מדדי אג'יו לאוקטובר: האם אנו בפתחה של סערה בשווקים?

החודש שעבר המשיך את המגמה של קודמו: עליות מתונות בשערי האג"ח ואפקט שלילי במניות ■ בינתיים, ברקע מתקרבים 3 אירועים אשר עשויים לחבור יחד ליצירת מסה שלילית ולגרום טלטלה בשווקים

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

חודש לפני הבחירות יצרו הסקרים בארה"ב את המגמות, והשפיעו על כל השווקים בעולם, ובכללם על תיקי ההשקעות של המשקיעים והחוסכים בישראל. מחר, בסוף יום הבחירות בארה"ב, התמונה תתחיל להתבהר, ולסמן את הדרך להמשך ההשפעות. בחירות, ריבית, משאל עם באיטליה, האם הכנתם את תיק ההשקעות לסערה?

חודש אוקטובר הסתיים, שוב, עם מגמות חיוביות מתונות במרכיבי האג"ח, ועם מגמות שליליות במרכיבי המניות. המגמות מלמדות כי מבחינת המשקיעים והשווקים, סיכון המניות ממשיך להיות גבוה, ואילו סיכון האג"ח עדיין מתון, למרות עלית תשואות שנרשמה בחודש הקודם.

בגזרת שוקי המניות, המחשבה הכללית העומדת בבסיס השווקים היא חשש מפני תוצאות הבחירות שיתקיימו מחר, וחששות מפני תוצאות שיישלחו את דונלד טראמפ לבית הלבן בינואר.

בגזרת האג"ח, המחשבה הכללית העומדת בבסיס השווקים היא הערכה כי מצב הכלכלות בארה"ב, בישראל ובשאר העולם לא עשוי להוביל לעלייה מהירה בריבית, תהיה תוצאת הבחירות אשר תהיה.

נראה כי שתי מחשבות אלו מבטאות איום משמעותי על השווקים, אשר עשוי להתממש בתקופה הקרובה. בטרם נרחיב על כך, נפרט את השפעת המגמות באוקטובר על התשואות בתיקי ההשקעות של הציבור הרחב, ושל הארגונים השונים המנהלים את כספי הרזרבה שלהם בשווקים הפיננסיים.

מדדי האג"ח בהרכבם בתיקי ההשקעות של הציבור עלו בשיעור של 0.15% באוקטובר, וסיכמו בכך עלייה בשיעור נאה מאוד של 2.16% מתחילת השנה. מן העבר השני, מדדי תיק המניות על פי הרכבם בתיקי ההשקעות רשמו באוקטובר ירידה בשיעור של 1.36%, וצברו בכך ירידה חדה יותר, בשיעור של 2.99% מתחילת השנה. מדדי המניות ירדו בשיעור חד יותר, של כ-2%, אך מאחר שהתיקים כוללים מרכיב לא מבוטל של מניות בחו"ל, הם זכו להקלה מכיוון שער הדולר, אשר פיצה על ירידות במטבעות אחרים שבהם מושקעים התיקים, וסיפק למרכיבי ההשקעות בחו"ל בתיקים תוספת בשיעור של כ-1.7%.

התיקים המעורבים של ציבור המשקיעים, הכוללים מניות ואג"ח בהרכבים שונים, רשמו ירידה כל אימת שמרכיב המניות עלה וחצה את רמת ה-10%, תיקים אשר המדדים שלהם רשמו תשואה אפסית באוקטובר. תיק ה-20:80, הכולל 20% מניות והשאר אג"ח בהרכבים שונים, ירד בחודש זה בשיעור של 0.14%, וסיכם עלייה צנועה יחסית, בשיעור של 1.17% מתחילת השנה.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית דיסקונט, הלמן אלדובי ואנליסט, המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

השפעות מחו"ל - ובעיקר מארה"ב

התשואה העודפת במרכיבי האג"ח בחודש אוקטובר הייתה נתונה לאפיקים הצמודים למדד, אשר עלו בעקבות עלייה מתונה בציפיות לאינפלציה, למרות מדד שלילי שפורסם החודש. כמו כן, בהשפעת הלחצים בשוק האג"ח האמריקאי, גם החודש רשמו התשואות השקליות הארוכות עלייה, והורידו את המחירים בכ-0.5% בממוצע. ככלל, למרות שמדובר בתיקים ובמשקיעים המתנהלים ומשקיעים בעיקר בישראל, בשוק ההון ובכלכלה המקומית, אנו עוסקים כאן לא מעט במתרחש בשוקי ההון בארה"ב. הסיבה העיקרית לכך היא הקשר החזק הקיים בין השווקים השונים בעולם, ובמיוחד בהובלה של השוק בארה"ב את המגמות.

