פרשת ישראל ביתנו: נסגרו תיקי חקירה נגד 17 חשודים

בין היתר הוחלט לסגור מחוסר ראיות מספיקות את התיק נגד ראש עיריית עפולה, יצחק מירון; סגנו, בוריס יודיס; ורו"ח משה ליאון ■ בנוסף ייסגר התיק נגד בתה של חה"כ לשעבר פאינה קירשנבאום ונגד המדליסט האולימפי מיכאל קלגנוב

משה ליאון / צילום: איל יצהר
משה ליאון / צילום: איל יצהר

בשורות טובות לקראת ראש השנה לחשודים רבים שנחקרו באזהרה במסגרת פרשת השחיתות הציבורית הגדולה המכונה "פרשת ישראל ביתנו" (תיק 242): אחרי שבתחילת השבוע שלחה הפרקליטות ל-16 חשודים מרכזיים מכתבי זימון לשימוע לפני העמדה לדין פלילי, היא הודיעה היום (ה') ל-17 חשודים אחרים כי החליטה לסגור את תיקי החקירה נגדם.

מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד דן אלדד, החליט על סגירת תיקי החקירה שנפתחו נגד 17 חשודים במסגרת חקירת פרשת 242, וזאת בהתאם להמלצת צוות הפרקליטים אשר ליווה את החקירה.

בין היתר הוחלט לסגור מחוסר ראיות מספיקות את תיק החקירה שנפתח נגד ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, וסגנו בוריס יודיס. בשל עילה זו הוחלט גם לגנוז את תיק החקירה שנפתח נגד רו"ח משה ליאון ונגד דניאל קריצ'מן, יו"ר החטיבה להתיישבות ולשעבר מנכ"ל משרד החקלאות.

במקביל, הוחלט לסגור מחמת היעדר אשמה את תיק החקירה נגד ראש המועצה האזורית מטה בנימין, אבי רואה.

תיק החקירה נגד מיטל פרנק-קירשנבאום, בתה של חברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום, ייסגר מחוסר ראיות ביחס לחלק מהעבירות בהן נחשדה, ובעילה של נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין ("חוסר עניין לציבור"), ביחס לעבירות אחרות.

טרם התקבלה החלטה בעניינם של חשודים נוספים אשר נחקרו באזהרה. יודגש כי העובדה שחשוד כלשהו נחקר באזהרה בפרשה וטרם קיבל הזמנה לשימוע או הודעה על סגירת התיק נגדו, אינה מלמדת אלא על כך שצוות הפרקליטים המטפלים בתיק ממשיך בימים אלה לבחון את חומר הראיות הרב שנאסף במסגרת החקירה, במטרה להגיע להחלטה גם בעניינם של חשודים אלה.

להלן רשימת החשודים המלאה שהוחלט בשלב זה לסגור את תיק החקירה שנפתח נגדם במסגרת חקירת פרשה 242:

משה ליאון; חנוך אלמסי; סימון שמאור, סמנכ"ל כספים של חברת י.א. חי; חיים אבירם, יועץ בחברה למשק וכלכלה; אבי רואה, ראש מועצת מטה בנימין - מהיעדר אשמה; אלכס סולטנוביץ, סגן ראש עיריית אשקלון - בעילה של חוסר ראיות מספיקות; דניאל קריצ'מן יו"ר החטיבה להתיישבות ולשעבר מנכ"ל משרד החקלאות - מחוסר ראיות מספיקות; אלכס מגידוב, חבר מועצת העיר ראשון-לציון ויו"ר עמותת "מגדל אור מרכז צעירים בעיריית ראשון-לציון" - מחוסר ראיות מספיקות; מיטל פרנק-קירשנבאום - פרויקטורית בהתאחדות מגדלי הבקר - מחוסר עניין לציבור וחוסר ראיות מספיקות; מיכאל קלגנוב, חבר במועצת העיר טבריה - מחוסר עניין לציבור; גבי חמו, מנכ"ל מדרשת גולן - מחוסר ראיות מספיקות; יגאל אריאל - יו"ר עמותת מדרשת הגולן - מחוסר ראיות מספיקות; יצחק מירון ובוריס (בורה) יודיס - מחוסר ראיות מספיקות. כן נסגרו תיקי החקירה של רמי טייב, יו"ר סניף הליכוד ופעיל ציבור בעיריית עפולה; אייל כץ, חבר מועצת עיריית עפולה; וגיא עטייה, בעל חברת אבטחה. 

