המיזם השאפתני של "הדסה" ברוסיה - שלא דווח לדירקטוריון

פרטי המיזם ארוך הטווח ב"עיר הרפואה" ברוסיה לא הובאו לאישור הדירקטוריון ■ דיווח לא הגיע גם לחשב המלווה מטעם המדינה - למרות שזו מזרימה להדסה 1.3 מיליארד שקל

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור

המרכז הרפואי "הדסה" בירושלים עשוי להשתתף במיזם שאפתני להקמת "עיר רפואה" ברוסיה - כך נודע ל"גלובס". הדסה הגישה הצעה משותפת בעניין עם גורמים עסקיים, ועל פי הערכות היא עומדת בפני התקשרות ארוכת טווח ברוסיה. עוד נודע כי פרטי ההצעה לא נדונו בדירקטוריון ולא הגיעו לאישורו, וכך גם לא הובאו לידיעת החשב המלווה של בית החולים - אף שהמדינה מזרימה להדסה 1.3 מיליארד שקל כחלק מתוכנית ההבראה שגובשה לפני כשנתיים וחצי.

בשיחה שקיימנו עם אחד הדירקטורים, מנכ"ל קופ"ח מאוחדת לשעבר פרופ' אשר אלחיאני, הוא טען כי מאז שהצטרף לדירקטוריון בחודש אפריל אשתקד לא שמע על שום מיזם ברוסיה. לדבריו, אם נחתם או ייחתם הסכם בעניין, הרי שהדבר צריך להגיע לאישור הדירקטוריון לפני שהוא הופך למסמך מחייב. מי שהוביל את החיבור עם הרוסים הוא המנכ"ל החדש של הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, שמקיים מגעים עם גורמים ברוסיה זה כמה שנים - עוד מתקופתו כמנכ"ל ביה"ח שיבא הממשלתי.

רוטשטיין ייעץ ליזמים, בין היתר בסין ובאפריקה, ובהיעדר שקיפות מלאה לדירקטורים - מי שאמורים לשמש שומרי סף - לא ברור מה צפוי להרוויח בית החולים מההתקשרות ואיזה גורמים או בעלי תפקידים עשויים ליהנות ממנה.

כפי שחשפנו בעבר, החשב המלווה שמהווה חלק מהותי מהסכם ההבראה בהדסה, ממודר באופן מכוון על ידי פרופ' רוטשטיין כבר תקופה ארוכה - למרות התרעות חוזרות ונשנות בעניין מצד החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב מעלימים עין בסוגיה, ובמידה רבה כך גם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד.

ומה עם תיירי המרפא?

על פי הערכות, עיר הרפואה ברוסיה אמורה להוות מוקד למרכזים רפואיים מתקדמים ופרטיים לפחות בחלקם, שיתמודדו בין היתר עם חוסר האמון של הציבור הרוסי במערכת הבריאות המקומית. חוסר האמון הזה הוא שמביא מדי שנה עשרות אלפי אזרחים רוסים לעבור ניתוחים במדינות זרות כמו גרמניה, קפריסין וישראל. מדובר לא רק באוליגרכים ובבעלי ממון, אלא גם בבני מעמד הביניים שנאלצים לעתים למשכן נכסים כדי לעבור טיפול רפואי בחו"ל.

באופן אירוני, דווקא פרופ' רוטשטיין שהשקיע מאמץ רב בחיזוק התיירות הרפואית לשיבא, בין היתר באמצעות עבירה על כללי מינהל תקין כפי שחשפנו בעבר (הסבת בניין דירות של משרד השיכון המיועד לסטאז'רים לטובת מגורי תיירים, קיצור תורים ועוד), עשוי להיות זה שנותן יד לפגיעה בתיירות הרפואית לישראל. עם זאת, מספר תיירי המרפא שמגיעים לישראל מרוסיה כבר נמצא במגמת ירידה חדה בשנתיים האחרונות, בעקבות שורה של נסיבות ובראשן המשבר הכלכלי ברוסיה.

שיתוף הפעולה מצד הדסה צפוי לכלול בעיקר ייעוץ רפואי וניהולי בשלב ההקמה, וייתכנו גם קשרי עבודה שוטפים לאחר מכן. לא מן הנמנע כי רופאי הדסה יורשו, בתנאים מסוימים, להגיע לרוסיה לצורך ייעוץ או אפילו פעילות כירורגית. בהדסה ביקשו שלא להגיב לידיעה.