הפרקליטות: שאלעד מגורים תגיב בנושא פיצוי תושבי גבעת עמל

פרקליטות מחוז ת"א פנתה לשופטת אגמון-גונן בבקשה להזמין את יזמית הפרויקט בגבעת עמל, חברת אלעד מגורים, להתייצב בביה"מ כדי להציג את עמדתה בקשר למתווה הפיצוי שהציעה השופטת במסגרת תובענה ייצוגית שהגישו תושבי השכונה

גבעת עמל / צילום: שלומי יוסף
גבעת עמל / צילום: שלומי יוסף

פרקליטות מחוז תל אביב פנתה בשבוע שעבר לשופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א ד"ר מיכל אגמון-גונן, בבקשה כי השופטת תזמין את יזמית פרויקט הבנייה בגבעת עמל, חברת אלעד ישראל מגורים מקבוצת יצחק תשובה, שמחזיקה כ-80% מהקרקע, להתייצב בבית המשפט. הפרקליטות מבקשת שאלעד תציג את עמדתה בקשר למתווה הפיצוי שהציעה השופטת, במסגרת תובענה הייצוגית שהגישו תושבים בשכונה נגד עיריית תל אביב (בעלת 12% בקרקע) ורשות מקרקעי ישראל (בעלת 9% בקרקע).

השופטת הציעה מתווה פשרה לפיו רק 120 המשפחות שהובאו לשכונה ערב מלחמת העצמאות וישבו שם כחוק, יקבלו פיצוי בשווי של דירה ממוצעת באזור (כולל קיזוז או תוספת למי שכבר עזב את המתחם וקיבל פיצוי). המימון, לפי ההצעה, יהיה בהתאם לאחזקות בקרקע. שווי דירה ממוצעת באזור, אחד היקרים בתל אביב, הוא לפחות 3-4 מיליון שקל.

הקרקע עליה יושבת השכונה היתה בעבר בשליטת ב.פ דיור מקבוצת בנק הפועלים, שגם היא התבקשה להציג עמדה בבית המשפט, סולל בונה ודנקנר השקעות, ובסופו של דבר נרכשה על ידי תשובה. גורם בכיר בקבוצת תשובה אמר ל"גלובס", כי האחריות ההיסטורית על המתחם חלה על כל מי שהחזיק בו במהלך השנים מאז 1961, וכי הקבוצה מוכנה לפתרון אמיתי ולפשרה הוגנת, אבל יש גורמים שמבטיחים לתושבים הרים וגבעות, שהם בחזקת מגדלים פורחים באוויר.

הפרקליטות הודיעה, כי היא מבקשת לקבוע דיון דחוף, וכי "נוכח העובדה שהמתווה המוצע מחייב גם את היזם, המדינה אינה יכולה להתקדם בגיבוש עמדתה למתווה. המדינה סבורה כי מן הראוי שעמדת היזם תובא בפני בית המשפט".

מאלעד ישראל מגורים נמסר בתגובה: "עיינו בתגובת המדינה וצר לנו על אי הדיוקים הרבים שנפלו בה. כידוע, אלעד ישראל מגורים כלל איננה צד להליך התלוי ועומד בבית המשפט, שכן בקשת האישור הוגשה לבית המשפט כנגד רשות הפיתוח ועיריית תל אביב יפו, ולא כנגד היזמים.

"חשוב לציין שבתי המשפט בישראל, בכל הערכאות, קבעו פעם אחר פעם, בשורה של פסיקות חד משמעיות, שהאנשים שמחזיקים במקרקעין יושבים בשטח שלא כדין, ובניגוד לחוק, וכי עליהם לפנות את המקרקעין ולפעול בהתאם לפסיקות בית המשפט. אלעד ישראל תמשיך ותפעל בהתאם להוראות הדין, ופסיקות בית המשפט שניתנו בעניין זה עד היום".

מבנק הפועלים נמסר: "חברת דיור ב.פ. מכרה את הקרקע לדנקנר השקעות בע"מ (היום: אלעד ישראל מגורים בע"מ) בשנת 1987 (לפני כ-30 שנה) ולכן הפנייה אלינו אינה רלוונטית".

עו"ד משה קריף, אשר הגיש את התובענה הייצוגית, אומר: "המדינה ועיריית תל אביב נושאות באחריות לנזקים של תושבי גבעת עמל. מדברי השופטת עולה כי המדינה לא התנערה מאחריותה כלפי תושבי השכונה. רמ"י אף פעלה להבטיח את התחייבות היזם כלפי הדיירים במשך השנים, באמצעות שעבוד קרקעות השכונה. מתגובת המדינה עולה ניסיונה המצער להתחמק מתשובה ישירה להצעת מתווה הפשרה".