מבריק: מוצר חדש למקלחת שעשוי לפתור בעיות רבות

למי זה לא קורה במקלחת? בקבוק השמפו כמעט ריק, אבל מה שנשאר - מסרב בעקשנות לצאת ■ פיתוח חדש שנחשף לאחרונה עשוי לפתור את הבעיה, אבל חוץ משדרוג המקלחת שלנו, יש לו גם השפעות מרחיקות לכת על תחומים רבים

מחוץ לקופסא, חומר דוחה שמפו/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, חומר דוחה שמפו/ צילום: שאטרסטוק

למי זה לא קורה במקלחת? בקבוק השמפו אן הסבון הנוזלי כמעט ריק, אבל מה שנשאר - מסרב בעקשנות לצאת. פיתוח של חוקרים אמריקאים עשוי לפתור את הבעיה, אבל חוץ משדרוג המקלחת שלנו, יש לו גם השפעות מרחיקות לכת.

התשובה טמונה בננוטכנולוגיה. כבר היום יש ציפויים דוחי מים לחומרים שונים, המבוססים על מבנה מולקולרי שדוחה מים. ההבדל הוא שמים קל יחסית לדחות משום שמולקולות מים נמשכות זו לזו, ולכן יוצרות בקלות טיפות גדולות שנוזלות מהמשטח. מולקולות הסבון לעומת זאת נוטות להיצמד לפני השטח, והרבה יותר קשה להרחיק אותן.

הציפוי שהחוקרים מאוניברסיטת אוהיו יצרו, נראה בחתך מהצד כמו שורה של גבעות, ועליהן שורות שורות של עמודים זעירים. הרווחים בין העמודים האלה כל כך קטנים, עד שמולקולות סבון לא יכולות להידחק לתוכם. בתהליך הייצור של הבקבוק, דואגים שהרווחים האלה יתמלאו אוויר, כך ששכבת האוויר בעצם מפרידה בין השמפו לדופן הבקבוק, וגורמת לו להחליק בקלות החוצה.

בשורה התחתונה זה אכן פיתוח יחסית פשוט, לא יקר, ולדברי החוקרים גם ידידותי לסביבה. בשלב הבא החוקרים כבר מתכוונים ליישם אותו בייצור משטחים דוחי לכלוך, למשל למכשור רפואי, מסכי מגע של טלפונים ומחשבים, ועוד.