תוצאות עם הריבית: רבעון רווחי להראל, הפניקס וכלל ביטוח

הראל רשמה ברבעון השלישי רווח כולל של 163 מיליון שקל, כלל ביטוח - רווח של 186 מיליון שקל, והפניקס - רווח של 219 מיליון שקל ■ ברבעון הרביעי נמשכת בינתיים חלק מהמגמה החיובית

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

דוחות קבוצות הביטוח שמתפרסמים מלמדים פעם אחר פעם עד כמה הסוגיה המהותית ביותר מבחינת תוצאותיהן היא השינויים בהנחות שלפיהן מחשבים את העתודות, ובראשם שינויים שנובעים משינוי בריבית ההיוון. כך, לאחר רבעון ראשון חלש מאוד השנה, שלאחריו הן הציגו מחצית שנה ראשונה עם שורה תחתונה שלילית, מגלות קבוצות הביטוח הגדולות בדוחותיהן לרבעון השלישי השנה עד כמה הן נהנו מתזוזה הפוכה של הריביות שמשמשות אותן לחישובי ההתחייבויות, לצד רווחי השקעה, מה שהוביל אותן להציג תוצאות טובות למדי.

קבוצת הראל השקעות , בניהול רונן אגסי, שציין את "התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים בישראל ובחו"ל", סיימה את הרבעון השלישי של 2016 עם רווח כולל של כ-163 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד רבעוני של כ-130 מיליון שקל אשתקד. בעקבות זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה הראל, שבראשות יאיר המבורגר, רווח כולל מצטבר של כ-205 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-36% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

קבוצת כלל ביטוח , שבניהול איזי כהן, דיווחה כי בצל שיפור בתוצאות ביטוחי החיים, הנובע משינוי תומך בריבית חסרת סיכון, כמו גם תוצאות ההשקעות, היא סיימה את הרבעון השלישי השנה עם רווח כולל של כ-186 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-108 מיליון שקל בתקופה המקבילה. עם זאת, הקבוצה, ששאלת הבעלות בה נדונה בבתי המשפט בימים אלה, עדיין מציגה הפסד כולל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, בסך של כ-356 מיליון שקל, לעומת רווח בתקופה המקבילה.

הפניקס , בניהול אייל לפידות, נמצאת זה זמן במרכזו של הליך למכירת השליטה בה, והיא בולטת בענף עם רווח כולל ניכר שהצטבר אצלה מתחילת השנה. החברה, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, דיווחה כי סיימה את הרבעון השלישי עם רווח כולל של כ-219 מיליון שקל, לעומת הפסד קל ברבעון המקביל, כך שמתחילת השנה מדובר ברווח כולל מצטבר של 366 מיליון שקל - הגבוה כמעט פי 30 מזה שנרשם בתקופה המקבילה. זאת לאחר הפרשה להגדלת רזרבות, בסך של כ-246 מיליון שקל לאחר מס שבצעה החברה, בעיקר בשל הירידה בשיעורי הריבית ובשל פרסום המלצות ועדת וינוגרד.

הריבית, וינוגרד והפרשות מיוחדות

אם כן, מהיכן הגיע הרווח הרבעוני, ומה מאפיין את הדוחות הללו? בכלל ביטוח, שביצעה פיצול מבני בחטיבה לחיסכון לטווח ארוך, הסבירו את מה שבעיקרו ניבט גם מדוחות המתחרות, ואמרו כי "ההפסד מתחילת שנה הושפע בעיקר מהשפעת סביבת הריבית הנמוכה, הפרשה בעקבות המלצות ועדת וינוגרד והפרשות מיוחדות נוספות בחיסכון ארוך טווח". הרווח ברבעון השלישי הושפע בעיקר "משחרור הפרשות מעלייה בעקום הריבית, מעדכון הפרשה בעקבות המלצות ועדת וינוגרד" ועוד. בכלל ביטוח מדובר על "הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות והקטנת הרווח הכולל בכ-587 מיליון שקל לאחר מס" מתחילת שנה.

לאור כך, המנכ"ל כהן אמר, כי "סביבת הריבית הנמוכה ממשיכה להשפיע על תוצאות החברה, וזאת עקב הצורך לביצוע הפרשות משמעותיות והצגת הפסדים - בעיקר בתיקי ביטוח חיים וביטוח בריאות-סיעודי של החברה, אך עלייה בריבית צפויה להשפיע על הקטנת ההפרשות וחזרה להצגת רווחיות בתיקים אלו". מכאן שבהסתכלות קדימה מדובר בתמונה קצת אופטימית. כלל ביטוח, והיתר, מספרות כי גם "לאחר תאריך הדיווח חלה עלייה בעקום הריבית חסרת הסיכון", מה שאמור להמשיך את המגמה מהרבעון השלישי, הגם ש"לא ניתן להעריך את ההשלכות של תשואות שוקי ההון ועליית עקום הריבית חסרת סיכון בתקופה זו על תוצאות הרבעון הרביעי".

עוד נקודה שהשפיעה על דוחות החברות ניבטת מדוחות הראל, שם ציינו ביחס לתוצאות הרבעון כי "המעבר מהפסד לרווח כולל נובע בעיקר מהתשואות בשוק ההון, שהיו גבוהות מהתשואות ברבעון המקביל אשתקד, ומגביית דמי ניהול משתנים לעומת החזר דמי ניהול משתנים ברבעון המקביל אשתקד".

לגבי הפניקס, נציין כי בית ההשקעות אקסלנס שבבעלותה רשם רווח של כ-90 מיליון שקל לפני מס מתחילת שנה, להוציא פעילויות הגמל וההשתלמות שלו שעוברות לחברה האם. זאת, לעומת כ-70 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים ב-2015, וזאת, יש להניח, במידה רבה הודות לחברת תעודות הסל קסם.

ומה לגבי השריפות שהתרחשו ברחבי הארץ לאחרונה? בדוחות הפניקס, שמציגה גידול של כ-8% בהכנסות מפרמיות, מצוין ש"לאחר תאריך המאזן, וסמוך למועד אישור הדוחות הכספיים, אירעו ברחבי המדינה שריפות חריגות בהיקפן שגרמו נזקי רכוש מהותיים", תוך שהיא לא שופכת אור על מי יידרש לפצות את הנפגעים בסופו של יום: המדינה דרך מס רכוש או חברות הביטוח.

לסיום, מה מגלות החברות ביחס למצבן לקראת הטמעת הוראות הסולבנסי 2 האירופיות בישראל, שנועדו להבטיח את יכולת הפירעון שלהן, בהסתמך על תרגיל ההיערכות האחרון? הראל מציינת כי "להראל ביטוח עודף הון המסתכם לסך העולה על מיליארד שקל לסוף 2015, וזאת בהתחשב בהוראות המעבר"; בכלל ביטוח מציינים שהחברה "בהתחשב בעדכון להוראות המעבר, מציגה עודף הון משמעותי"; בעוד ש"להפניקס ביטוח חוסר בהון בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, שקוזז לאחר מכן".

הראל
 הראל