נת"ע: המכרז למערכות הרכבת הקלה בת"א יפוצל

מדובר באפשרות שהוכנה בנת"ע כתוכנית מגרה והפכה לריאלית לאחר שהתברר כי שתי ההצעות שהוגשו למכרז חורגות במיליארדי שקלים מהאומדנים המוקדמים

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

בחברת נת"ע, מנהלת פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, נערכים להוצאתו מחדש של מכרז המערכות תוך פיצולו לשני מכרזים נפרדים - כך נודע ל"גלובס". מדובר באפשרות שהוכנה בנת"ע כתוכנית מגרה והפכה לריאלית לאחר שהתברר כי שתי ההצעות שהוגשו למכרז חורגות במיליארדי שקלים מהאומדנים המוקדמים.

ההנחה היא שאם המציעים לא יסכימו להוריד משמעותית את הצעותיהם לכיוון האומדנים, לא יהיה מנוס מביטול המכרז - אך בנת"ע משוכנעים כי גם במקרה כזה לא ייגרם עיכוב משמעותי בלוחות הזמנים לביצוע הפרויקט.

מדובר במכרז לתכנון והקמה של תשתיות אזרחיות כמו מסילות ומערכות חשמל, וכן מערכת האיתות, המנהלת את כל תנועת הרכבות, ומערכות מורכבות פחות כמו כרטוס, גבייה, כריזה ומידע לנוסעים.

היקף המכרז הוערך על-ידי BP , חברת הייעוץ של נת"ע, ב-2.5 מיליארד שקל. ההערכה הפנימית בנת"ע אומתה על-ידי חברת אג'יס, חברת הבקרה שמפקחת על הפרויקט מטעם אגף החשב הכללי באוצר. אלא שכשהוגשו ההצעות למכרז התברר כי קבוצה אחת (בה שותפות החברות הצרפתיות תאלס, קולאס וסיסטרה, יחד עם שפיר הנדסה הישראלית) הגישה הצעה של כ-5.5 מיליארד שקל. קבוצה שנייה (בה שותפות אלסטום הצרפתית ומנרב הנדסה הישראלית) הגישה הצעה של מעט יותר מ-4 מיליארד שקל.

נציין כי מדובר במכרז שהחל בשנת 2012 וכלל גם שלב מיון מוקדם (PQ), שאותו עברו בזמנו ארבע קבוצות שמתוכן פרשו שתיים במהלך הזמן. המערכות הן חלק מרכזי בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן שעלותו נאמדת כיום ב-17 מיליארד שקל ומועד הסיום המוערך הוא שנת 2021.

בשיחות שקיים "גלובס" עלתה הטענה כי ההצעות הן דרך מנומסת להימנע מזכייה במכרז, משום שהחברות האירופיות אינן מעוניינות לקחת אחריות על שילוב המערכות הטכנולוגיות שלהן עם הקרונות הסיניים שיפעלו ברכבת הקלה.

כזכור, במכרז הקרונות זכתה CNR הסינית, שגברה על CAF הספרדית ואלסטום הצרפתית. מהשיחות עולה כי הערכת העלות של 2-2.5 מיליארד שקל שבוצעה בנת"ע ובמשרד האוצר הייתה יכולה להיות סבירה רק במקרה של שילוב בין מערכות איתות מערביות לקרונות מערביים וכי השילוב בין מערכות מערביות לסיניות מייקר בצורה משמעותית את העבודה.

בנוסף נשמעות טענות כי סדר העבודה בנת"ע היה צריך להיות הפוך, וכי המכרזים הראשונים שהיו צריכים לצאת הם מכרז ההפעלה של הרכבת ומכרז המערכות, משום שהם מחייבים שילוב גורמים מקצועיים מנוסים, שיודעים לייצר מכרזי המשך נכונים. בפועל, מכרזי ההפעלה והמערכות יצאו רק השנה, לאחר מכרזי התשתיות והקרונות.

בנת"ע סבורים כי ההצעות הגבוהות שקיבלו מהמתמודדות במכרז המערכות נגרמו עקב ניסיונן לנצל את הסד הלוחץ של לוחות הזמנים בפרויקט.

מכרז ראשון שמעוניינים להוציא בנת"ע - במקרה של ביטול מכרז המערכות - הוא להנחת תשתיות מסילתיות וחשמל במקטעים העל-קרקעיים של הקו האדום שבהם ניתן כבר להתחיל לעבוד. מכרז שני, שיכול להימשך זמן ארוך יותר מבלי לפגוע בלוחות הזמנים, הוא להתקנת וניהול מערכת האיתות ושאר המערכות הממוחשבות.

בשני המכרזים לא יהיה הליך של סינון מוקדם וכל קבוצה שתעמוד בתנאי הסף תוכל להגיש הצעה - מה שאמור לקצר משמעותית את ההליך המכרזי.

מנת"ע נמסר בתגובה: "אנו מורגלים בניסיונות של בעלי אינטרס לחבל בתהליכים מכרזיים של הרכבת הקלה ולפזר ספקולציות. כך היה כשהכרזנו על תחילת עבודות החפירה, כך גם כשהוכרזו הזוכים במכרז כריית המנהרות, או הזוכה במכרז הקרונות וכך, לצערנו, כעת. מיותר לציין שבכל אותם פעמים נת*ע הציגה עמידה איתנה בלוחות הזמנים ובתקציב וכך יהיה גם הפעם. כל שנותר לומר הוא - כשיוחלט על זוכה מבין המציעים נפרסם את התוצאות".