קרדן מכרה את ההחזקה ב-UMI למש' עיני תמורת כ-400 מ' ש'

בקרדן מעריכים כי תרשום רווח של 100 מיליון שקל ■ כבטוחה לתשלומים העתידיים שיעבדה חברת המזרח לקרדן ישראל 21.2% מהון המניות של UMI

דוד עיני / צילום: יוסי כהן
דוד עיני / צילום: יוסי כהן

חברת קרדן ישראל השלימה היום (ה') את מכירת החזקתה (46.1%) בחברת יבוא והשכרת כלי הרכב UMI, לידי שותפתה, חברת המזרח של משפחת עיני, בתמורה ל-397.35 מיליון שקל. אתמול אישרה אסיפת בעלי המניות של קרדן את המכירה ברוב מכריע.

בעקבות השלמת המכירה, זכתה קרדן ישראל לתמורה מידית של 214.4 מיליון שקל במזומן, שישמשו לפירעון הלוואה של כ-140 מיליון שקל לבנק מזרחי טפחות, שלטובתה שועבדה עד כה ההחזקה ב-UMI, וכן לפירעון חוב של כ-30 מיליון שקל לדיסקונט.

יתרת התמורה תשולם בארבעה תשלומים שנתיים שווים של 43.7 מיליון שקל כל אחד ותישא ריבית שנתית של פריים 0.75%. המוכרת תוכל לבקש הקדמה של 12 מיליון שקל מהתשלום הראשון ליוני 2017, אם תידרש לכך לצורך פירעון הלוואה של כ-67 מיליון שקל לגוף מוסדי.

כבטוחה לתשלומים העתידיים שיעבדה חברת המזרח לקרדן ישראל 21.2% מהון המניות של UMI. חברת המזרח אף התחייבה לפרוע את חובה של UMI לקרדן ישראל בסך של כ-19.4 מיליון שקל לכל המאוחר עד לתחילת הרבעון השני 2017. מקרדן ישראל נמסר כי החברה בוחנת את השלכותיה החשבונאיות של מכירת המניות ומעריכה כי תרשום רווח הון של כ-100 מיליון שקל, וזאת בהתבסס על הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2016. איתן רכטר, מנכ"ל קרדן ישראל, אמר כי "המשאבים שהתקבלו ממימוש זה יאפשרו לחברה לבחון כיווני התפתחות חדשים".

מדובר בהסכם מכר חדש בין קרדן ישראל למשפחת עיני, וזאת לאחר שההסכם הקודם, בוטל עקב טענות לחוסר שקיפות בנוגע לקשרים העסקיים בין משפחת עיני לבין יו"ר קרדן ישראל ואחד מבעלי השליטה בחברה - יוסף גרינפלד (זאת מאחר שמשפחת עיני אמורה להעמיד לגרינפלד כ-40 מיליון שקל לטובת הסדר הנושים הפרטי שלו, כנגד שעבוד החזקותיו בקרדן יזמות).

בעקבות הביקורת, הקים דירקטוריון קרדן ישראל ועדת דירקטורים בלתי תלויה, והיא שניהלה מו"מ מחודש עם משפחת עיני על העסקה. מנתונים שפרסמה היום קרדן ישראל עולה כי 99.82% מבעלי המניות שהשתתפו בהצבעה תמכו בעסקת המכירה. מבין הגופים המוסדיים שמחזיקים במניות קרדן ישראל, רק חברת קרנות הנאמנות הראל פיא בחרה שלא לתמוך בעסקה במתכונתה הנוכחית, והיא נמנעה. שאר הגופים המוסדיים הצביעו כאמור בעד, לאחר שקיבלו בשבוע האחרון את המלצת חברת הייעוץ אנטרופי לתמוך בעסקה, כפי שנחשף כאן ב"גלובס".

מכירת ההחזקה ב-UMI הותירה את קרן ישראל עם נכס מרכזי אחד, החזקה ב-71.3% ממניות חברת ייזום ופיתוח הנדל"ן למגורים, קרדן נדל"ן. החברה צפויה להמשיך ולהתמקד בתחום הנדל"ן, ואף להרחיב את הפעילות בתחום זה אל מחוץ לישראל.

מניית קרדן נדל"ן נסחרה היום בבורסה לפי שווי חברה של כ-340 מיליון שקל, המשקף למניות שבידי קרדן ישראל שווי של כ-242 מיליון שקל. קרדן ישראל עצמה נסחרה היום בבורסה לפי שווי של 378 מיליון שקל.

לקרדן ישראל יש גם חברה אם בורסאית, קרדן יזמות, המחזיקה ב-73.67% ממניותיה. מבנה הפירמידה הזה, שכולל כאמור שלוש שכבות, מחייב את בעלי השליטה בקרדן יזמות (יוסף גרינפלד, אבי שנור ואיתן רכטר) לבחון דרכים אפשריות לצמצומו לשתי שכבות בלבד עד סוף 2019, כפי שמחייב חוק הריכוזיות.

מבנה ההחזקות בקרדן יזמות
 מבנה ההחזקות בקרדן יזמות