אושר: פטור ממסים על מתקנים קטנים לייצור אנרגיה מתחדשת

מתקנים סולאריים וטורבינות רוח קטנות יזכו לפטור מלא ממסים עד הכנסה של 24 אלף שקל בשנה ■ גרינפיס: "סוף לפארסת המיסוי על השמש. מאז 2013 הותקנו כאן רק 200 מערכות סולאריות פרטיות, לעומת 500 אלף באוסטרליה"

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את נוסח הצעת החוק הממשלתית לעידוד יצרני חשמל מתחדש ביתי. ההצעה קובעת כי מי שמייצר חשמל על גג או מתקן אחר, יזכה לפטור מכל מס שהוא, ובעיקר מס הכנסה וארנונה, עד מכירות של 24 אלף שקל בשנה, ולהנחה של 10% במסים ממכירות של 24 ועד 60 אלף שקל בשנה. הצעת החוק תחול רטרואקטיבית, החל מינואר 2016.

מטרת החוק היא לעודד התקנת פאנלים סולאריים בהיקפים קטנים לשימוש עצמי, ומכירת היתרות לחברת החשמל או לספקי חשמל אחרים בעלי רישיון מהמדינה. ההצעה היא מיזוג בין הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת חמד עמאר (ישראל ביתנו) ויעל כהן-פארן (המחנה הציוני), ובין הצעת חוק ממשלתית של רשות המסים. בשבוע החולף קיבלה רשות המסים את דרישת ועדת הכספים, להחיל את הטבות המס על כל מתקן ל-25 שנה במקום עשר שנים.

חברי הוועדה משה גפני, מיקי רונזטל וכהן-פארן החמיאו בעקבות אישור ההצעה לרשות המסים על שיתוף הפעולה הנדיר לדבריהם. לדברי גפני, "היום הצלחנו להסיר ביורוקרטיה מיותרת וסרבול ממי שמבקשים לייצר לעצמם ולחברה אלטרנטיבות טובות יותר לייצור חשמל". מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס, טען כי מדובר ב"צעד היסטורי" למשק החשמל.

הצעת החוק מאפשרת להשתמש בשטחים לא מנוצלים ללא צורך בהקצאת קרקעות, והיא אף כוללת פטור ממס על השכרת שטחים קטנים למתקנים, בהיקף של עד 5,000 שקל בשנה. הייצור המבוזר על בתים פרטיים ומשותפים מאפשר להימנע מאיבוד חשמל ברשת ההולכה ולייצר חשמל עצמאית בשעות השיא, ובכך לסייע בהפחתת העומס מהמערכת הארצית.

בגרינפיס ישראל אמרו היום כי אישור ההצעה הוא הישג גם לארגון, אחרי יותר משנה של מאבק ציבורי מול רשות המסים, שהבשיל לעבודה משותפת מאחורי הקלעים. מנהל הקמפיינים של הארגון, ד"ר יונתן אייקנבאום, כינה את אישור ההצעה "סוף לפארסת המיסוי על השמש… משנת 2013 הותקנו בישראל כ-200 מערכות סולאריות בלבד לצריכה עצמית, ואילו באוסטרליה חיברו במהלך תקופה זו יותר מ-511 אלף בתים לאנרגיית שמש".

לדברי אייקנבאום, "הפוטנציאל הוא עצום: חיבור מאות אלפי גגות לאנרגיית שמש יוכל לספק קרוב לשליש מצריכת החשמל בישראל. מתקן סולארי ביתי בודד יכול להפחית 20% מחשבון החשמל למשק בית, לחסוך למשק 6,370 ש"ח לשנה בצמצום זיהום האוויר, חסכון בדלקים והון, ולהפחית טונות של מזהמי אוויר לפי דו"ח קנדל".

אייקנבאום הוסיף: "הצעת החוק אושרה בדיוק עם פתיחת ועידת האקלים במרקש, והיא חיונית ביותר למימוש התחייבויות ישראל לייצור אנרגיה מתחדשת. אנחנו קוראים לממשלה לא להסתפק בכך. על שר האנרגיה יובל שטייניץ להביא מתווה סולארי שאפתני, שיוכל להציב אותנו על המפה. הגיעה העת להפוך את המשוואה העגומה, בה רק שני אחוזים מהחשמל מיוצרים מהשמש".

"ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל / צילום: גרינפיס"
 "ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל / צילום: גרינפיס"