אליהו במגעים לשינוי תנאי החוב לבנקים - ומגדל עוברת לרווח

מגדל רשמה ברבעון רווח כולל בהיקף של כ-273.7 מיליון שקל ועדיין, מתחילת השנה מדובר בהפסד

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

בעוד שבעל השליטה שלמה אליהו פועל לשינוי תנאי החוב הבנקאי שלו, בשל קושי תזרימי הנובע בעיקר מאי חלוקת דיבידנד על-ידי קבוצת מגדל , מפרסמת היום (ה') קבוצת הביטוח כי עברה לרווח ברבעון השלישי השנה, בעיקר הודות לשינוי שחל בעקום הריביות ולרווחי השקעה בעיקר באג"ח, אך היא עדיין מציגה הפסד מתחילת השנה. ברבעון השלישי השנה רשמה מגדל רווח נקי הכולל רווחי השקעה שנזקפו להון בהיקף של כ-273.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-333.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בעקבות כך, החברה הציגה ירידה בהפסד הכולל מתחילת שנה ביחס למחצית הראשונה, אך עדיין הפסד כולל הגבוה מזה שהיה בתקופה המקבילה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה מגדל הפסד כולל של כ-202.4 מיליון שקל לעומת הפסד כולל של כ-58.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. עם זאת, חל גידול בהכנסות מפרמיות, הן ברבעון והן מתחילת שנה.

אחד ההיבטים שהשפיעו במיוחד בשנים האחרונות על תוצאות קבוצות הביטוח, לרעה (ובמיוחד על מגדל), הינו הירידה בעקום הריבית חסרת הסיכון. כך, במחצית הראשונה של 2016 חלה ירידה נוספת של עקום הריבית חסרת הסיכון, שהביאה לגידול משמעותי בעתודות ביטוח החיים וכן חל גידול בהתחייבויות הביטוחיות בביטוח כללי (מה שהקטין את רווחי החברה). ואולם, ברבעון השלישי השנה חלה עלייה בריבית חסרת הסיכון, אשר קיזזה בחלקה את הגידול בעתודות, מה שסייע לשיפור בתוצאות. אגב, לפי שעה המגמה החיובית לחברה של הרבעון השלישי נמשכת גם לאחריו.

העתודות של החברה, בענפי רכב חובה וחבויות, הושפעו גם מתקנות ביטוח לאומי ביחס לשיעור ההיוון בתחומים אלה, מה שהקשה עוד על התוצאות בשורה התחתונה, לצד השפעות הריבית הנמוכה (מתחילת השנה).

ריבית חיובית

לאור כל אלה, מדווחת מגדל, "סך ההפרשות שנרשמו בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הינן בהיקף של כ-776 מיליון שקל לפני מס", וגם זאת לאחר הקטנה בסך של כ-154 מיליון שקל כתוצאה מעדכון אומדן שיעורי מימוש גמלה שבוצעה ברבעון השני השנה. אגב, ברבעון השלישי בלבד דובר דווקא על קיטון בהפרשות אלו בהיקף של כ-179 מיליון שקל לפני מס, מה שסייע בעסקי ביטוח החיים והעביר את החברה מהפסד אשתקד לרווח רבעוני השנה.

יחד עם זאת, לירידה בריביות יש גם השפעה חיובית על מגדל, ועל יתר המוסדיים, הנובעת מכך ש"נרשמו הכנסות שנבעו מעליית שערי האג"ח וכן עליות שערים במדדי המניות, כך שבסיכומה של התקופה המדווחת, חל גידול ברווחים מהשקעות של החברה לעומת התקופה המקבילה".

בהתייחסות למהלכי הרגולציה להטמיע בשוק משטר דרישות הון חדש, מציינים במגדל כי לחברה גירעון של כ-2.2 מיליארד שקל ביחס לתקנות שטרם בתוקף ועל סמך תרגילי היערכות. לסוגיה זו השפעה רבה על חוסר יכולתה של החברה לחלק דיבידנד, בשל איסור מהפיקוח.

עוד מפרטת מגדל שבספטמבר האחרון העמידה מגדל אחזקות נדל"ן לקניון רמת-אביב הלוואה של כ-23 מיליון שקל, הנושאת ריבית שנתית של 4% ו"תיפרע מעודפי המזומנים בקניון כפי שיהיו מעת לעת".

דוחות מגדל
 דוחות מגדל