שלום שלום? תנובה מאיימת לסגור את מפעל "אדום אדום"

זאת אם השוק ייפתח ליבוא בשר טרי ללא הגבלה ■ היום ייערך לתנובה שימוע ברשות המסים לאור ההסכם על פתיחת השוק ליבוא ■ מזכ"ל תנועת המושבים: "הנהנים היחידים יהיו היבואנים והמשווקים"

קבוצת תנובה מאיימת כי פתיחת שוק הבשר ליבוא בשר טרי ללא הגבלה תביא לסגירת מפעל הבשר שלה, "אדום אדום". מידע זה גם נמסר לעובדי החברה, שהפגינו בסוף השבוע האחרון נגד פתיחת השוק ליבוא.

מנהל חטיבת המזון בחברה, אלי בן-לולו, ומנהל הפיתוח העסק, גיא פרופר, השמיעו בדיונים פנימיים את סיסמת הפרסומת של החברה, "אדום אדום, שלום שלום", כסמל למצבו של המפעל אם ייפתח השוק ליבוא.

בהקמת מפעל אדום אדום בעמק בית שאן הושקעו מאות מיליוני שקלים, ש-29 מיליון שקל מתוכם ניתנו לחברה כמענק על-ידי המדינה.

היום (א') אחר-הצהריים תקיים רשות המסים שימוע לקבוצת תנובה לאור ההסכם שנחתם בשבוע שעבר עם ארגון מגדלי הבקר, המאפשר את פתיחת שוק הבשר ליבוא טרי ללא הגבלה. בעמדה שתציג תנובה היום היא תבקש להאריך את המתווה, כך שהשוק ייפתח ליבוא בטווח ארוך יותר, עד 10 שנים. כמו כן, תנובה מבקשת הקלות שונות כמו למשל הקלות באגרות.

לפי קביעה של הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד הכלכלה, תנובה אינה יכולה לקבל מכסות ליבוא בשר טרי ללא מכס. לפיכך, תנובה אומרת כי עדיף לה להיות יבואנית של בשר ולא יצרנית, כיוון שהיא מוגבלת בקבלת מכסות.

"בדיחה ולעג לרש"

בתוך כך טוען מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, כי המהלך לא יביא להורדת המחירים לצרכן. לדבריו, "משרד החקלאות מדבר על פיצוי למפטמים שהוא בדיחה ולעג לרש. משרדי הממשלה, בחוסר אחריות לאומי וכלכלי, רוצים לחסל גם את החקלאים וגם את התעשייה בכדור אחד.

"יש היום יותר מ-400 משפחות שמתפרנסות מפיטום עגלים וברגע אחד עתידות לאבד את הפרנסה שלהן. 'אדום אדום' לבד זה כמה מאות עובדים מפוטרים. כל זה נעשה בידיעה ברורה של משרדי האוצר והחקלאות שהצרכן לא ייהנה מהמהלך הזה בפרוטה אחת. הנהנים היחידים יהיו היבואנים והמשווקים. ממשלת ישראל בוחרת לחזק את החזקים ולפגוע בחלשים. זה לא ראוי, בטח לא בערב חג".

 - אי-אפשר להתווכח על כך שפתיחת השוק ליבוא הורידה את מחירי הבשר הטרי בארץ.

"המחיר למגדלי הבקר בארץ ירד ב-36% בחודשים האחרונים, מ-22 שקל לק"ג ל-14 שקל בלבד. אלה מחירים שכוללים מע"מ. ובכמה הוא ירד לצרכן? באפס. הצרכן לא נהנה בכלל".

בתוך כך, מקור בכיר בממשלה אומר ל"גלובס" כי על אף היוזמה של משרד הכלכלה להעניק תמיכה של עשרות מיליוני שקלים לטובת הקמה, העתקה או הרחבה של מפעל שיאגד בתוכו בית מטבחיים כשר ומפעל אריזה ופירוק של בשר בקר טרי כשר - הסיכוי שהדבר יצא אל הפועל נמוך. לדבריו, "אני מהמר שאף אחד לא ייגש למכרז של הקמת בית מטבחיים, אלא אם דבאח או שלוח שלו ייגש, כיוון שבית מטבחיים צריך אספקה סדירה של עגלים, ומאיפה יהיה לו?".

עוד לדבריו, הממשלה מאפשרת את הפעלת המשטמות לפיטום עגלים מחוסר ברירה. "המשטמות הן בניגוד לחוק ההתיישבות, שאומר שחקלאי צריך לגדל את העגלים שלו. אני יכול למנוע את פעילות המשטמות האלה, אבל ברגע שאמנע, לא יהיה כאן בשר".