ערוץ הילדים או ניקלודיאון? נתוני הרייטינג נחשפים

ערוץ הילדים או ניקלודיאון? באיזה מהערוצים הייעודיים לילדים נרשמה העדפת צפייה ברורה של הילדים, באיזו קבוצת גיל מעדיפות הבנות את ערוץ הילדים על פני ניקלודיאון, ואיך השפיעה "גאליס" על הרגלי הצפייה

בזמן שבכנסת עוסקים בימים האחרונים בחוק של חובת המכירה בספורט - שנועד להסיר את אחד מחסמי המעבר המרכזיים בין הפלטפורמות הרב-ערוציות, ולאפשר כניסת תחרות לדואופול של הוט ו-yes, מתנהלת כל העת תחרות לא פחות יצרית, שקשורה בחסם המעבר המרכזי השני בין הפלטפורמות: תכני הילדים.

מדובר בתחום שמגלגל סכומי עתק. הוט ו-yes מחויבות רגולטורית להקצות 27.5% מההשקעה שלהן בהפקות מקור להפקות בשוק הילדים והנוער, אך בפועל, מסיבות שונות, הן מנתבות אליו שיעורים גבוהים בהרבה. מדוחות מועצת הכבלים והלוויין לשנת 2014 עולה שכל אחת מהחברות השקיעה בתחום הזה מעט פחות מ-60 מיליון שקל, כך שמדובר בשוק שמגלגל קרוב ל-120 מיליון שקל בשנה.

גם כאן מתקיימים יחסים סבוכים בין בעלות הערוצים, שמחזיקות גם בזכויות לתוכן הפופולרי, לבין שתי הפלטפורמות החזקות הוט ו-yes. שני הערוצים המרכזיים בשוק הם ערוץ הילדים של RGE, וניקלודיאון, ששייך לויאקום העולמית, ומופק ומנוהל בארץ על ידי ענני תקשורת. שני הערוצים מועברים גם בהוט וגם ב-yes, אך בכל אחד מהם משולבים תוכני מקור שונים.

כך, למשל, בעוד שבערוץ ניקלודיאון בהוט מופיעה הסדרה הפופולרית "שכונה", הסדרה הבולטת בערוץ ניקלודיאיון שמועבר לצופי yes הייתה עד לאחרונה "החממה" (שתיהן מופקת עבור הפלטפורמות על ידי ענני תקשורת). בערוץ הילדים בהוט שולבה עד לאחרונה הסדרה הפופולרית "גאליס", בעוד שבערוץ הילדים כפי שהוא מועבר ב-yes הסדרה לא נכללה.

הקרב בין הערוצים צמוד גם בכל הנוגע להרגלי הצפייה של הילדים ובני הנוער, ונתונים שהגיעו לידי "גלובס" שופכים מעט אור על ההרגלים הללו. על פי נתוני ועדת המדרוג, ששני הערוצים אינם חברים בה אך היא מודדת גם את הצפייה בהם, עולה כי במהלך השנה האחרונה (בין ינואר לאוקטובר 2016) נרשמה עדיפות לניקלודיאון. הפער בין הערוצים גדול במיוחד בקבוצת הגילאים שבין 4 ל-9, שבה במהלך התקופה שנמדדה עמדה הצפייה הממוצעת בניקלודיאון על כ-1.5% מול 0.7% בערוץ הילדים (מדובר בממוצע צפייה יומי בערוץ בכלל השעות שמוגדרות כרלוונטיות). הפערים בקבוצת הגיל הזאת גדולים בעיקר בקרב בנים (1.6% מול 0.6%), וקטנים יותר בקרב בנות (1.4% מול 0.8%).

בקבוצת הילדים הבוגרת ביותר, בגילאים שבין 10 ל-14 עמד נתון הצפייה הממוצע בניקלודיאון על 1.34% מול 1.27% בערוץ הילדים. גם כאן העדיפות לניקלודיאון בולטת יותר בקרב בנים, ולמעשה בקרב בנות בלבד בקבוצת הגיל הזאת ערוץ הילדים הוא הפופולרי יותר (1.1% מול 0.9%). הצפייה בניקלודיאון גבוהה יותר גם בקרב קבוצת הילדים שעד גיל 4, ובני הנוער בני ה-15 ומעלה.

אפקט "גאליס"

נתונים אחרים שהגיעו לידי "גלובס" מתייחסים לצפייה בערוצי הילדים של לקוחות הוט בלבד. עם זאת, הנתונים הללו נותנים אינדיקציה גם לגבי הצפייה בתוכני הערוצים ב-VOD - כלי שהופך למרכזי מאוד בקרב הצופים בכלל (אתמול פרסמנו כאן כי לפי נתוני yes, 83% מהצפייה בסדרה המצליחה "תאג"ד" התבצעה ב-VOD), ובקרב צופים צעירים בפרט.

