שוק האשראי לרכב ממשיך להתנפח - כ-9 מיליארד ש'

כך עולה מנתונים שמסר ל"גלובס" בנק ישראל ■ הנתון אינו כולל אשראי חוץ-בנקאי של יבואנים וגורמים עצמאיים ■ גורם בכיר בענף: "זה עדיין אחוז קטן ממצבת כלי הרכב"

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי
כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי

היקף האשראי הבנקאי לרכישת רכב עמד על כ-9.175 מיליארד שקל ביוני השנה. כך עולה מנתונים ראשוניים של בנק ישראל. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" בדצמבר אשתקד, העביר השנה בנק ישראל הנחיה חדשה לבנקים לבודד ולהציג באופן פרטני את האשראי הניתן לרכב מכלל האשראי הצרכני שהם מעניקים. התקנה נכנסה לתוקף בתחילת הקיץ וכעת עוסק בנק ישראל בניתוח הנתונים.

יצוין כי במערכת הבנקאית בישראל לא קיימים נתונים השוואתיים מצרפיים ביחס לשנים עברו אולם מקורות במערכת העריכו כי האשראי לרכב כמעט שילש את עצמו בחמש השנים האחרונות, וכי מדי חודש מוענק אשראי נוסף בהיקף של קרוב ל-100 מיליון שקל לרכישת רכב.

על פי הערכות פנימיות בענף הרכב, האשראי הממוצע לרכישת רכב בישראל, בשקלול רכישות רכב משומש, עומד על כ-70 אלף שקל לכלי רכב. לפיכך משועבדים למערכת הבנקאית כיום קרוב ל-130 אלף כלי רכב.

עם זאת, מדובר בנתונים חלקיים. בענף מעריכים כי קיים עוד אשראי "כללי", בהיקף משמעותי, שנלקח לצורך רכישת רכב בצורה של הלוואות ללא שעבוד, ולפיכך למערכת הבנקאית אין מידע לגבי ייעודו. בנוסף הנתון אינו כולל את הרכישות של ענף הליסינג וההשכרה שמבוצעות באמצעות אשראי בנקאי, הנפקת אג"חים או אשראי ספקים, בהיקף שמוערך בב-12 עד 14 מיליארד שקלים. מנתונים אלה אפשר להעריך כי בסך הכל נושאים עליהם כ-250 עד 300 אלף כלי רכב בישראל שעבודים מסוגים שונים.

בענף הרכב מעריכים מזה זמן כי חלק לא מבוטל מהצמיחה המואצת של שוק הרכב בשנים האחרונות נובעת מרכישות מבוססות אשראי של משקי בית בעקבות הריבית הנמוכה, ומהשיווק הנרחב של אשראי כזה על ידי קשת רחבה של גופים - החל ביבואנים עצמם וכלה בחברות ליסינג וחברות כרטיסי האשראי.

אולם, עדיין לא ברור אם בעקבות הנתונים מתכוון בנק ישראל להטיל מגבלות על מתן אשראי לרכב למשקי בית בכלל. שוק הרכב הישראלי רשם בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמיחה של 20% וצפוי להגיע עד סוף השנה לכ-300 אלף כלי רכב.