מיה ליקוורניק, שותפה בכירה במשרד מיתר, פורשת מעריכת דין

זאת אחרי 30 שנות קריירה משפטית ■ תמשיך לשמש כיועצת חיצונית למשרד ■ עו"ד ליקוורניק: "בסוף השנה אחגוג 60, והבנתי שאני מספיק צעירה כדי לפתוח בקריירה חדשה"

עו"ד מיה ליקוורניק/צלם: תומר יעקובסון
עו"ד מיה ליקוורניק/צלם: תומר יעקובסון

המהפכה הפמיניסטית הגיעה מזמן לעולם המשפט הממוסד. עוסקים רבים במקצוע עריכת הדין ומשפטים בכלל הן נשים, וגם במערכת בתי המשפט, בפרקליטות, בפקולטות למשפטים ובמקומות אחרים, יש ייצוג נכבד לנשים.

מנגד, במגזר הפרטי המצב למרבה הצער, עדיין שונה. אמנם ישנן עורכות דין רבות שהן בעלות של משרדים קטנים, ומשפטניות רבות מתקדמות לתפקידי שותפות במשרדים הגדולים, אבל גם היום הרוב המוחלט של השותפים הבכירים בפירמות עריכת הדין המסחריים הגדולים בארץ הם גברים.

וכך, כשבכל שנה מתקבצים ראשי משרדי עריכת הדין הגדולים לצילום בכנס השנתי המסורתי של "גלובס" וחברת דן אנד ברדסטריט, יוצאת תמונה מאוכלסת בגברים חנוטים בחליפות שחורות-לבנות, כאילו היא נלקחה מימי ראשית המדינה ולא מימינו אנו.

עם זאת, בשנים האחרונות בצבצו מאותה תמונת ראשי משרדים, כמה דמויות נשיות, ובהן חולצה אדומה ונשית, שהראתה שייתכן גם אחרת. החולצה הייתה של עו"ד מיה ליקוורניק, שותפה בכירה במשרד עורכי הדין מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל.

היום (ב') הודיעה עו"ד ליקוורניק על החלטתה לפרוש בסוף השנה מעיסוק בעריכת דין ומהשותפות במשרד מיתר, אחרי 30 שנה שבהן עסקה במקצוע. ההודעה על הפרישה הפתיעה רבים, שכן ליקוורניק המוכשרת הגיעה בשנים האחרונות למעמד של אחת מעורכות הדין המובילות בארץ בתחום המסחרי.

עם זאת, עיון בארכיון "גלובס" מגלה כי ליקוורניק תכננה את המהלך לפרישתה זה שנים. בראיון שנתנה ליקוורניק ל"גלובס" בחודש מאי 2005, היא הצהירה כי "אני אישית ממש לא מתכוונת להיות פה (בפירמה) בגיל 60... היום אני יותר מפרגנת לעצמי ורוצה לעשות את כל הדברים שוויתרתי עליהם". כ-11 שנה חלפו מאז, לליקוורניק מלאו 60, והיא עומדת בדיבורה.

עו"ד ליקוורניק הצטרפה למשרד מיתר בשנת 1994, כשותפה, לאחר שעבדה במשרד עורכי הדין האמריקאי Weil, Gotshal & Manges. במהלך השנים היא התמחתה במיזוגים ורכישות, בייעוץ לחברות טכנולוגיה ולמשקיעים בהיי-טק, בדיני ניירות ערך ובממשל תאגידי, והייתה לעורכת דין מבוקשת ביותר בתחומים אלה.

ליקוורניק הייתה מעמודי התווך שהובילו - יחד עם עו"ד דני גבע ועו"ד רלי לשם - את אסטרטגיית הצמיחה של משרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, עד שהפך בשנים האחרונות למשרד עורכי הדין הגדול והמוביל בישראל. המשרד מעסיק כ-290 עורכי דין, ובהם כ-90 שותפים.

עו"ד מיה ליקוורניק אמרה היום: "אני מסיימת קריירה ארוכה ופורייה של שותפות במשרד מיתר, שאליו הצטרפתי עם חזרתי מעבודה בניו-יורק ב-1994. משרד מיתר של אותן שנים היה קטן, ויחד עם צוות מבריק ומסור הצלחנו להוביל אותו להיות למה שהוא היום - המשרד המקצועי, הגדול והמוביל בישראל.

