כל מי שחיכה שעות למטוס הרומני החכור שאמור היה להטיס אותו ליעד; כל מי שטיסתם בוטלה דקה לפני שיצאו מהבית; כל מי שהחמיץ, איחר, נאלץ לדחות אירועים ופגישות או חטף התמוטטות עצבים מהשביתה הפרועה באל על - אין לכם מה לכעוס רק על הטייסים ו/או ההנהלה. שניים היו יכולים היו לפתור את הפלונטר מזמן, אבל עושים סיבוב עליהם ועל כולנו - עופר עיני ואבי ניסנקורן.

במהלך השבועיים האחרונים, שגרמו סבל רב להרבה מאוד אנשים, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הסתפק במלמולים רפים בכל מה שקשור לשביתה ואף שלח את ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות לדבר במקומו. בסוף שבוע שעבר יצאה לפתע הודעה מההסתדרות, שהיו"ר יכנס אצלו את הצדדים לגישור.

ומי יגיע לאותה פגישת גישור מטעם הנהלת אל על? ניחשתם נכון: עופר עיני, יו"ר ההסתדרות לשעבר, מי שהעביר לניסנקורן את התפקיד בירושה,  מי שהסכים לאחרונה לקבל עליו (תמורת תשלום נאה) לייצג את אל על בסכסוך מול העובדים.

נסו לדמיין איך זה יתנהל: עיני, יו"ר ההסתדרות הקודם שחצה את הקווים, יישב מול היו"ר הנוכחי שמינה במו ידיו, וניסנקורן, שחייב לו בערך כל מה שהשיג בקריירה עד כה, ינהל אתו מו"מ על תנאי הטייסים שהוא, ניסנקורן, אמור לייצג.

 

זו לא בדיחה, אלא סיטואציה בעייתית עם ריח רע, שמעלה מספר רב מדי של שאלות פרקטיות, אתיות ומוסריות. האם העובדה שוועד הטייסים לא הצליח להחתים מספיק עובדים כדי לפתוח בשביתה קשורה לנוכחותו של עיני בסביבה? או אולי ניסנקורן, שיודע ללחוץ כשהוא רוצה, העדיף לשמוט אחיזה כדי לתת לעיני ולהנהלה לנצח כדי להצדיק את שכרו? עד כמה מחויב ניסנקורן לעובדים - וכמה לעיני?

יתרה מכך: הבחירות להסתדרות ממש מעבר לפינה. היו"ר המכהן זקוק לתמיכת היו"ר בדימוס כדי לשמור על כיסאו. עיני אולי נמצא היום, לכאורה, בשוק הפרטי ובהתאחדות לכדורגל ועושה לביתו, אבל השליטה שלו בהסתדרות עדיין חזקה מאוד. ניסנקורן זקוק לו נואשות.

אם השניים היו באמת רוצים לסיים את ההשבתה, הם היו יכולים לעשות זאת כבר לפני כמה ימים בשיחת טלפון. אבל, כל אחד מהם רוצה לגזור את הקופון שלו: עיני מעוניין בתשלום מג'וב באל על ובחוזים הבאים שאולי יבואו בעקבותיו, ניסנקורן צריך את הטייסים כדי שיתייצבו מאחוריו ביום הבוחר.

הדלת המסתובבת בין המגזר הפרטי לציבורי עושה כאן סיבוב מכוער במיוחד, כי כולם מפסידים:

1. טייסי אל על יוצאים רע ומצטיירים כתאבי בצע ועצלנים.

2. הנהלת אל על מפסידה כסף על כל טיסה נדחית או מתבטלת, וסופגת פגיעה תדמיתית קשה.

3. לקוחות אל על לא מקבלים שירות שכבר שילמו עליו, או מקבלים אותו באיחור שערורייתי.

4. העבודה המאורגנת חוטפת עוד "זפטה" לפנים באדיבות אלה שהנהיגו ומנהיגים אותה, על חשבון העובדים שזקוקים לה באמת. לנגד עינינו קמה קומבינה מפוארת של הון ואינטרסים פוליטיים, בשם הדאגה לזכויות העובדים.