מהנתונים שמתייחסים לחודשים יוני, יולי ואוגוסט השנה עולה כי בשקלול כלל הצפייה - בטלוויזיה לינארית וב-VOD - יש יתרון במהלך התקופה הזאת לערוץ הילדים. צריך לציין כי החודשים הללו הם החודשים שבהם שודרה בערוץ הילדים בהוט הסדרה הפופולרית "גאליס".

גורם הבקי בנתונים, שאינו קשור לאף אחד משני הערוצים, מסביר כי ממעקב אחרי הרייטינג של הערוצים לאורך השנה קל לראות כי יש בהם פיקים לפי התקופות שבהן משודרות סדרות הדגל. כך או כך, מהנתונים עולה כי במהלך כל אחד שלושת החודשים הללו הגיע ערוץ הילדים ל-4%-5% צפייה בשיטה המשקללת כאמור את הצפייה בו באופן לינארי (כלומר, בתכנים שמשדר הערוץ בזמן אמת לפי לוח השידורים שלו) יחד עם הצפייה בתכניו ב-VOD.

ערוץ ניקלודיאון, שהשיג גם במהלך החודשים הללו נתונים טובים יותר בצפייה הלינארית ובנתח הצפייה (אחוז הצופים בערוץ מתוך כלל צופי הטלוויזיה בפועל ברגע נתון), הסתפק ביוני וביולי בצפייה משוקללת (לינארית פלוס VOD) של קצת פחות מ-4%. באוגוסט עלתה הצפייה בו בפרמטר הזה לכ-4.5% - עדיין נמוך מהנתון המקביל של ערוץ הילדים (ראו טבלה).

בכל הנוגע לספריות ה-VOD של הערוצים, יש לזכור כי לערוץ הילדים יש מגוון תכנים מקורי רחב בהרבה, שמתבסס על פעילות של שנים רבות בתחום, בעוד שניקלודיאון החלה לפעול בתחום הפקות המקור רק בשנים האחרונות.

בנוסף, מנתונים נוספים שהגיעו לידי "גלובס" ולא ניתן לפרסמם כאן עולה כי בחודשים ספטמבר ואוקטובר, שבהם הסדרה "גאליס" ירדה מהאוויר, השיג ניקלודיאון נתונים גבוהים יותר משל ערוץ הילדים גם בפרמטר הזה.

הילדים אשמים גם בביטול שידור המשחק של מכבי?

הקרב היצרי סביב תכני הילדים מתרכז בתקופה האחרונה בעניין רצונה של yes להעביר את הפקת ערוץ הילדים שלה מ-RGE שעשתה זאת עד היום, לידיו של חיים סלוצקי, בעל חברת הפקה מהמרכזיות בשוק, שמפיק כיום את ערוץ 8 וערוץ הוט בידור ישראלי עבור הוט.

RGE, שבשליטת לן בלווטניק, אביב גלעדי ואודי רקנאטי, היא מחברות ההפקה החזקות בשוק. בנוסף להחזקה שלה בערוץ הילדים ובערוץ לוגי (שמיועד אף הוא לילדים), היא מחזיקה גם בערוצי ספורט 5, שהם בעלי זכויות שידור מרכזיות בעולם הספורט, ובשליטה בערוץ 10.

עם או בלי קשר לרצונה של yes להיפרד מ-RGE בתחום הילדים, לפני כשבועיים התפוצץ סכסוך בין שתי החברות בתחום הספורט. ל-yes ולערוץ הספורט יש אמנם חוזה עד סוף 2018, אך ב-RGE טוענים כי השנה נוספו מפעלים נוספים לערוציה, מה שהגדיל את העלויות שלה ומחייב את yes להעביר לה את חלקה בעלויות, המוערך בעשרות מיליוני שקלים.

הסכסוך הזה, שעבר לפסים פומביים לפני כשבועיים כשערוץ הספורט באפיק 55 הוחשך למנויי yes במהלך שידור משחקה של מכבי תל אביב ביורוליג, עדיין לא נפתר, ובינתיים כבר עורב בו בית המשפט (אליו פנו גם yes וגם הוט שנגררה אף היא למאבק) ומועצת הכבלים והלוויין.

ערוץ הילדים דומיננטי ב-VOD
 ערוץ הילדים דומיננטי ב-VOD

השחקנים
 השחקנים

ניקלודיאון מוביל
 ניקלודיאון מוביל