אושרה ייצוגית: מפוני גבעת עמל יקבלו פיצוי של כ-4 מיליון שקל

את התביעה נגד רשות מקרקעי ישראל ועיריית ת"א הגישו תושבים היושבים במתחם השייך לחברת אלעד מגורים מקבוצת תשובה ■ משפחות שהיו במקום עד 1961 יקבלו שווי של דירה ממוצעת באזור

גבעת עמל / צילום: תמר מצפי
גבעת עמל / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל אתמול (א') תביעה ייצוגית של תושבי גבעת עמל ב' נגד רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב וקבע כי פינויים של אלה ייעשה תמורת פיצוי של דירה ממוצעת באזור.

ההחלטה קבעה כי משפחות שישבו במקום עוד בשנת 1961, אז נקבעה זכותם של תושבי המקום למגורים במסגרת הסכם בין הרשויות לחברת סולל בונה.

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן קבעה מתווה לפיו שמאים יקבעו את גודלה ושוויה של דירה באזור, ואלה יועברו למשפחות בניכוי הפיצויים שניתנו עד כה.

המשפחות, מצדן, יצטרכו להוכיח כי גרו במקום ולכן הן זכאיות לפיצוי, והפיצוי יינתן על-ידי בעלי הקרקע (חברת אלעד מגורים), שטרם צורפו להליך. לפיכך הורה בית המשפט לבקש את עמדתם בטרם תהיה הסכמה למתווה.

הערכות מדברות על הסכמה מצידם של היזמים - בתמורה להגדלת זכויות הבנייה.

השופטת אגמון-גונן אישרה את החלטתה בהסכמה בין הצדדים להליך, שלפיה "מי שבאמת זכאי לתרופה או לסעד... באופ­ן עקרוני, באופן­ מהותי, הם אלה שיישבו אותה שם. אם המדינה מיישבת אנשים במקום מסוים, אז היא צריכה להיות אחראית להם ואחר-כך לדאוג להם", הסבירה את הרציונל להחלטתה.

"הצעתי את מתווה הפשרה לאור תחושות הקיפוח של המתיישבי­ם והצורך לסגור את הפצע הזה ולרפא אותו. עמדתי על כך כי המתווה המוצע - ייעשה צדק הסטורי עם אותן משפחות שהגיעו למקום", ציינה השופטת.