כבר לא ברווזים במטווח; "האופניים החכמים" קרובים מתמיד

בתערוכת האופניים הבינלאומית בווגאס הוצגו פתרונות חכמים משפרי הישרדות ואיכות חיים לרוכבים ■ מסך שמוצמד למשקפי שמש ומצלמת אקסטרים בקסדה הם רק חלק מהם

למעלה מחצי מיליון מכוניות חדשות עלו על כבישי הארץ ב-3 השנים האחרונות, ואת התוצאה ניתן לראות מדי יום בעומסי התנועה. עד (ואם) שיופיעו פתרונות ריאליים של תחבורה ציבורית המונית, מסתמנים האופניים כפתרון התחבורתי האידיאלי לתושבי מרכזי הערים, שנוסעים מרחקים קצרים: עלויות מזעריות, יכולת להשתחל לכל מקום והבונוסים הם אפס זיהום אוויר וכושר גופני.

הבעיה היא, שעבור רבים רכיבה על אופניים בין מכוניות מזכירה ברווז במטווח. לכן, טורחת תעשיית האלקטרוניקה להמציא פתרונות חכמים ומשפרי הישרדות ואיכות חיים לרוכבים, חלקם מוצגים החודש בתערוכת האופניים הבנלאומית "אינטרבייק" בווגאס.

יצרנית ציוד הניווט והאלקטרוניקה הניידית גרמין (GARMIN) החלה להשיק בשנה שעברה סדרה של עזרי בטיחות לרוכבי אופניים, שמקושרים בפרוטקול אלחוטי ייעודי למחשב הרכיבה של החברה מסוג EDGE ויכולים להפוך כל אופניים ל"חכמים".

הסדרה המכונה VARIA כוללת מספר רכיבים, בהם "רדאר בטיחות" בגודל של קופסת סיגריות, שאת החיישן שלו מצמידים לחלק האחורי של האופניים. הרדאר פועל למרחק של עד כ-140 מטר ומסוגל לעקוב אחר מטרות שמתקרבות אל רוכב האופניים מאחור, לזהות את מהירותן ולשגר מבעוד מועד התרעה קולית עצמאית, שמשתנה בהתאם לרמת הסיכון, או להציג התרעה ויזואלית על המסך של מחשב הרכיבה.

בנוסף שולטת המערכת בפנס האחורי ובעת סכנה גורמת לו להבהב, על-מנת להזהיר נהגים מאחור מפני קרבת יתר. החיבור למחשב מאפשר לרדאר לזהות ולהתריע על מספר מטרות שונות, שמתקרבות מאחור.

גם פנסי האופניים של גרמין מקושרים אלחוטית למחשב הרכיבה, ומסוגלים לשנות את עוצמת ההארה ואת אורך המוקד של הפנס בהתאם למהירות הרכיבה ולתנאי האור החיצוניים המשתנים.

התוספת המעניינת ביותר עד כה היא מערכת תצוגה עילית ממוזערת, שכוללת יחידה אלחוטית ומסך זעיר, שמוצמדים למשקפי השמש של הרוכב ומציגים בתוך הראייה ההיקפית שלו מידע חיוני ממחשב הרכיבה, ואף התרעות חירום מרדאר הקירבה. מחיר יחידת הרדאר העצמאית עולה בארצות-הברית כ-200 דולר, לא כולל את מחיר מחשב הרכיבה, ואילו מחיר יחידת התצוגה "VISION DISPLAY" הוא כ-400 דולר באמזון.

קסדה רב-תכליתית

מהפכת התקשורת האלחוטית לא פוסחת גם על קסדת הרוכבים המוכרת, שברוח התקופה הופכת ל"מולטיטול". בתערוכה הציגה חברת SENA טכנולוגיות קסדה קלת משקל, שמלבד תכונותיה הבטיחותיות משלבת בתוכה "מצלמת אקסטרים" ממוזערת ורכיב תקשורת בלוטות'. רכיב התקשורת, שמחובר לאוזניות ולמיקרופון המובנים בקסדה, מאפשר לשוחח במתכונת "אינטרקום" תוך כדי רכיבה ישירות עם עד 3 רוכבים (שמצוידים בציוד מקביל), להאזין למוזיקה מהטלפון ואף להקליט לתוך הטלפון את פס הקול של הרכיבה במקביל לצילום הוידאו.

המצלמה עצמה היא באיכות של עד QHD 1440P בקצב של 30 פריימים בשנייה, וכמעט אינה מוסיפה למשקל הקסדה. כל העסק מופעל על-ידי מתגים אינטגרליים, ומוגן על-ידי מבנה הקסדה מפני רטיבות ופגיעות חיצוניות. המחיר טרם פורסם.

קופסה שחורה לרוכבים

האפשרות לצלם וידאו בזמן אמת תוך כדי רכיבה אינה מיועדת רק לבילוי והנצחת זיכרונות, אלא יש לה ערך גם במקרים מצערים - אך נפוצים - של פגיעה ברוכב האופניים על-ידי צד שלישי.

למטרה הזו מפותחות כיום מעין "קופסאות שחורות" לאופניים - מודולים מוגנים של מצלמות, שמיועדים הן למטרות נופש והן למטרות בטיחות, או למען הדיוק "ביטוח".

אחד המוצרים הראשונים שכבר נמכרים בשוק היא המערכת CAMILE R100 שמעוצבת בצורת קופסה קומפקטית, עצמאית ונטולת חיווט, שאותה מצמידים לכידון האופניים. היחידה כוללת עדשה עם זווית צילום של 149 מעלות וחיישן ברזולוציה של עד 1080 עם 30 פריימים לשנייה. ניתן להפעיל את הצילום בצורה רציפה או בפרצים של 3 עד 60 שניות.

המערכת האלחוטית פועלת גם כצג לנתוני רכיבה בסיסיים וכמעין דיבורית, שמחוברת אלחוטית לטלפון ומציגה התרעה על שיחה נכנסת ומאפשרת לדחות את השיחה תוך כדי רכיבה. רכיב GPS פנימי, חיישן תנועה ומד גובה משלבים בסרט את מיקומו של הרוכב ואת מצבו ביחס לכביש בזמן אמת, ויכולים לשמש כראיות במקרה הצורך. הסוללה הנטענת מספקת עד כ-3 שעות של צילום וידאו רציף. המחיר כ-170 דולר.

 

אנדרואיד על גלגלים

מי שאינו סובל מחסרון כיס ולא מאמין בשיטת "עשה זאת בעצמך" יוכל לרכוש "אופניים חכמים" שמגיעים מוכנים ומצוידים היטב כבר מבית החרושת. אחת החלוצות בתחום היא חברת LE-ECO הסינית שמשווקת סדרה של דגמים עמוסים בהיי-טק מפס הייצור. הרשימה כוללת מחשב מרכז עם 4 ליבות מבוסס אנדרואיד, שממוקם במרכז הכידון ומצויד במסך 4 אינץ'. המערך כולל גם חיישני דופק, שמוטמעים בידיות, מערכת למניעת גניבה שכוללת מנעול חכם עם קריאת טביעות אצבע, מערכת GPS ועוד.

המערכת בשיטה של חיבור תמידי לרשת 4G, כאשר בארצות-הברית היא תוצע החל מהסתיו עם חבילת תקשורת ייעודית של AT&T. המחיר בשוקי הייצוא טרם פורסם, אולם בסין כבר נמכרים האופניים במחיר שנע בין כ-800 דולר ועד כמה אלפי דולר לדגמים עם שלדת סיבי פחמן.