פורום ה-15; להסיר את נושא תמ"א 38 מישיבת המועצה הארצית

נציגי פורום ה-15 דורשים מיו"ר מטה הדיור וראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה שלא לדון בתיקון החוק בישיבה הקרובה ■ "נעניתם באופן חלקי ולא מספק לדרישותנו העקרוניות"

אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"
אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"

"אנו דורשים להסיר את נושא תמ"א 38 מסדר היום של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בישיבתה הקרובה", כך כותבים היום (ד') נציגי פורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות) ליו"ר מטה הדיור וראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה אביגדור יצחקי.

המכתב של ראשי הפורום, עליו חתומים ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס וראש מועצת קרית טבעון דוד אריאלי, נשלח לקראת הדיון הקרוב שעתיד להתקיים בראשון לנובמבר במועצה הארצית, ולהכריע בנושא תיקון 3א' לתמ"א 38.

נזכיר כי כבר חודשים ארוכים שבמועצה הארצית מתקשים לקבל החלטה הנוגעת לתיקון החדש, תיקון שתכליתו להסדיר את דרך חישוב הזכויות בפרויקטים במסלול הריסה ובנייה מחדש מכח תמ"א 38.

רק לאחרונה פורסם להערות הנוסח המעודכן ביותר של ההצעה לתיקון, נוסח שמקובל על חלק מהגורמים בענף, אך אינו מקובל על ראשי השלטון המקומי ששוב מסרבים לתמוך בו.

"מעיון בחומר הרקע שנשלח חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקראת הדיון בתיקון בתמ"א 38 עולה כי נעניתם באופן חלקי ולא מספק לדרישותנו העקרוניות, אשר הובאו בפניך במכתבים ובמפגשים עם נציגים מקצועיים מטעמנו במספר רב של הזדמנויות", כך כתבו ראשי הפורום ליצחקי.

ראשי השלטון המקומי מתנים את הסכמתם לנוסח התיקון החדש בכך שיכלול מספר נושאים שאינם נכללים בו נכון להיום. בין היתר, מדובר בדרישה לבטל את הפטור מהיטלי השבחה בגין הזכויות המתווספות לתמ"א 38, הכנסת סעיפים המחזקים את שיקול הדעת שניתן לרשות המקומית באישור פרויקטים, והכפפת תמ"א 38 למדיניות התכנון העירונית.

 

תנאי נוסף של ראשי הערים הוא הכללת דרישה מהיזמים לכתב שיפוי לרשות המקומית כנגד תביעות לירידת ערך (סעיף 197). נציין כי סעיף זה נכלל בהצעה המקורית, אך ראשי הערים אינם מסתפקים בניסוח הקיים המאפשר להם לדרוש את כתב השיפוי, והם דורשים כעת כי "היועץ המשפטי לממשלה יצרף לתיקון חוות דעת הנוגעת לאפשרות לתביעות על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה במקרים של "פגיעה ישירה בזכויות" - קרי במקרים בהם הרשויות המקומיות תסרבנה להעניק את מלוא הזכויות האפשריות על פי התיקון לתמ"א, או במקרה בו יאושרו על ידן תוכניות לפי סעיף 23 לתמ"א אשר אינן מעניקות את מלוא הזכויות על פי התמ"א או קובעת תנאים נוספים למתן היתר".

 דרישות השלטון המקומי מתייחסות בעיקר לאפשרות הוועדות המקומיות להפעיל את שיקול הדעת שלהן, ולאפשר שינויים כאלו ואחרים בתוכניות שיוגשו לפתחן בכל הנוגע להיקף הזכויות. מדובר בדרישות שספק אם יו"ר המועצה הארצית יוכל להיענות להן במלואן, ולא מן הנמנע שהן יובילו כעת לדחייה נוספת באישור התיקון.