תהל תמכור גידולים חקלאיים באנגולה תמורת 370 מיליון דולר

חברת התשתיות תנהל ותתפעל פרויקט פיתוח חקלאי שהקימה בשנים האחרונות ■ העסקה נחתמה ל-7 שנים, עם אופציה להארכה ב-5 שנים נוספות

סער ברכה / צילום: ולדימיר אסקין
סער ברכה / צילום: ולדימיר אסקין

חברת התשתיות תהל מקבוצת קרדן אן.וי.  דיווחה היום (ה') על העסקה הגדולה בתולדותיה, בהיקף מוערך של כ-370 מיליון דולר (כ-1.4 מיליארד שקל). במסגרת העסקה עם חברת ג'סטרה (Gesterra), שבבעלות ממשלת אנגולה, תהל תנהל ותתפעל למשך 7 שנים פרויקט פיתוח חקלאי שהקימה באזור קימינה שבמדינה.

היקף הגידולים בפרויקט מוערך בכ-60 אלף טונות של תוצרת חקלאית בשנה, המתוכננת להימכר בשוק המקומי בהיקף שנתי ממוצע של כ-52 מיליון דולר, ובסך הכול בהיקף הכנסות צפוי של כ-370 מיליון דולר.

תהל חתמה על ההסכם יחד עם שותפה מקומית - חברת ZRB הנמצאת בבעלות ממשלתית, ולשתיים אופציה להאריך את ההסכם מול הממשלה ב-5 שנים נוספות. בכוונת תהל ושותפתה להתחיל בביצוע ההסכם באופן מיידי כך שבתהל מעריכים כי יכירו בהכנסות הראשונות ממנו כבר ברבעון הרביעי של השנה.

במסגרת ההסכם, תהל ו-ZRB יהיו אחראיות לאספקת הציוד הנדרש "לצורך תיפעול הפרויקט, העסקת הצוות הניהולי והמקצועי הנדרש לצורך כך וכן לתשלום דמי זיכיון לגוף המקומי מטעם ממשלת אנגולה המחזיק בזכויות בפרויקט".

מניית קרדן אן.וי, החברה האם של תהל, הגיבה בעליות שהגיעו ל-13%. העליות קיזזו חלקית צניחה שנתית של כ-30%, שהביאו את החברה לשווי חברה נוכחי של כ-70 מיליון שקל.

נבנה לפי דגם המושב הישראלי

הפרויקט שתהל הקימה בשנים האחרונות, בחוזה נפרד מול ממשלת אנגולה, נמצא כ-70 קילומטר ממזרח לעיר הבירה לואנדה. העבודות להקמת הפרויקט, שהושלם באחרונה, החלו ב-2012 אחרי סגירת מימון פיננסי בהיקף של כ-200 מיליון דולר. בתהל מציינים כי מדובר בפרויקט "המשכפל את מודל המושב הישראלי, שהוקם מאפס בשטח של כ-50 אלף דונם. הפרויקט כולל 300 בתי מגורים ומשקים פרטיים בהיקף של 10 דונם כל אחד; אלפי דונמים של גידולי שדה; מרכז לוגיסטי וחקלאי עם מתקני מיון ואריזה; לולים שיספקו יותר מ-24 מיליון ביצים בשנה; וכן את כל התשתיות הנלוות".

מנכ"ל תהל, סער ברכה, מסר כי "זהו הפרויקט הגדול ביותר בתולדותיה של תהל ומדובר באבן דרך חשובה מאוד בהתפתחותה של הקבוצה. הזכייה בניהול הפרויקט, שאותו הקימה תהל, מביאה לידי ביטוי את האמון המתמשך של ממשלת אנגולה בחברה ובשותפתה ZRB, את היכולות רחבות ההיקף של תהל כחברת ביצוע וניהול פרויקטים, ואת הידע הצבור בה בתחומי הליבה שבהם היא עוסקת - מים ושפכים, פיתוח חקלאי, גז טבעי וסביבה". ברכה הוסיף כי "היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט מצטרף לצבר הזמנות קיים של יותר מ-300 מיליון דולר, ומבטיח את המשך הצמיחה של תהל גם בשנים הבאות בשווקי המטרה שהגדרנו".

תלות כלכלית במגזר הנפט

בשנים האחרונות, תחת ניהולו של ברכה, עברה תהל שינוי אסטרטגי ומבני, וכיום היא פועלת בארבעה תחומי ליבה - מים ושפכים, פיתוח חקלאי, גז טבעי וסביבה. רווחי תהל במחצית הראשונה של 2016 עמדו על פחות מ-2 מיליון אירו, אחרי רווח של כ-19 מיליון אירו במחצית המקבילה אשתקד, שנבע ממכירת עיקר החזקותיה בחברת KWIG הפועלת בתחום טיהור מים בסין. הכנסות הפעילות בתקופה זו צנחו ב-34% ל-59 מיליו אירו - מגמה המיוחסת להשלמת שני פרויקטים גדולים שהניבו לה את ההכנסות העודפות במחצית הראשונה של 2015.

חלק ניכר מפעילותה של תהל מתבצע במדינות בעלות תלות כלכלית במגזר הנפט ובדוחות האחרונים ציינו בקרדן כי "ניכר כי הירידה במחירי הנפט השפיעה על נכונותם של גופים המסתמכים על הפקת נפט ליזום או להרחיב פרויקטים בתחום המים".

מלבד תהל, קרדן אן.וי פועלת בתחום הנדל"ן בסין באמצעות החברה הבת, קרדן לנד צ'יינה (KLC). זאת לאחר שבאחרונה השלימה את מכירת פעילות הבנקאות והאשראי הקמעונאי שלה במזרח אירופה תמורת 69 מיליון אירו (קרוב ל-300 מיליון שקל), המיועדים לשמש לפירעון האג"ח שלה.

קרדן אן.וי, שבשליטת יוסף גרינפלר, אבנר שנור ואיתן רכטר, היא חברת החזקות שהשלימה ב-2015 הסדר חוב ענק שכלל בעיקר דחיית פירעונות והקצאת מניות למחזיקים. היקף החוב בדוחות הכספיים האחרונים עמד על כ-1.7 מיליארד שקל, האמורים להיפרע בין פברואר 2017 לפברואר 2020. שתי סדרות האג"ח של קרדן אן.וי נסחרות כיום בתשואות של 18%-22%.