הקסדה שאכזבה: ילין לפידות יצא בהפסד מבריינסווי

בית ההשקעות יצא במחיר נמוך ב-67% מהמחיר שבו השקיע בה לפני שנתיים וחצי ■ מופסד גם על מדיקל קומפריישן, אינסוליין ואיתמר מדיקל; מורווח היטב במזור, אלרון ורדהיל

יאיר לפידות ודב ילין
יאיר לפידות ודב ילין

בית ההשקעות ילין לפידות מקבע הפסד כבד על השקעה בחברת בריינסוויי, המפתחת קסדות מגנטיות לטיפול בדיכאון. מדובר בהשקעה של 41 מיליון שקל שביצע בית ההשקעות באמצעות הנפקה פרטית בחודש מארס 2014, באמצעות קרנות הנאמנות שלו, במניות שהיוו מעל 5% מההון של חברת המכשור הרפואי.

שנתיים וחצי לאחר אותה השקעה של ילין לפידות (שהפך באותה תקופה לבעל עניין במספר חברות ביומד נוספות) דווח אתמול כי הוא חדל להיות בעל עניין בבריינסוויי , לאחר שמכר כחמישית מהפוזיציה שלו בחברה, בשער של 17.9 שקל למניה, נמוך בכ-67% ממחיר הכניסה, ובסך הכל תמורת 3.5 מיליון שקל.

לאחר המכירה, ירד בית ההשקעות להחזקה של 4.4% ממניות בריינסוויי וחדל מלהיות בעל עניין, תוך שהוא מקבע חלק מהפסד "על הנייר" של כמעט 30 מיליון שקל בגין ההשקעה בבריינסוויי. עם ההודעה ירדה אתמול מניית בריינסוויי 5.8% והחברה נסחרת לפי שווי של 239 מיליון שקל.

למעשה, ההשקעה בבריינסוויי הניבה לקרנות של ילין לפידות הפסד משמעותי על הנייר כבר כחצי שנה אחרי שבוצעה. כמה חודשים לאחר ההשקעה פרש המנכ"ל עוזי סופר, ומיד החל למכור מניות של החברה, באופן שהוריד את ערכה. במקביל, איבדה המניה ערך כשלא הצליחה להגדיל את הכנסותיה כמצופה.

מנהלי ילין לפידות היו מעורבים בגיוס המנכ"ל החדש, גיא איזיקיאל, אולם הוא החזיק מעמד בתפקיד שנה בלבד בטרם פרש. ייתכן שהמכירה היום היא תגובה לעזיבת המנכ"ל שבו האמינו בילין לפידות. כעת החברה מנוהלת על-ידי היו"ר דוד זכות.

תשואה חיובית בתיק הביומד

ילין לפידות הוא אחד מבין כמה גופים מוסדיים שהחלו בשנים האחרונות להתנסות בהשקעות בחברות ביומד ישראליות, על אף הסיכון הטמון בהשקעות אלו. בריינסוויי הייתה השקעה גדולה שלא עלתה יפה, אולם נכון להיום, תיק השקעות הביומד, כך עולה משיחה עם מקרובים לבית ההשקעות, דווקא רושם תשואה חיובית בפרספקטיבה של חמש השנים האחרונות, עם כמה השקעות מוצלחות שהצליחו לחפות על מספר כשלונות מהדהדים.

ההשקעות הפחות מוצלחות בתיק של ילין לפידות היו אלה שבוצעו במדיקל קומפריישן ואינסוליין. לשתי החברות הללו ילין נכנסה במהלך 2014, ורכשה כ-5% מהשתיים בעשרות מיליוני שקלים. ילין לפידות, שהגדיל בהמשך את ההחזקה במחירים נמוכים יותר, מופסד בסה"כ כ-60% על שתי ההשקעות הללו.

בחברת איתמר מדיקל השקיע ילין לפידות 18.3 מיליון שקל, ומאז ירד מחיר המניה ב-34%, ולדברי מקורבים לחברה, הפסד זה קוזז עם השקעה שבוצעה באג"ח להמרה של איתמר. על ההשקעה ברדהיל נרשם רווח של כ-60%. בית ההשקעות יצא מההשקעה, נכנס שוב, וכעת מורווח כ-20% על הפוזיציה החדשה, שנבנתה השנה. בחברת קמהדע הושקעו על-ידי ילין לפידות 27.7 מיליון שקל, שעליהם הוא מורווח כ-20%.

אבל שתי השקעות שסידרו לילין את תיק הביומד הן חברת ההחזקות מוטת הביומד אלרון, וחברת מזור. באלרון מחזיק ילין לפידות כ-10% מהחברה, ונהנה מהדיווידנדים שבעקבות מכירת גיוון אימג'ינג ומעליית המניה בתקופת ההשקעה, כך שבסך הכול הרווח על הנייר היום הוא במאות אחוזים.

ההשקעה המוצלחת ביותר של בית ההשקעות היא כנראה בחברת מזור, שם נכנס רגע לפני העסקה עם מדטרוניק, וראה הכפלה של ההשקעה תוך כחצי שנה. ההחזקה היא רק בגובה של 4.5%, ולכן אינה מדווחת בדוחות בעלי העניין. הרווח נאמד בעשרות מיליוני שקלים.

השקעות של ילין לפידות
 השקעות של ילין לפידות