סאגת עוה"ד איה לביא: שני שופטים פסלו עצמם מלדון בתביעה

לביא מואשמת בהונאת משקיעים במיליוני שקלים ■ השופטת רוטנברג: יש לי קרבה לעו"ד המייצג בעל-שליטה בבנק ■ השופט תמיר: יש לי היכרות קרובה עם אחד מבאי-כוח הצדדים בתיק ■ בא-כוח התובעות: "לא רק שהתיק אינו מתקדם בקצב משביע רצון, הוא אינו מתקדם כלל"

איה לביא / צילום: שלומי יוסף
איה לביא / צילום: שלומי יוסף

שני שופטים מכהנים בבית-משפט השלום בתל אביב פסלו את עצמם, בזה אחר זו, מלדון בתביעות האזרחיות שהוגשו נגד עורכת-הדין איה לביא, המואשמת בהונאת משקיעים במיליוני שקלים; ונגד בנק מזרחי-טפחות ובנק מרכנתיל-דיסקונט, בשל קשר אישי שלהם לעורכי-הדין של שני הבנקים.

בחודש יוני השנה הגישו שני לקוחות של עו"ד איה לביא מרמת-גן - תמר מאיירס ואמה - לבית-משפט השלום בתל אביב, תביעה בסך כ-1.8 מיליון שקל, בטענה כי לביא מעלה בכספים שהן העבירו לה לצורך רכישת שתי דירות מגורים.

התביעה פתחה תיבת פנדורה, ואף הולידה חקירת משטרה בחשד להונאה שביצעה עורכת-הדין לביא, ובהמשך גם כתב אישום פלילי שהוגש נגד עורכת-הדין. לביא השתייכה לקבוצת לימוד בראשות ריקי שחם שכונתה "כת".

התביעה שהגישו שתי הרוכשות נגד לביא ונגד בנק מזרחי-טפחות ובנק מרכנתיל-דיסקונט, שלביא ניהלה בהם את חשבונות הנאמנות עבור לקוחותיה, בטענה, כי הבנקים התרשלו בשמירה על הכסף, הגיעה בתחילה לפתחה של השופטת יסכה רוטנברג.

אולם, בתחילת החודש, ב-3 בנובמבר, הודיעה שופטת השלום בת"א רוטנברג כי היא פוסלת את עצמה מלדון בתיק, בשל קרבתה המשפחתית לעורך-דין המייצג באופן קבוע את בעלי-השליטה בבנק מזרחי - משפחות ורטהיים ועופר.

לדברי השופטת רוטנברג, "איני שומעת תיקים שלהם בנק המזרחי צד, בשל פסלות גורפת שיסודה בקרבה משפחתית לעו"ד המייצג דרך קבע בעל-שליטה בבנק. לאור האמור, אני פוסלת את עצמי מלדון בתיק זה".

רוטנברג ביקשה ממזכירות בית-המשפט להעביר את תיק התביעה נגד עו"ד לביא לסגן-נשיא בית משפט השלום בתל אביב, כדי שיעביר אותו לשופט אחר.

לאור החלטתה של השופטת רוטנברג לפסול את עצמה מלדון בתיק, הוא הועבר אל השופט מיכאל תמיר. למרבה ההפתעה, כשהונח התיק על שולחנו של השופט תמיר התברר כי בדומה לקולגה השופטת רוטנברג, גם לו יש היכרות עם אחד מעורכי-הדין של הבנקים. אתמול (ב') גם השופט תמיר החליט לפסול את עצמו מלדון בתביעה נגד לביא. לדברי תמיר, "לחתום-מטה היכרות אישית קרובה עם אחד מבאי-כוח הצדדים בתיק. לאור זאת, הדיון אשר נקבע בפניי מבוטל בזאת, אני פוסל את עצמי מלדון בתיק זה ויש להשיבו לסגן-נשיא בית-המשפט לצורך קביעת מותב (שופט, ח' מ') חדש". כך השופט תמיר.

בא-כוחה של תמר מאיירס, עו"ד עמית שגב, מתקומם נוכח הטיפול האיטי של מערכת המשפט בתיק.

לדבריו, "אנחנו טענו מתחילת הדרך, כי רשלנותם של הבנקים צועקת לשמיים וכי יש עניין אמיתי של כלל הציבור כי בית-המשפט ידון בדחיפות בשאלה הנוגעת לכלל ציבור רוכשי דירות (יד שנייה) בישראל.

"לשם כך דרוש ניהול מהיר של תיק כה חשוב זה. לצערי, לא רק שהתיק אינו מתקדם בקצב משביע רצון, הוא אינו מתקדם כלל, נוכח הודעות הפסלות, של שופטים בזה אחר זה.

