קיזוז השפעת הגז: בנק ישראל ירכוש 1.5 מיליארד ד' ב-2017

מדובר בסכום הנמוך ביותר מתחילת התכנית ■ יתרות המט"ח המנוהלות על-ידי בנק ישראל מתקרבות לקו ה-100 מיליארד דולר ונאמדות ב-97 מיליארד ו-963 מיליון דולר, נכון לסוף אוקטובר

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)

בנק ישראל הודיע היום (ב') על המשך הפעלת התכנית לקיזוז השפעת הפקת הגז על שער החליפין בשנת 2017, במסגרתה ירכוש 1.5 מיליארד דולר. מדובר בסכום הנמוך ביותר מתחילת התכנית לפני כ-3.5 שנים, במהלכן רכש בנק ישראל 3.5 מיליארד דולר ב-2014, 3.1 מיליארד דולר ב-2015, וצפוי לרכוש 1.8 מיליארד דולר עד סוף שנת 2016. 

יתרות המט"ח המנוהלות על-ידי בנק ישראל קרובות לקו ה-100 מיליארד דולר ונאמדות ב-97 מיליארד ו-963 מיליון דולר, נכון לסוף אוקטובר. יתרות מטבע החוץ של ישראל קטנו במהלך חודש אוקטובר ב-466 מיליון דולר, זאת בעקבות התחזקות שער הדולר מול שערי המטבעות האחרים. 

כאמור הערכת בנק ישראל היא כי ההשפעה הכוללת של הפקת הגז על מאזן התשלומים תסתכם בשנת 2017 ב-1.5 מיליארד דולר בלבד. הערכה זו הושפעה, בין השאר, מירידת מחירי האנרגיה בעולם, אשר מפחיתה את ההשפעה של הפקת הגז הטבעי בישראל על שער החליפין. 

בבנק ישראל מציינים כי במהלך השנים הבאות ירכוש הבנק מט"ח בהתאם לאומדן ההשפעה של הפקת הגז על מאזן התשלומים. תוכנית רכישות זו מהווה כלי נוסף במדיניות המוניטרית של בנק ישראל ומדיניות שער החליפין העיקבית איתה. בנוסף, בנק ישראל ימשיך לפעול בשוק המט"ח במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין, אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות.