בשמו ובשם אחרים וביקש את כספי השוחד ואף היה זה אשר גבה אותם לעתים עבור יתר עובדי הציבור.

סכום השוחד שלקח ליבוביץ' כעובד ציבור נאמד בלא פחות מ-5 מיליון שקל כאמור.

בנוסף מואשם ליבוביץ' כי שימש כמתווך להעברת כספי שוחד לעובדי ציבור נוספים, בסכום שלא פחת מ-593,000 שקל. סכום הגניבה שגנב לכאורה הנאשם מהציבור, בצוותא עם אחרים, נאמד בסכום שלא פחת מ-18,947,436 שקל. במקביל, נטען, ביצע הנאשם פעולות של הלבנת הון בכספי השוחד. 

הפרשה נחקרה בידי משטרת ישראל, חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז ופקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. לאחרונה הושלם הליך הסגרתו של הנאשם מפנמה, הליך שנוהל בידי משטרת ישראל והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, תוך שיתוף-פעולה עם רשויות אכיפה בחו"ל. 

התיק מנוהל בידי הפרקליטים יפעת שטיין, נתנאל חיים וגילית מנטינבנד מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). 

ביולי האחרון הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ל-11 חשודים שונים בפרשה ולחברות שבבעלותם או בניהולם כי היא שוקלת להגיש כנגדם כתבי אישום בכפוף להליכי שימוע. החשודים הם עובדים בהווה ובעבר של עיריית תל-אביב וקבלנים שנתנו שירותים לתאגיד המים העירוני מי אביבים, וביניהם מיכאל קרמר, מנהל מחלקה בתאגיד; ואלכס חייט, בוריס קליימן, אלכס פלדמן ואברהם ברקו, אזוראים בתאגיד.

כמו כן נשלחו מכתבי שימוע לקבלנים שנתנו שירותים לתאגיד וחברות הקשורות אליהם. החשודים הנוספים הם: אהוד יפרח וחברת אהוד מאיר שאיבות בע"מ; שי יפרח וחברת שי יפרח עבודות פיתוח ותחזוקה בע"מ; שלמה שבת; יניב חיון; יוסף תמם וחברת תמם יוסף עבודות צנרת בע"מ; אליהו חבאז וחברת אדיר עבודות צנרת בע"מ.

לחשודים מיוחסים, כל אחד על-פי חלקו, חשדות לביצוע עבירות של קבלת דבר במירמה, שוחד, גניבה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

לפי כתב החשדות, בשנים 2010-2013 חברו עובדים בתאגיד מי אביבים לחברות קבלניות שזכו במכרזי התאגיד, וקיבלו שוחד בתמורה לאישור מהיר של דרישות תשלום מנופחות וכוזבות בהיקפים גדולים. בתוך כך, עובדי מי אביבים העלימו עין מחריגות של הקבלנים מתנאי המכרז. כך, על-פי החשד, במשך השנים זכו החברות הקבלניות במכרזים במירמה והנפיקו לתאגיד, על בסיס הדיווחים הכוזבים, חשבוניות כוזבות שאושרו לתשלום על-ידי עובדי התאגיד המשוחדים.

לחשודים ניתנה אפשרות בהתאם לחוק לקיים הליך שימוע בפני פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן ארי-שווקי, בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם.

מדובר בסבב שני של מכתבי שימוע ששוגרו לחשודים בפרשה, כאשר חלק מן הקבלים החשודים בתיק כבר מצויים בעיצומם של הליכי השימוע מול הפרקליטות.

החשדות שפורטו במכתבי השימוע הם פרי חקירה שנחקרה בשנים 2013-2016 על-ידי יחידה ארצית של משטרת ישראל, חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז, פקיד שומה חקירות תל-אביב, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון. מדובר באחת מחקירות השוחד הגדולות שנחקרו בשנים האחרונות.  

הפרשה התפוצצה בדצמבר 2013 עם מעצרם של עובדים בתאגיד המים מי אביבים, בהם בכירים בחברה וכן עובדים של חברות קבלניות המועסקות על-ידי התאגיד. במסגרת החקירה, שנמשכה מספר חודשים באופן סמוי, נעצרו ועוכבו לחקירה למעלה מ-20 חשודים, וכן נערכו חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם. 

עורכי דינו של יוסף ליבוביץ', דרור מתתיהו ודנה שול ממשרד פישר, בכר, חן, מסרו בתגובה: "באמתחתנו טענות עובדתיות ומשפטיות כבדות-משקל שיש בהן כדי לשמוט את הבסיס שעליו הושתת כתב האישום. אלה תובאנה בפני בית המשפט בעת המתאימה לכך".