"בשלב הזה, עיקול שהוטל על רכבה של לביא גם הוא משני לזכות השעבוד של בנק מזרחי-טפחות, אשר הזדרז לממש את רכבה של לביא בכדי להקטין את חובה כלפיו. כך, השומר על כספי הנאמנות מועל באמון פעמיים - גם מאפשר מעילה בחשבון וגם משעבד.

"באופן זה, פעם נוספת, נדחקו זכויותיה של התובעת, מאיירס, אל מול אלה של הבנקים שהזדרזו לממש נכסי לביא, אך לא אצה דרכם להתדיין מול נפגעי לביא".

עו"ד שגב הוסיף, כי "הסיפור האמיתי בעניינה של עו*ד איה לביא אינו איה לביא, אלא הקלות הבלתי נסבלת שבה הבנקים מאפשרים לעורכי-דין לחמוס כספים מחשבונות נאמנות ולעשות בהם כבשלהם".

בחודש יוני הגישו תמר מאיירס ואימה שהיא תושבת הולנד, תביעת על-סך כ-1.8 מיליון שקל נגד עו"ד איה לביא ונגד בנק מזרחי-טפחות ובנק מרכנתיל-דיסקונט. התובעות טוענות, באמצעות עו"ד עמית שגב, כי לקראת סוף 2012 הן יצרו קשר עם עו"ד לביא לצורך ייצוגן בעסקה לרכישת שתי דירות בפרויקט "לב לבונטין" בתל-אביב, ובמקביל במכירת דירת מגוריה של הבת תמר.

לפי התביעה, במסגרת העסקה העבירו התובעות ללביא 2.2 מיליון שקל, שאותם היא החזיקה בחשבון נאמנות. אולם, לטענתן, בשלב מסוים התברר להן כי מתוך הסכום הזה שלשלה לביא לכיסה כ-1.7 מיליון שקל.

לפי התביעה, ב-27 במאי 2016, אישרה לביא עצמה לתובעות כי היא הסתבכה כלכלית ולקחה לכיסה את כל הכספים שבחשבונות הנאמנות. התובעות צירפו כנתבעים גם את בנק מזרחי-טפחות ובנק מרכנתיל-דיסקונט. לטענתן, "מעילת הענק של לביא התאפשרה גם נוכח התנהגות הבנקים הנתבעים, שהפרו את חובותיהם לנקוט רמת זהירות המתחייבת בחשבונות הנאמנות נוכח הישנות מקרי מעילה מצד עורכי-דין בחשבונות הנאמנות".

בהמשך התברר כי לפחות חמישה לקוחות של לביא הגישו נגדה תלונות למשטרה. לטענתם, מיליוני שקלים שהם הפקידו אצלה בחשבונות נאמנות, לצורך ביצוע עסקאות נדל"ן בייצוגה, נעלמו.

רוב הפרסומים בפרשה יותר מרמזו כי קיים קשר בין המעילה שביצעה לביא לכאורה, לבין היותה חברה בקבוצה סודית ללימודי פילוסופיה, שכונתה בתקשורת כ"כת", שבראשה עומדת ריקי שחם.

בספטמבר השנה הגישה פרקליטות מחוז ת"א (פלילי) לביהמ"ש המחוזי בעיר כתב אישום חמור נגד לביא, שבמסגרתו היא מואשמת בשישה אישומים של גניבה בידי מורשה ובעבירות מס: השמטת הכנסה ומרמה, עורמה ותחבולה. על-פי כתב האישום, שהגישה עו"דית שירי פרל, במסגרת ייצוג לקוחותיה בהליכי מכירת וקניית נכסים, מונתה לביא לייצג את הלקוחות במספר הזדמנויות, ולהחזיק את כספיהם בחשבונות נאמנות לשם הבטחת תשלומים על-ידי המוכרים ועד לקבלת האישורים הנדרשים לשם רכישת הנכסים.

לטענת הפרקליטות, "סמוך לאחר חתימות החוזים והעברת כספי הנאמנות לחשבונות שהחזיקה עבור המתלוננים, במספר רב של מועדים, בין מאי 2014 ליוני 2016, משכה לביא סכומי כסף שונים בסך כולל של כ-4.2 מיליון שקל מתוך חשבונות הנאמנות וכספי הנאמנות, והעבירה אותם לחשבונותיה הפרטיים. לביא רוקנה את חשבונות הנאמנות ועשתה בכספים שימוש לא ידוע, שלא בידיעת המתלוננים ושלא ברשותם ובהסכמתם".

יצוין, כי לפני חודשיים וחצי, בראיון ל"גלובס" ב-15 בספטמבר 2016, טענה לביא שהיא נמצאה במצב נפשי קשה, כי היא קורבן לרדיפה מתמשכת, אבל היא לא סיפקה הסברים אמיתיים לטענות ולאישומים נגדה.