מס מרובי הדירות: מהם השינויים הנשקלים - ואיך הם ישפיעו?

על הפרק: מיסוי מרובי הדירות בהתאם לגובה שכר הדירה, מהלך שעשוי אולי להוביל לירידה בשכ"ד; ופטור ממס שבח, שעשוי לעודד את מרובי הדירות למכור דירות ■ וגם: אותרו ונסגרו שתי פרצות בחוק ■ מדריך ומחשבון מס שבח

כחלון / צילום: יונתן בלום
כחלון / צילום: יונתן בלום

המערכת הפוליטית, כמו גם ענף הנדל"ן, ממשיכים לגעוש סביב מס מרובי הדירות שמתקדם לקראת דיון בוועדת הכספים לאחר החגים. בעוד שר האוצר משה כחלון נחוש להמשיך ולקדם את החוק, מתנגדיו ממשיכים לנסות ולטרפד את הקידום.

נכון להיום (ג') ההערכה היא שהצעת החוק אכן תעבור, אך קשה להעריך מה השינויים שעוד יתרחשו בדרך לאישור. בסוף השבוע שעבר פורסם כי הצעת החוק נותרה בחוק ההסדרים, בעוד סעיפים אחרים הוצאו ממנו. כעת, יש מי שמתחיל לדבר על שינויים אפשריים בנוסח החוק המוצע.

אפשרות אחת לשינוי בהצעת החוק עשויה להיות התייחסות לפטור ממס שבח. נכון להיום, הצעת החוק מציעה רק למסות את הדירות, ללא תמריץ לבעלי הדירות למכור אותן. אם יתווסף להצעה גם פטור זמני ממס שבח במכירת הדירה, ייתכן שהמהלך ידרבן משקיעים למכור את הדירות הנוספות ולא להעביר את נטל המס אל השוכרים.

אפשרות נוספת היא לשנות את דרך החישוב המסובכת ולקבוע גם מיסוי על שכר הדירה ולא רק מס על החזקת הדירות. מהלך זה, עליו נכתב כבר בעבר ב"גלובס", אם ישולב עם קביעת רף לדירות עליהן יוטל המס ומדרגות מיסוי של שכר הדירה, עשוי להפחית את הפגיעה במי שמחזיק דירות זולות יחסית בפריפריה.

עוד יתרון שגלום במיסוי דמי השכירות הוא שבאם תקבע המדינה מדרגות מיסוי שונות על פי גובה שכר הדירה, ולא מס אחיד שקיים היום, ייתכן והדבר יוביל בעלי דירות דווקא להוריד את שכר הדירה כדי להישאר בתחום מדרגת המס הנמוכה יותר. נדגיש שמדובר בשינויים שטרם הוכנסו לתזכיר החוק ומהווים, נכון להיום, רק השערות בקרב גורמים הבקיאים בתחום.

בינתיים, עיון בהצעת החוק כפי שהיא כתובה היום, מעלה כי שתי דרכים אפשריות להימנע מתשלום המס, אם ייכנס לתוקף, "טופלו" על ידי מנסחי החוק. כך, אדם שמחזיק למעלה משלוש דירות ורושם את הבעלות בדירות על שם ילדיו הקטנים מגיל 18 עדיין ייחשב כמי שמחזיק בדירה. על פי תזכיר החוק: "על אף האמור בכל דין ובכל הסכם, יראו יחיד ובן זוגו, למעט בן זוג הגר דרך קבע בנפרד, וילדיהם שטרם מלאו להם 18 שנים, כבעלים אחד".

עוד כיוון שזוכה להתייחסות בהצעת החוק מתייחס להחזקת דירות באמצעות התאגדות משפטית. במשרד האוצר מסבירים כי "הצעת החוק מתייחסת לדירות כדירות בבעלות היחיד, גם אם הוא מחזיק בהן באמצעות איגוד שחמישה בני-אדם, או פחות מכך, שולטים בענייניו, במישרין או בעקיפין, או שהם זכאים למרב הזכויות בו". כלומר, המשקיעים לא יוכלו להסתתר מאחורי התאגדויות כי להימנע מהמס החדש.

במקביל, הצעת החוק שאמורה להכניס כ-800 מיליון שקל לתקציב המדינה, קובעת גם סייגים למי שמחזיק בדירות להשכרה אך לא יהיה חייב במס החדש. מדובר במוסד ללא כוונת רווח המחזיק בדירות להשכרה, דירות מגורים להשכרה שנבנו מכוח חוק עידוד השקעות הון בשנים בהן ניתנה לו ההטבה וחברות שזכו במכרזי ההשכרה ארוכת הטווח שפרסמה ומפרסמת המדינה.

■ טור /אלי ציפורי: מס ריבוי הדירות של כחלון חייב לעבור תיקונים - אך הוא הזדמנות