כחלון החרים - והדיון בעניין תאגיד השידור נדחה לשבוע הבא

(עדכון) - נתניהו הודיע כי ביטול תאגיד השידור יובא להצבעה בממשלה בשבוע הבא ■ בן כספית בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה: "היום אף אחד לא בטוח בעצמו, גם לא העיתונאים הבכירים. כולם מפחדים; גם אני צינזרתי את עצמי"

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

שר האוצר משה כחלון נמנע מלהשתתף היום (א') בישיבת ראשי סיעות הקואליציה שבה הייתה אמורה לעלות לדיון הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לביטול תאגיד השידור הציבורי.

על-פי הערכות במערכת הפוליטית מדובר בצעד מחאה של כחלון, שמסתייג מהמהלך שמוביל ראש הממשלה ומהלחצים שמופעלים עליו בשל כך.

בעקבות ההחרמה של כחלון ראשי הסיעות בקואליציה לא דנו היום בביטול התאגיד, והדיון בנושא נדחה לשבוע הבא. בנוסף, נתניהו הודיע כי ביטול תאגיד השידור יובא להצבעה בממשלה בשבוע הבא. 

בן כספית: "צינזרתי את עצמי"

בתוך כך, היום נערך במכון הישראלי לדמוקרטיה דיון ביוזמה לביטול הקמת תאגיד השידור. העיתונאי הוותיק יעקב אחימאיר, שעזב את רשות השידור והצטרף לתאגיד החדש כאחד הטאלנטים שלו, הפתיע כשאמר במהלך הדיון: "אני חושב שצריך להחזיר את הגלגל אחורנית. שורש הרע הוא שאנשים משבחים את השר גלעד ארדן, ואליו צריך להצמיד גם את יאיר לפיד. אני לא חושב שערך הדמוקרטיה עמד לנגד עיניהם כשהמליצו לסגור את רשות השידור. לאור הוויכוח שמתנהל, אני שואל את עצמי אם המדינה ראויה לשידור ציבורי בכלל?". 

עיתונאי "מעריב", בן כספית, אמר בדיון: "היום אף אחד לא בטוח בעצמו, גם לא הבכירים. כולם מפחדים. אנשים כבר מזמן לא כותבים מה שהם באמת חושבים. יש סיפורים עיתונאיים שלא מתפרסמים, וגם אני צינזרתי את עצמי. רבים מאיתנו בתקשורת דאגו בעבר מהחוק לסגירת רשות השידור, ובסוף מושלם או לא - זה חוק שכולם יכולים לחיות איתו". 

ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו שמתנגדת למהלך שמובילים בליכוד לביטול התאגיד, אמר: "ראש הממשלה, שאני מכבד אותו מאוד, לוקח באופן חסר פרופורציות את היחס של התקשורת. פוליטיקאים לא יכולים לנהל אג'נדה ציבורית לפי האם אוהבים אותם".

מנגד, ח"כ יואב קיש (ליכוד) הבהיר כי בניגוד לדברים שנאמרו בסוף השבוע על-ידי עמיתו ח"כ דוד ביטן, שטען כי "התאגיד נחטף על ידי אנשי שמאל" - הוא אינו רואה כאן עניין פוליטי. "אני מרגיש שאני בא נקי ולא מסתכל על העניין של התאגיד כשמאל וימין. ישבתי עם האוצר ועם דוד ביטן, ולצערי לא זכיתי לראות מסמך של האוצר. אני מאמין בשידור ציבורי ורוצה שידור ציבורי חזק". 

ביטן: "התאגיד הזה יהיה שמאל מובהק"

כאמור, ראשי מפלגות הקואליציה היו אמורותך לדון היום ידונו ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפירוק תאגיד השידור הציבורי ("כאן"). היוזמה באה במקביל להצעת החוק הפרטית שמוביל יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, שהפך למעין שליח נתניהו לעניין פירוק התאגיד. 

שתיים מסיעות הקואליציה צפויות להתנגד להצעה: הבית היהודי בראשות נפתלי בנט ו"כולנו" של משה כחלון. עמדתן של שאר סיעות הקואליציה פחות ברורה בשלב זה - אף כי דרעי הצהיר לאחרונה כי יתנגד למהלך, וביהדות התורה צפויים כנראה לתמוך בו, אך בהקשר זה צריך להזכיר כי כל הסיעות חתומות במסגרת ההסכם הקואליציוני על סעיף שבו הן מתחייבות לתמוך ברפורמות בתחום התקשורת שיציע נתניהו.

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, התראיין הבוקר לגלי צה"ל וקרא לראשי סיעות הקואליציה להתנגד לסגירת התאגיד מטעמים של שמירה על הדמוקרטיה וחופש העיתונות.

במערכת הפוליטית מעריכים כי נתניהו נחוש לסגור את תאגיד השידור. "מדובר במשימה לא פחות חשובה עבורו מהמאבק בגרעין האיראני, אפילו יותר", אמר גורם פוליטי בכיר לוואלה! NEWS.

אתמול טען ח"כ דוד ביטן בראיון לדנה ויס ב"חדשות סוף השבוע" כי התאגיד "נחטף על-ידי אנשים שהאג'נדה שלהם שמאלנית ואנטי-ממשלתית". ביטן תקף את התנהלותו של שר האוצר כחלון ואנשי משרדו בנוגע להצעת החוק שלו וטען כי הוא צודק, והאוצר טועה. 

"אנחנו רואים לאן התאגיד הולך. ברור לנו לגמרי שהתאגיד הזה יהיה שמאל מובהק. הוא לא יכול להית חד-כיווני", טען ביטן. "זה ברור לפי ההרכב שלו ולפי מה שהם מדברים".