משרד הביטחון מזמין מאות מערכות הגנה לטנקים "מעיל רוח"

עפ"י הערכות, היקף ההזמנה גבוה מחצי מיליארד שקל על מאות מערכות

נגמש מצוייד במעיל רוח/ צילום:באדיבות משרד הביטחון
נגמש מצוייד במעיל רוח/ צילום:באדיבות משרד הביטחון

חברת רפאל מערכות לחימה צפויה לקבל ממערכת הביטחון הזמנה במאות מיליוני שקלים לאספקה של מערכות הגנה לטנקים ולנגמ"שים מסוג "מעיל רוח". על פי הערכות, היקף ההזמנה גבוה מחצי מיליארד שקל על מאות מערכות.

מעיל רוח היא מערכת הגנה אקטיבית שפותחה ומיוצרת ברפאל, והותקנה על חלק מטנקי מרכבה סימן 4 המשמשים את כוחות השריון של צה"ל. המערכת הייתה בשימוש מבצעי כבר במסגרת מבצע צוק איתן בעזה, לפני יותר משנתיים.

בכוחה של המערכת לגלות, לזהות וליירט איומים המופנים כלפי טנקים ונגמ"שים - כמו טילים מתקדמים נגד טנקים (נ"ט) ורקטות אר.פי.ג'י. כיום, בכל טנק מרכבה סימן 4 שיוצא מקו הייצור שמנהלת מינהלת הטנק של משרד הביטחון מותקנת מערכת ההגנה המתקדמת, כמו גם בנגמ"שים נמ"ר (נגמ"ש מרכבה).

 

במשרד הביטחון אמרו היום (ה') כי ההצטיידות הנרחבת במאות מערכות הגנה מסוג זה תיעשה בשנים הקרובות ובמסגרת התוכנית הרב-שנתית של צה"ל, המכונה "תר"ש גדעון". זאת, על פי הנחיה שהעביר מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אודי אדם, למינהל הרכש במשרד.עוד טרם ההחלטה על הצטיידות במאות מערכות ההגנה המתקדמות, החליט משרד הביטחון על האצת ההצטיידות בנגמ"שים מסוג נמ"ר ליחידות הרגלים של צה"ל, וזאת כחלק מיישום לקחים מצוק איתן. מדובר בנגמ"שים מתקדמים שנחשבים ממוגנים מפני מגוון רחב של תרחישים - לעומת נגמ"שים מיושנים שעדיין משמשים את כוחות החי"ר.

בחודשים האחרונים השלימו זרוע היבשה בצה"ל ומינהלת הטנק במשרד הביטחון סדרת ניסויים במערכות מעיל רוח שהותקנו בנגמ"שי נמ"ר. במשרד הביטחון אמרו כי הניסויים הסתיימו בהצלחה, והשלמת תהליך האינטגרציה של המערכת אפשרה את ההחלטה לקיים רכש נרחב של מערכות אלה. עוד אמרו במשרד הביטחון, כי במשך צוק איתן המערכת מנעה מקרים רבים של ניסיונות מצד חמאס לפגוע בכלים של צה"ל באמצעות טילים נגד טנקים.

לפני כחודשיים חשפו משרד הביטחון וצה"ל אב-טיפוס של נגמ"ש גלגלי חדש שנמצא בשלבי פיתוח, שנקרא "איתן". הנגמ"ש החדש עתיד להחליף את נגמ"שי ה-113-M המיושנים שמשמשים את הכוחות הלוחמים של צה"ל. גם נגמ"שים אלה יצויידו במערכות הגנה אקטיביות ומשרד הביטחון יפרסם מכרז כדי לבחון אם לצייד את הנגמ"שים החדשים במערכת "מעיל רוח" של רפאל או במערכת הגנה אקטיבית, קלת משקל המכונה "חץ דורבן" ופותחה ומיוצרת על ידי התעשיה הצבאית (תע"ש מערכות).