"אני מודה לשותפיי, ובראשם לעורכי הדין דני גבע ורלי לשם, ולכל מי שהיה לצידי במסע הארוך, המאתגר והמוצלח הזה של חיי. בסוף השנה אחגוג 60, והבנתי שאני מספיק צעירה כדי לפתוח בקריירה חדשה".

- החלטה שלך מאוד חריגה בנוף המשפטים - מה את מתכננת לעשות אחרי פרישתך?

"בכנות, אני עדיין לא יודעת. אני יכולה עדיין להספיק לעשות עוד משהו. יש לי הרבה מחשבות, ואני מקווה שהן יתגבשו בחודשים הקרובים. אני יכולה לומר שאני מחפשת אתגר ניהולי חדש".

- האם שקלת ללכת למגזר הציבורי או לעסוק בתרומה לחברה?

"זה בהחלט בא בחשבון. אני רוצה לחפש אתגר חדש, וכל מה שיענה על הקריטריון הזה יהיה בסדר, אך עוד מוקדם לומר".

- בפרישה שלך את בעצם מוותרת גם על כוח, כסף ומעמד.

"נכון. זו לא החלטה קלה. הייתה לי קריירה נהדרת. אבל 30 שנה לא חיפשתי עבודה, וזה יהיה מעניין לנסות לעשות את זה. בספר של ד"ר סוס נכתב: 'אם יוצאים, מגיעים למקומות נפלאים', אז אני מאוד מאמינה בזה. אני מאמינה שהיציאה שלי תוביל אותי למקומות חדשים וטובים".

- כבר לפני עשור דיברת על כך שבגיל 60 תעזבי את הפירמה.

"המחשבה הזאת התגבשה אצלי הרבה זמן. תמיד ידעתי שאני לא אשאר עד לפנסיה. אף אחד לא האמין לי, אבל תמיד ידעתי. הראיון ב'גלובס' מ-2005 היה הראיון האישי היחיד שנתתי עד היום, ובאמת הזכירו לי היום שכבר אז אמרתי שאפרוש בגיל 60".

- את משאירה את השוק עם מעט מאוד עורכות דין בצמרת הפירמות הגדולות ביותר.

"כשמסתכלים על עורכות הדין במשרדים שצומחות מלמטה, רואים גם אצלנו במשרד דור של נשים יוצא מגדר הרגיל. אני בטוחה שאותן עורכות דין יגיעו בעתיד לצמרת של הצמרת של המשרדים. השינוי בנושא הזה הוא אולי איטי, אבל הוא קורה".

ממשרד עורכי הדין מיתר-ליקוורניק נמסר כי "עו"ד מיה ליקוורניק הודיעה לשותפיה בחודשים האחרונים על כוונתה לפרוש מתפקידיה במשרד, בסוף שנת 2016. זאת, לאור רצונה להקדיש זמן לעשייה בתחומים אחרים שאינם מתחום עריכת הדין. עו"ד ליקוורניק תמשיך לשמש כיועצת חיצונית למשרד בנושאים שבתחום התמחותה".

עו"ד דני גבע, שותפה של עו"ד ליקוורניק ב-22 השנים האחרונות, אמר היום: "מיה שותפתי וחברתי הטובה הייתה שותפה לדרך ונטלה תפקיד מרכזי בפיתוחו ובצמיחתו של המשרד לאורך השנים. הקשר ההדוק בינינו היה הרמוני ופורה, ואני שמח שהיה לי הכבוד לעבוד איתה שנים כה רבות ולחלוק שאיפות והצלחות.

"מיה היא דוגמה לעורכת דין משכמה ומעלה, מעורכי הדין המוכשרים ביותר בתחומי העשייה שבהם פעלה, אשר זכתה להצלחה מקצועית ולהערכה רבה בארץ ובחו"ל. בשמי ובשם השותפים במשרד, עורכי הדין והעובדים אני מבקש לאחל לה הצלחה רבה בהמשך, ואני בטוח שבכל דרך שבה תבחר היא תזכה לברכה בפעולתה. מיה תחסר לנו מאוד".

ליקוורניק אינה עורכת הדין הבכירה היחידה שתפרוש בסוף השנה מפירמת מיתר-ליקוורניק. ל"גלובס" נודע כי גם עו"ד נועם שרון, ראש מחלקת שוק ההון במשרד מיתר, יפרוש בסוף השנה מהמשרד לטובת עסקים פרטיים. נזכיר כי שרון שימש, בין היתר, כעורך הדין של הנאמנים ונציגות מחזיקי האג"ח של חברת אי.די.בי אחזקות, בעת שנערך הסדר החוב בחברה.