יו"ר הקואליציה דוד ביטן: הצעת חוק לביטול תאגיד השידור

טוען: "כעת מתברר שהחוק להקמת התאגיד אינו ישים ואף אינו כלכלי כפי שסברו תחילה" ■ לדבריו, אם הצעתו תתקבל - היא תחסוך לקופת המדינה כ-1.8 מיליארד שקל

ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר
ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר

ח"כ דוד ביטן (ליכוד), המשמש גם כיו"ר הקואליציה, הגיש היום (ג') הצעת חוק לביטול הקמתו של תאגיד השידור הציבורי החדש, והשארתה על כנה של רשות השידור הנוכחית.

כזכור, על-פי החוק שאושר רק לאחרונה בכנסת, בתמיכת הקואליציה וביטן עצמו, אמורה רשות השידור לסיים את תפקידה בשליש הראשון של 2017, כשבמקומה יחל לפעול תאגיד השידור הציבורי החדש ("כאן"). 

ח"כ ביטן כבר אמר לאחרונה כי בכוונתו להגיש חוק כזה, וכעת הוא אכן הניח אותו על שולחן הכנסת. בדברי ההסבר לחוק נאמר כי "כעת מתברר שהחוק (מ-2014 בו הוחלט על הרפורמה בשידור הציבור, י' כ') אינו ישים ואף אינו כלכלי כפי שסברו תחילה, אלא בעל עלויות גבוהות".

לטענת ח"כ ביטן, "מבדיקה כלכלית שנערכה מתברר כי פתיחת התאגיד החדש תעלה לקופת המדינה למעלה ממיליארד שקל בגין הוצאות פיטורי עובדים ועוד מאות מיליוני שקלים בגין עלויות פתיחת התאגיד החדש, שהוצאותיו העתידיות אינן ידועות בשלב זה עד תום".

עוד נכתב כי הצעת החוק הנוכחית של ביטן, אם תתקבל, תחסוך בפועל לקופת המדינה כ-1.8 מיליארד שקל. 

ספק אם באוצר שותפים להערכותיו הכלכליות של ח"כ ביטן, אך מה שמסתמן בימים האחרונים הוא שברמה הפוליטית, הגורם העיקרי שעומד בין ח"כ ביטן לבין מימוש המהלך הוא שר האוצר, משה כחלון. אמנם באופן רשמי בנימין נתניהו לא הביע את תמיכתו במהלך של ביטן, אך ראש הממשלה ושר התקשורת לא מפסיק להסתייג בגלוי מהתאגיד שאמור לקום, ולאחרונה עשה זאת במהלך הראיון שהעניק בסוף השבוע לגיל תמרי בערוץ 10.

גם יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט - שבמהלך הסיבוב האחרון שבו נעשה ניסיון לסכל או לעכב את הקמת תאגיד השידור הצהיר על תמיכה בו - נשמע בימים האחרונים מסויג יותר.

לאור זאת, השר כחלון נותר כאמור התומך העיקרי בתוך הקואליציה למהלך, שיצא לדרך עוד בימי הממשלה הקודמת של נתניהו, תחת שר התקשורת גלעד ארדן.

יחד עם זאת, כחלון עשוי להיות נתון ללחץ, נוכח רצונו להעביר את החוק שמטיל מס על בעלי 3 דירות ומעלה - מה שעשוי ליצור אפשרות לדיל פוליטי בעניין, שיכול לכלול גם את הסרת התנגדותו לחוק שמקדם כעת ביטן. 

תאגיד השידור הציבורי אמור לעלות לשידור בשליש הראשון של 2017, כשעל-פי התיקון לחוק שאושר לאחרונה הוא יוכל לעלות לאוויר כבר בינואר 2017, בכפוף לאישור שר התקשורת ושר האוצר, ולכל המאוחר עליו לעלות ב-30 באפריל 2017. עם פתיחתו של התאגיד אמורה רשות השידור הנוכחית להיסגר. 

מהתאגיד נמסר היום כי "לאחר אין-ספור דיונים בכנסת ובממשלה קבע המחוקק כי יוקם תאגיד שידור ישראלי חדש במקום רשות השידור, שיספק לאזרחי ישראל שידור ציבורי יעיל, איכותי, עצמאי ופלורליסטי. אנו ממשיכים ונערכים לשידור בינואר 2017 על-פי תוכנית העבודה ועל-פי החוק".