מכון היצוא: שפל של 6 שנים ביצוא הסחורות מישראל

הנתונים מתייחסים למחצית הראשונה של 2016 ■ לצד הירידות ביצוא הסחורות, חלה עלייה של 13% ביצוא השירותים, בעיקר בהיי-טק ■ טרם שוקללו ההשפעות המלאות של אפקט הברקזיט

מפעל תרופות בישראל / צילום: בלומברג
מפעל תרופות בישראל / צילום: בלומברג

נמשכת המגמה השלילית ביצוא הישראלי: נתונים שפרסם היום (א') מכון היצוא בהתייחס למחצית הראשונה של 2016 מצביעים על ירידה של 5.7% ביצוא הסחורות מישראל - ללא יהלומים. מדובר בשפל של שש שנים בהשוואה לנתוני היצוא בתקופות מקבילות משנים קודמות. במחצית הראשונה של השנה הסתכם יצוא הסחורות, ללא יהלומים בכ-24 מיליארד דולר וזאת לאחר שבמחצית הראשונה של 2015 הסתכם יצוא הסחורות ב-25.3 מיליארד דולר.

במכון היצוא הסבירו היום את הנתונים בירידות חדות שחלו מאז תחילת השנה ביצוא של הענפים הריכוזיים - תרופות, רכיבים אלקטרוניים וכימיקלים. בנוסף, במחצית הראשונה של השנה חלה ירידה ביצוא הישראלי ליעדים מרכזיים בעולם כמו ארה"ב, בריטניה וסין, שמהווים שליש מסך היצוא. ירידה חלה גם ביצוא של תוצרת ישראלית למדינות כמו טורקיה והודו.

מנתונים שמסר היום מכון היצוא עולה כי ביצוא הסחורות מישראל לארה"ב חלה במחצית הראשונה של השנה ירידה של 3% והוא הסתכם ב-5.4 מיליארד דולר. הגורמים שהשפיעו על היצוא לארה"ב הם הירידות ביצוא של כימיקלים, רכיבים אלקטרוניים ותרופות.

ביצוא לבריטניה, יעד שנחשב לשני בעולם עבור היצואנים הישראליים, חלה בחודשים ינואר ליוני ירידה חדה של 17%. היצוא הישראלי לבריטניה הסתכם באותם חודשים בכ-2 מיליארד דולר. במכון היצוא הסבירו את הירידות ביצוא ליעד זה בירידה ביצוא התרופות - ענף שמהווה שני שליש מסך היצוא אל המדינה. עם זאת, בנטרול יצוא התרופות היצוא הישראלי לבריטניה שומר על יציבות. עוד אמרו במכון היצוא כי חלק מהירידות בהכנסה מיצוא לבריטניה נגרמו בשל הפיחות בליש"ט מול הדולר - וזאת במקרים שבהם עסקאות יצוא נקובות בדולרים. זאת, עוד טרם שוקללו ההשפעות המלאות של אפקט ה"ברקזיט" על שערי המטבעות.

גם יצוא הסחורות מישראל לסין ספג במהלך המחצית הראשונה של השנה מהלומה: סין היא יעד היצוא הגדול ביותר של ישראל באסיה ובין ינואר ליוני חלה ירידה של 8% ביצוא הסחורות אליה. את עיקר הירידות ביצוא לסין הוביל ענף המינרלים, שירד ב-77% ביחס ליצוא הישראלי לסין בתקופה המקבילה אשתקד וענף הרכיבים האלקטרוניים, שרשם 28% פחות ביצוא הסחורות לעומת התקופה המחצית הראשונה של 2015. עם זאת, בנטרול הירידות שחלו ביצוא של שני ענפים אלה, חלה עלייה של 9% בכלל היצוא הישראלי לסין ושאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

נתוני מכון היצוא מצביעים גם על ירידות ביצוא מישראל להודו ולטורקיה: בהודו חלה ירידה של 9% ביצוא הסחורות, והוא הסתכם בכ-580 מיליון דולר. בתקופה המקבילה אשתקד היצוא להודו זינק ב-21% ועל פי הערכות חל בעקבות עסקאות של התעשיות הביטחוניות עם גופים ביטחוניים במדינה. במחצית הראשונה של השנה עסקאות אלה מוצו, באופן שמתבטא בירידה יחסית ביצוא מישראל להודו.

ביצוא הישראלי לטורקיה חלה במחצית הראשונה של השנה ירידה של 35% והוא הסתכם בכ 625 מיליון דולר. בתקופה המקבילה אשתקד חלה ירידה של 40% ביצוא הישראלי לאותו יעד. חרף ירידות אלה, במספר יעדי יצוא של ישראל בעולם חלה במחצית הראשונה של השנה עלייה: ביצוא לספרד חלה עלייה של 13%, היצוא לאיטליה גדל ב-4% והיצוא לגרמניה ב-3%.

לפי הנתונים שנמסרו היום, לצד הירידה ביצוא הסחורות ליעדים מרכזיים בעולם, חלה באותה תקופה עליה ביצוא שירותים בשיעור של 13%, כך שבפועל הסתכם היצוא הישראלי באותה תקופה בכ-47 מיליארד דולר. במכון היצוא הסבירו את העלייה ביצוא השירותים בעיקר ביצוא של שירותי היי-טק.

יעדי יצוא מרכזיים
 יעדי יצוא מרכזיים