לאחר ההסדר: פלאזה סנטרס מבקשת דחייה בתשלומי האג"ח

הבקשה לשינוי בתנאי הסדר החוב נובעת מהחשש של החברה כי ללא דחייה והפחתת התשלומים היא תידרש למכור את נכסיה תחת לחץ

חברת הקניונים פלאזה סנטרס מבקשת ממחזיקי האג"ח שלה בישראל ובפולין הקלות בתנאי שטרי הנאמנות, במטרה להימנע מקשיים פיננסיים. בהתאם לחשיפת "גלובס" בתחילת השבוע, פנתה אתמול (ב') החברה למחזיקים בבקשה לבצע שינויים בתנאים שנקבעו בהסדר החוב של החברה, שנחתם לפני שנתיים בלבד, בקשר לפירעון מוקדם של חובות מכספים שיתקבלו ממימוש נכסים, כך שהיא לא תידרש להתחיל בפירעונם כבר השנה.

בפלאזה סנטרס מבקשים להפחית את הסכום הקובע לעמידה בתנאים המדוברים ב-52 מיליון שקל, (מ-434 מיליון שקל ל-382 מיליון שקל), ולדחות בארבעה חודשים את המועד הקובע לעמידה בתנאים - שנקבע במקור ל-1 בדצמבר השנה - ל-1 באפריל 2017. זאת, מאחר שהקדמת התשלומים בשנה, בשל אי עמידה בתנאי הסדר החוב, תחייב את החברה להאיץ את קצב מכירת הנכסים, ותגרום עקב כך למכירתם תחת לחץ ובמחיר נמוך מהרצוי.

לשם כך, תתכנס ב-20 בנובמבר אסיפה משותפת של מחזיקי האג"ח של פלאזה סנטרס מסדרות א' ו-ב', שלהם חייבת החברה כ-780 מיליון שקל (קרן וריבית שנצברה). לפי נתוני אתר Stocker.co.il מחזיקים גופים מוסדיים ישראליים בכ-55% מסדרה א' ובכ-44% מסדרה ב' - הכפולה בגודלה.

עם המחזיקים הגדולים ניתן למנות את חברות הביטוח מגדל (56 מיליון שקל ע"נ), הפניקס-אקסלנס (46 מיליון שקל ע"נ), הראל (38 מיליון שקל ע"נ) ומנורה מבטחים (19 מיליון שקל ע"נ), וכן את חברת קרנות הנאמנות אילים (40 מיליון שקל ע"נ) ואת בתי ההשקעות פסגות (38 מיליון שקל ע"נ), מיטב (37 מיליון שקל ע"נ) ואחרים. איגרות החוב של החברה נסחרות לפי תשואה שנתית לפדיון של כ-18%.

ארגון מחדש של עסקי החברה

פלאזה סנטרס היא זרוע הנדל"ן המניב של חברת ההחזקות אלביט הדמיה, שעברה לפני שנים אחדות מידי בעל השליטה הקודם מוטי זיסר לידי נושי האג"ח, בראשות הקרנות הזרות יורק ו-DK פרטנרס, במסגרת הסדר חוב שכלל מחיקת חוב בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל. לאחר העברת השליטה באלביט הדמיה לנושים, מונה רון הדסי ליו"ר של שתי החברות, והוא מכהן בתפקידים אלו גם כיום.

בסוף שנת 2014 השלימה גם פלאזה סנטרס הסדר חוב מול נושיה הפיננסיים (מחזיקי האג"ח בישראל ובפולין), שכלל דחייה בפירעון קרן החוב, תמורת תוספת של 1.5% לריבית המשולמת והקצאה של כ-13.2% ממניות החברה לנושים. בהסדר נקבע כי תשלומי קרן שנדרשה החברה לבצע בין השנים 2013 ל-2015 יידחו לתקופה של ארבע שנים וחצי, ואילו תשלומים שאמורים היו להתבצע בשנים 2016 ו-2017 יידחו לתקופה של שנה.

אלא שההסדר גם כלל תוכנית לארגון מחדש של עסקי החברה, המחייבת אותה לפעול למימוש קניונים וקרקעות שבבעלותה, באופן שיאפשר לה לבצע כאמור פירעון קרן מוקדם של 434 מיליון שקל (כ-103 מיליון אירו), עד 1 בדצמבר 2016. בהסדר נקבע, כי אם לא תושלם התוכנית עד אותו מועד, יוקדמו מחדש התשלומים שנדחו בשנה.

חברת MNS, שמייעצת לנאמני האג"ח של פלאזה סנטרס, הדגישה בשבוע שעבר בדוח שהעבירה לגופים המוסדיים, כי הקדמת לוח הסילוקין תאלץ את פלאזה סנטרס לפרוע בשנים 2017 ו-2018 קרן וריבית בסכומים של כ-100 ו-68 מיליון אירו, בהתאמה. זאת לעומת פירעון של 78 מיליון אירו ב-2017 ועוד 28 מיליון אירו ב-2018, במקרה שהחברה תזכה בדחייה הנוספת.

בראש פלאזה סנטרס עומד כיום המנכ"ל דורי קרן, שנכנס לתפקידו מוקדם יותר השנה. לדברי פלאזה סנטרס, מאז השקת תוכנית הארגון מחדש, היא ביצעה פירעונות קרן מוקדמים של 142.5 מיליון שקל (כ-34 מיליון אירו) בזכות מימוש חלק מנכסיה, ויחד עם תשלומי הריבית קיבלו המחזיקים מהחברה באותה התקופה סכום כולל של כ-71 מיליון אירו.

נוסף על כך מדגישה פלאזה סנטרס, כי היא נמצאת כיום במגעים למכירת נכסים בהיקף של כ-140 מיליון אירו, שאמורים להזרים לקופתה סכום נטו של כ-71 מיליון אירו לאחר פירעון חובות בנקאיים. בין השאר חתמה החברה על מכתב כוונות לא מחייב למכירת קניון סובאלקי פלאזה שבעיר הפולנית סובאלקי (בעברית: סובאלק) לקרן השקעות זרה, תמורת 42.3 מיליון אירו (15 מיליון אירו נטו לאחר פירעון החוב לבנק המממן). על המדף נמצא גם קניון טורון פלאזה (גם הוא בפולין) שאמור להזרים לקופה סכום נטו של 30-35 מיליון אירו.

בסוף השבוע שעבר גם דיווחה פלאזה סנטרס כי חתמה מכתב כוונות לא מחייב למכירת קניון בלגראד פלאזה, הנמצא בבנייה בבירת סרביה, לידי חברת ביג הישראלית. העסקה צפויה להזרים לקופתה תמורה נטו ראשונית של 28 מיליון אירו. זאת, לפני תשלומים נוספים שישולמו כשנה לאחר השלמת הקניון, ושאמורים להגדיל את היקף התמורה לכ-49 מיליון אירו, להערכת מנהלי פלאזה סנטרס. מניות החברה, שנסחרת בשווי של כ-65 מיליון שקל, מוחזקות על-ידי אלביט הדמיה (45%) וקרן DK פרטנרס (26%).