בהקשר זה, ההשפעות מגיעות מחו"ל, ואכן פתחנו בתיאור חששות השווקים והמשקיעים בעולם, אשר נעים בין תשואה חיובית במרכיבי האג"ח לבין תשואה שלילית במרכיבי המניות. למעשה, שני קצוות אלו מצויים ברמת סיכון גבוהה לאור העתיד הקרוב, אשר מביא עמו שלושה אירועים בעלי פוטנציאל לא מבוטל לזעזוע ולהשפעה על השווקים.

הראשון הוא הבחירות מחר. הקונבנציה בשוק היא, שאם טראמפ ייבחר, השווקים יירדו בחזקה.

השני הוא משאל עם באיטליה בתחילת החודש הבא. תוצאות משאל עם זה אינן ברורות, וקיימת השפעה לא מבוטלת של "תנועת חמשת הכוכבים" במדינה, אשר משפיעה בכיוון של שינוי מערכת היחסים וההתייחסות לאיחוד האירופי. אם כוח זה יעלה ויטה את תוצאות המשאל נגד הקו של ראש הממשלה - התומך בפעולה לפי כללי האיחוד ובהישארות בו - הוא עשוי לעשות כמעשה קמרון בבריטניה, ולהתפטר מראשות הממשלה, דבר שיתפרש כיציאה של העם האיטלקי כנגד האיחוד.

לאחר משאל העם של בריטניה כתבנו כאן כי הסיכון העיקרי בברקזיט הוא דווקא בצד של האיחוד, מאחר שהברקזיט עשוי לפגוע במרקם הקשרים של האיחוד, ולהוביל ללחצים של מדינות נוספות להיפרד ממנו. לפיכך, לתוצאה שלילית במשאל העם באיטליה עשויה להיות השלכה שלילית חזקה יותר מזו שהיתה לברקזיט עד כה, על האיחוד ועל כלל השווקים.

האירוע השלישי הוא החלטת הריבית הקרובה של ה"פד" באמצע דצמבר. הוודאות להפחתת הריבית כבר עולה על 70%, והציפייה קיימת, אך ההשפעה השלילית על השווקים טרם מוצתה. אם טראמפ ייבחר, יש להניח כי הקו היוני של הנגידה ילן, ואולי גם נוכחותה בפד, יגיעו אל קצם בתוך כמה חדשים, והשווקים יצפו לעלייה חזקה בריבית, הרבה יותר חזקה מזו שהייתה במערך הציפיות עד כה.

הקו של טראמפ בנושא זה ידוע, והוא יצא כנגד הנגידה ילן בגלוי, ואף הביע בה חוסר אמון וטען כי היא מטה את החלטותיה בתחום הריבית לטובת השווקים, כדי לסייע לנשיא היוצא לפרוש כשהשווקים בפרופיל חיובי וגבוה.

האם האפקט שוב יהיה קצר?

חיבור שלושת האירועים הנ"ל, והערכה לגבי תוצאותיהם, יוצרים בחודש הקרוב סכנה לא מבוטלת עבור השווקים. אם נזכור כי בכל משאלי העם האחרונים ניכרה עלייה ברוחות הלאומיות, הרי ששני האירועים הפוליטיים, הבחירות בארה"ב ומשאל העם באיטליה, עלולים להפתיע את הכוחות המתונים. אם נוסיף לכך ודאות גבוהה לעלייה בריבית בדצמבר, הרי שקיים סיכון לא מבוטל לסערה המושלמת, כזו המונעת על-ידי מספר כוחות יחדיו.

התקופה האחרונה לימדה את המשקיעים - והקנתה להם התניה פבלובית, כי כל מהלך ירידות בשוק בעקבות אירוע שלילי מסתיים בתוך זמן קצר, וזוכה לתיקון חיובי מהיר. כך היה בנוגע לברקזיט, הודעה על הפסקה קרובה בהרחבה הכמותית באירופה, פלישה רוסית לסוריה וכל דבר אחר שבעבר היה עלול להפיל את השווקים.

ההתניה הזו עשויה להשתנות בתקופה הקרובה משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא אותו צבר של אירועים, אשר עלול ליצור מסה של השפעה שלילית על השווקים. השנייה היא הטענה הרווחת כי המחירים גבוהים מדי בשווקים. בשוקי המניות המכפיל הממוצע במניות 500 S&P עולה על 24, הצמיחה העולמית מתונה והריבית עדיין נמוכה היסטורית. במצב עניינים זה קיים חשש כי השפעה של אירועים שליליים מהותיים על הכלכלה תתפתח לירידות שערים ותיקון, כזה שאינו קשור בהכרח לאירוע עצמו. או אז הסערה עלולה להיות גדולה. ברור כי אין ודאות בדבר, וגם הפעם, הכל יכול לעבור ולהסתיים בכי טוב, אך אם העננים מתקדרים במערב ולפנינו סערה - האם הכנתם את עצמכם אליה?

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי התיקים
 מדדי התיקים