נציין כי מיכאל קלגנוב, חבר מועצת טבריה שהיום הוחלט לסגור את התיק נגדו, הוא חותר הקיאק והאלוף האולימפי שנשא את דגל הפתיחה של משלחת ישראל באולימפיאד בייגינג ב-2008. באולימפיאדת סידני ב-2000 זכה קלגנוב במדליית ארד למרחק של 500 מטר (המדליה היחידה לנציג ישראלי בסידני) ובמקום הרביעי למרחק של 1,000 מטר.

נזכיר כי כמעט שנתיים מאז שהפרשה נחשפה החליטו ביום שני האחרון המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה כי יש תשתית ראייתית להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את שני הפוליטיקאים הבכירים לשעבר החשודים בפרשה - שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, וסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום - שניהם ממפלגת ישראל ביתנו שבראשות שר הביטחון אביגדור ליברמן. כן הוחלט להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, בכירים בגופים ציבוריים ובמועצות בגין עבירות שחיתות שונות - כל אחד לפי חלקו.

החקירה חשפה חשדות לכאורה שורה של פרשיות שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. מדובר במספר רב של פרשיות, המקיפות עשרות חשודים שנחקרו באזהרה - חלקן נפרדות זו מזו, וחלקן משולבות זו בזו.

 

לדברי הפרקליטות, במהלך ליווי החקירה זיהתה הפרקליטות מספר תופעות שחיתות חמורה, שחזרו על עצמן באופן שיטתי, במסגרת העברות הכספים הקואליציוניים וחלוקת תקציבי המדינה. בעקבות ממצאים אלה החליט היועמ"ש להטיל על מחלקות הייעוץ והחקיקה שתחתיו, לפעול לשינוי ההסדרה, הכללים וההנחיות המינהליות, באופן שיצמצם את הסיכון להישנות מקרים דומים בעתיד, וזאת במקביל לניהול החקירה הפלילית.

לפי הפרקליטות, על-פי החשד, הרעיון המרכזי - "השיטה" העוברת כחוט השני במרב הפרשיות שנחקרו - הוא שעבור הקצאת תקציבי מדינה לרשויות ולגורמים שונים, נדרשו הגורמים המתוקצבים לתת שוחד לעובדי ציבור, אנשי מפלגת ישראל ביתנו, שפעלו להקצאת התקציבים.

הגורמים המתוקצבים - בין אם היו אלה רשויות מקומיות, הרשות למלחמה בסמים, עמותת עזרא, עמותת איילים וגופי ציבור אחרים - נדרשו להקצות סכום שנקבע (בהתייחס לסך התקציב שהועבר אליהם), שיוקצה לצרכים שהגדירו אנשי המפלגה: בין אם היה מדובר ברכישת שירותים עבור פעילות מפלגתית, ובין אם היה מדובר בהעסקה, אמיתית או פיקטיבית, של מקורבים למפלגה על-ידי הגורמים המתוקצבים.

לפי החשד, חלק מהתקצוב הוקדש למימון נסיעות פרטיות של סגנית השר קירשנבאום ובני משפחתה, וחלק מהתקציב הוקדש למימון רכישת מכשירי חשמל וציוד אלקטרוני, שנקנו על-ידי הגוף המתוקצב ונתפסו בביתה של סגנית השר קירשנבאום. 

רשימת החשודים המלאה
 רשימת החשודים המלאה