המש' להגנת הסביבה יזרים 8.6 מ' ש' למערך שיתוף רכב חשמלי

במסגרת הפרויקטים, שיחלו לפעול באוקטובר 2017 באזור מפרץ חיפה, יופעלו 160 כלי רכב חשמליים ו-40 כלי רכב היברידיים בדרגת זיהום נמוכה

המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם הקרן הקיימת לישראל, אישר תמיכה של 8.6 מיליון שקל עבור הקמת מערכים לשיתוף כלי רכב חשמליים באזור מפרץ חיפה. במסגרת הפרויקטים, שיחלו לפעול באוקטובר 2017, יופעלו 160 כלי רכב חשמליים ו-40 כלי רכב היברידיים בדרגת זיהום נמוכה.

הפרויקט הוא חלק מהמיזמים הסביבתיים המשותפים של המשרד להגנת הסביבה וקק"ל. עיריית חיפה תקבל מימון בהיקף של 4.6 מיליון שקל, והעיריות קריית ביאליק, קריית ים ונשר יקבלו 4.024 מיליון שקל.

כלי הרכב יוצבו בתוך העיר חיפה, בקריית ביאליק, בקריית ים ובנשר, ויאפשרו למשתמשים לאסוף את הרכב במקום אחד ולהחזירו לאחר השימוש למקומות חנייה ייעודיים שיוקצו על-ידי הרשויות במרכזי הערים, ללא כל עלות עבור החנייה. כלי הרכב החשמליים יהיו ככל הנראה מדגמי רנו "זואי" וניסן "ליף" עם טווח נסיעה משופר.

עדיין לא ברור היכן וכיצד ייבנה מערך הטעינה לכלי הרכב הללו, וגם לא מה תהיה העלות למשתמש. יצוין כי שימוש אינטנסיבי "מסביב לשעון" ברכב חשמלי ידרוש הקמה של תחנות טעינה תעשייתיות, עם יכולת טעינה מהירה, כפי שקיימות כיום בכמה ממרכזי הערים באירופה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "רכב חשמלי אינו פולט מזהמים לאוויר בעת נסיעתו. באופן זה, עידוד השימוש בכלי-רכב חשמליים מביא באופן מובהק לצמצום זיהום האוויר שמקורו בתחבורה, ולצמצום חשיפת האוכלוסייה לזיהום זה. המשרד להגנת הסביבה רואה בתוכניות מסוג זה הזדמנות לקדם את טכנולוגיית הרכב החשמלי בישראל".

עם זאת, פעילים "ירוקים" טוענים כי מדובר ב"עלה תאנה" סמלי, שנועד לכסות על הכשלים של המדינה בריסון הזיהום התעשייתי והתחלואה הנגזרת ממנו באזור חיפה והקריות, שעלה לכותרות במיוחד בתקופה האחרונה".