טראמפ נפגש עם אובמה; חתנו היהודי יהיה ראש המטה שלו?

אובמה: "נעשה כל מה שביכולתנו כדי לסייע לך להצליח, כי הצלחה שלך היא הצלחה של ארצנו כולה" ■ טראמפ: "כבוד גדול הוא לי להיפגש אתך, אדוני הנשיא... אתה איש טוב מאוד"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

מערכת הבחירות לנשיאות היתה קשה ומרה. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, והנשיא המיועד, דונלד טראמפ, תקפו זה את זה במהלך הקמפיין ואפילו לפניו. אך אמש, פחות מיומיים לאחר הבחירות, נפגשו השניים השניים בבית הלבן והשתדלו להפגין שהדמוקרטיה האמריקאית עודה איתנה ושהעברת השלטון מיד ליד תיעשה בדרכי שלום וללא חיכוכים.

בעת שהנשיא המיועד נועד עם הנשיא הנוכחי, שוחח חתנו של המיליארדר, ג'ארד קושנר, עם ראש המטה של אובמה, דניס מקדונה. השנייים טיילו סביב המדשאה הדרומית של הבית הלבן ופגישתם הבלתי פורמלית חיזקה עוד יותר את ההערכות שקושנר, הנשוי לאיוונקה טראמפ, יהיה ראש המטה של חותנו עם תחילת כהונתו. האתר "פוליטיקו" דיווח, שקושנר מעוניין בתפקיד.

כתום פגישת הנשיא היוצא והנשיא המיועד אמר אובמה לכתבים: "היתה לנו שיחה מצוינת". שיחתם נמשכה כ-90 דקות, כ-75 דקות יותר ממה שתוכנן. טראמפ ציין, כי "ככל שהדבר נוגע בי, השיחה היתה יכולה להימשך הרבה יותר". הוא הוסיף: "דנו בנושאים שונים רבים; חלקם נהדרים וחלקם עדיין טעוני קשיים. אני מצפה להמשיך ולקיים מגעים עם הנשיא בעתיד וגם להזדקק לעצתו",

"אדוני הנשיא, כבוד גדול הוא לי להיפגש עמך ואני מצפה לקיים פגישות כאלה עוד פעמים רבות בעתיד", אמר טראמפ. הוא תיאר את הנשיא היוצא כ"איש טוב מאוד".

אובמה: "שאבתי עידוד רב מהעניין שהביע הנשיא הנבחר טראמפ בהמשך המגעים עם הצוות שלי כדי לדון בסוגיות הרבות שניצבות לפני הארץ הגדולה שלנו. אני מאמין שחשוב לכל אחד מאיתנו, בלי קשר לזהות מפלגתית ולהעדפות פוליטיות, להתאחד עתה ולפעול יחדיו לנוכח האתגרים הרבים שניצבים לפנינו".

הפגישה היתה חלק ממאמץ מודגש של ממשל אובמה להראות לעולם שארה"ב עדיין מסוגלת לקיים חילופי שלטון סדירים, חלקים ונטולי עימותים למרות מערכת הבחירות הטעונה, שבה השתתף באופן פעיל גם הנשיא היוצא.

אובמה וטראמפ תקפו זה את זה במילים קשות במהלך הקמפיין, שהתמקד במידה לא קטנה במורשתו של אובמה. האחרון אמר אז, שלטראמפ אין טמפראמנט מתאים לשרת כנשיא ומי שלא מסוגל לשלוט במכשיר הטוויטר שלו אינו ראוי להניח יד על הקודים הגרעיניים. הוא תיאר אותו כאחד שיהיה מסוכן לנשיאות. שנים לפני תחילת המירוץ לנשיאות הטיל טראמפ ספק בזכותו של אובמה לכהן כנשיא מפני שאין ודאות שהוא נולד בארה"ב. במהלך הקמפיין אמר אמר טראמפ שאובמה הוא "הנשיא האמריקאי הגרוע ביותר אי פעם".

כל זה נשכח כלא היה במהלך הפגישה."העדיפות הראשונה שלי" בחודשיים שנותרו לכהונתי היא לעשות את תהליך המעבר בין ממשלי לממשל טראמפ פשוט וקל", אמר אובמה. "כולנו רוצים לוודא שתחוש שאתה רצוי כאן. אני רוצה להדגיש לפניך שנעשה כל מה שביכולתנו לסייע לך להצליח. אם אתה תצליח, פירוש הדבר הוא שארצנו מצליחה".

יום לפני הפגישה אמר ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן: "אובמה כן בכוונתו למלא את אחריותו הבסיסית לעם האמריקאי ולדמוקרטיה שלנו כדי להבטיח מעבר חלק מהממשל היוצא לממשל החדש".

ובכל זאת, המתיחות בין שני המחנות לא התפוגגה לחלוטין. הבית הלבן לא נתן אור ירוק לפוטו-אופ משותף של שני הזוגות - ברק ומישל אובמה ודונלד ומלניה טראמפ - מסורת שהחל בה הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, שהזמין את ברק ומישל להצטלם עמו ועם אשתו לורה כתום כהונתו.

כתום הפגישה בבית הלבן, נפגש טראמפ עם יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, ובכירים רפובליקאים אחרים על גבעת הקפיטול. ראיין לא תמך בטראמפ בתקופת מסע הבחירות, אם כי הוא הצביע בעדו, לדבריו, ואחת מהשאלות המעניינות היא האם טראמפ ינסה לאחות את הקרע בינו לבין ממסד המפלגה הרפובליקאית.