הדיון במעבר שרונה פלדמן מהאוצר להפניקס - רק ב-2017

הוועדה לקיצור תקופת הצינון הודיעה לפלדמן כי לא תדון בקרוב בבקשה שלה - בגלל עומס

שרונה פלדמן / צילום: דוברות והסברה משרד האוצר
שרונה פלדמן / צילום: דוברות והסברה משרד האוצר

לאחר שהפכה לסמל לבעייתיות בקיצור שנת הצינון לבכירים בסקטור הציבורי שעוברים לעבוד בגופים עליהם פיקחו, שרונה פלדמן, לשעבר ראשת מחלקת ביטוחי הבריאות באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון שבמשרד האוצר, סופגת מכה מוועדת ערר לפי חוק שירות ציבור לעניין תקופת הצינון וקיצורה.

ל"גלובס" נודע כי לפני שבועות אחדים, בעיצומה של תקופת החגים, הוועדה הודיעה כי לא תדון במהלך השנה הנוכחית בבקשת הקיצור שהגישה פלדמן, שפרשה מהאוצר במארס השנה וביקשה להתחיל לעבוד בקבוצת הביטוח הפניקס כבר בנובמבר.

הוועדה הודיעה כי תדון בבקשה של פלדמן "לא לפני ינואר 2017", מה שבפועל יביא את פלדמן לכל הפחות להשלים את החלק הארי של תקופת הצינון בה היא מחויבת - של שנה. נציבות שירות המדינה התנגדה לבקשת הקיצור שהגישה פלדמן וקראה לוועדה לא לקצר את תקופת הצינון. אמנם אין מדובר בהחלטה סופית ורשמית של דחיית הפנייה של פלדמן, אך מדובר בפועל במהות של דחיית הבקשה. ככל הידוע הוועדה הסבירה שהנושא לא יידון עוד השנה - כי "לוועדה תיקים רבים שממתינים, ואף דחופים יותר".

באוגוסט האחרון נודע כי פלדמן עתידה להצטרף לחטיבת הבריאות של קבוצת הפניקס בתפקיד מנהלת מטה הבריאות, לאחר שבמסגרת תפקידיה באוצר הייתה אחראית על תחומי ביטוחי הבריאות והסיעוד. לפלדמן היתה השפעה של ממש על תחומים מרכזיים שבהם עוסקת הפניקס, ובראשם פוליסת ביטוח הבריאות האחידה החדשה שהושקה השנה או אופן שינוי תחום ביטוחי הסיעוד בישראל, למשל.

זאת בעוד שתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד תופס בשנים האחרונות משנה חשיבות הן ברמה העסקית בקרב החברות עצמן והן מצד הרגולציה. היא עבדה באגף שוק ההון באוצר במשך כ-9 שנים, כאשר מינויה בהפניקס אינו דורש את אישור האוצר, משום שהיא אינה מוגדרת נושאת תפקיד בכיר.

פלדמן, כמו יתר עובדי האוצר, מחויבת בשנת צינון בין פרישתה מהאוצר להצטרפותה לגוף הפועל בתחום רלבנטי. עם זאת, עובדי המדינה רשאים לפנות לוועדה מיוחדת לצורך קיצור תקופת הצינון שבה הם מחויבים. פלדמן אינה הראשונה שעושה את המעבר ממשרדי האוצר ברחוב קפלן בירושלים אל החברות שהיו מפוקחות על ידה, כשקדמו לה בכירים רבים מאגף שוק, וגם זוטרים, כולל סגנים בכירים, ראשי מחלקות ועוד.

למעשה, הצטרפותם של פורשי אוצר לשוק הביטוח נרחבת וארוכת שנים, כשרבים מהם נקלטים על פי רוב בענפים שעליהם פיקחו ושבהם פיתחו את מומחיותם, מיד עם עזיבתם את האוצר (ואם צריך - לאחר תקופת צינון, שלא אחת מקוצרת לבקשתם). ניתן לקבוע בהכללה שברוב המכריע של קבוצות הביטוח ובתי ההשקעות המובילים יש כיום יוצאי אוצר.

סוגיה זו רלבנטית גם עבור ממונים שעמדו בראש האגף. כך למשל, גם במקרה של הממונה הקודם, פרופ' עודד שריג, שביקש להצטרף לקבוצת מגדל, נוצרה תרעומת עזה - וזאת על רקע כך שהלה אישר לבעל השליטה במגדל את הרכישה של מגדל.