גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות הענק עוזבות את הפרברים היישר למרכזי הערים

החברות הגדולות והממותגות בעולם בוחרות בזו אחר זו לעבור ללב הערים הגדולות, בתקווה שהמהלך יעורר בהנהלה, בעובדים ובמותג את יצר ההובלה והחדשנות

מטה נייקי באורגון / צילום: בלומברג
מטה נייקי באורגון / צילום: בלומברג

מי שמבקר בקמפוס של חברת נייקי בעיר ביוורטון באורגון, שם הוקמה, יכול לעבור מבניין טייגר וודס לבניין מייקל ג'ורדן. ונייקי כמובן לא היחידה. מטה או משרד ראשי של חברה מסחרית, או של ארגון אחר, נחשב למיקום היוקרתי ביותר, הפנים של הארגון. במקרים רבים, הוא נשאר בעיר שבה הוקמה החברה מלכתחילה מתוך כבוד למייסדים. כך, המטה של מיקרוסופט יושב ב"דרך מיקרוסופט מס' 1" ברדמונד, במדינת וושינגטון, מאז 1986, מעט לפני הנפקת החברה, ועוד ועוד.

מטה של חברה גדולה מביא בדרך כלל יוקרה לעיר שבה הוא ממוקם (או הופך לסמל עצוב לימים עברו כשהחברה קורסת חלילה) ומושך עובדים ובתי עסק נוספים (ספקים, עסקים קשורים) לאזור. לכן, אין פלא שראשי הערים שמחים בדרך כלל על הקמה של מטה בתחומם, ומנסים למשוך בהטבות מס והטבות אחרות כל חברה שבוחנת אפשרויות למקום חדש.

אבל בתקופה האחרונה ניכרת מגמה של תזוזה במשרדים הגדולים של כמה מהחברות המובילות בארה"ב. הכיוון חד משמעי: לתוך מרכזי הערים הסואנים, קרוב לשירותים שמציע לב העיר ולתחבורה ציבורית.

יש גם תזוזות בכיוון ההפוך. כת עדי יהווה היתה מזוהה במשך מאה שנים עם אזור ברוקלין הייטס, וכיום מוכרת את הנדל"ן היקר שלה באזור, לקראת מעבר למטה חדש באזור Warwick באפ-סטייס ניו יורק. את הבניין ההיסטורי של העמותה, שבו ישבה מאז 1909, קנתה קבוצה שאחד החברים בה הוא ג'ראד קושנר, איש הנדל"ן היהודי שהוא חתנו של נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ. הערכות ראשוניות דיברו על כך שהבניין יימכר בכ-400 מיליון דולר, אולם לבסוף הוא נמכר ב-700 מיליון. וזה רק בניין אחד מתוך רחוב שלם.

אף שמטה של חברה גדולה צורך שטח של עשרות אלפי מ"ר, אפשר לראות תזוזה מובהקת לתוך העיר. ענקית המזון המהיר מקדונלדס בונה למשל מטה חדש בשיקגו, על חורבות האולפנים הישנים של אופרה וינפרי, הארפו סטודיוס, שנמכרו ונהרסו.

"טאלנטים יבואו לעבוד אצלנו"

אחרי יותר מארבעה עשורים שבהם ישבה ב-Oak Brook, היא תעבור באביב 2018 לשכונת West Town, אזור של ברים ומסעדות בעיר. "שיקגו טריביון" כתב שהמעבר הוא "הצעד הנועז ביותר שהחברה עושה בניסיון להשתנות", עם כל הכבוד לסלטים ולהפחתת השמן בצ'יפס.

באתר הנדל"ן Curbed Chicago כינו את המהלך הזה "המעבר החשוב ביותר בפיתוח של אזור West Loop זה כמה שנים".

המעבר מתחבר לניסיון של מקדונלדס לשנות תדמית: "אנחנו חברה במהלך שינוי ביותר ממובן אחד", אמר המנכ"ל בחודש יוני האחרון. "על ידי כך שנעבור להיות קרובים יותר ללקוחות, נעודד חדשנות, ונבטיח שטאלנטים יתלהבו מהאפשרות לעבוד אצלנו", אמר המנכ"ל סטיב איסטברוק.

"הבניין הנוכחי של החברה ישן ומיושן. הוא היה באמת חדש וחדשני בשנות ה-80, אבל הוא ישן, וצריך שיפוץ כולל", אומר אחד האנליסטים המכסים את החברה. "במעבר הזה בעצם החברה אומרת אנחנו עדיין מובילים. אנחנו עדיין חדשניים".

מקדונלדס, אגב, לא קיבלה שום תמריצים או הטבות מהעירייה למעבר. היא מצטרפת למוטורולה, לקראפט-היינץ ולחברות אחרות שכבר עברו לאזור.

"איפה עובדים זה חשוב מאוד", אמר ל"ניו יורק טיימס" גרג בראון, מנכ"ל מוטורולה סולושנס. "עם כל הכבוד לשמבורג (שממנה עוברת החברה), לקוחות ועובדים חדשים לא רוצים לנסוע שעה החוצה משיקגו לפרברים. רצינו אנרגיה, התלהבות וגיוון, ולהכניס שינוי לתרבות שלנו על ידי המעבר לדאון טאון שיקגו... המילניאלס רוצים גישה לחיוניות של העיר. כשאנחנו מפרסמים משרות בתוך העיר, אנחנו מקבלים פי 4 או פי 5 פניות".

ריבוק, שהיא כיום חברה-בת של אדידס, הודיעה כי היא מחפשת משרדים חדשים בארה"ב בתוך העיר בוסטון. ה"בוסטון גלוב" ציטט בעניין זה את נשיא ריבוק, שאמר שהחברה בוחנת כמה אתרים בעיר, בקרבת תחנות תחבורה ציבורית, וציין שאחת הסיבות למעבר היא הרצון לפעול באזור צעיר ופעיל של העיר, שבו הדור הצעיר, המילניאלס, ירצה לעבוד ולגור. רוב העובדים של ריבוק בקנטון, שממנה היא עוברת, היו בני פחות משלושים, ורובם גם כך חיים בבוסטון.

"אנחנו מזהים הזדמנות לשרת טוב יותר את כוח האדם שלנו בכך שנהיה ממוקמים ליד תחבורה ציבורית נגישה יותר, ויותר קרובים לכל הדברים הטובים שקורים בבוסטון בימים אלה", אמר מט אוטול, נשיא החברה. "אנחנו מרגישים שיש קהילה תוססת שאנחנו רוצים להתחבר אליה". במשרד החדש, הבטיח, תהיה אווירה גמישה יותר, של שיתוף פעולה, והעובדים יוכלו "לבחור את מיקום העבודה שלהם בכל יום".

ריבוק תציע לעובדים שורה ארוכה של הטבות בבניין החדש - אבל מסלול ריצה של 400 מטר, כמו זה שקיים בחצר הבניין הנוכחי, לא יותקן שם.

בוסטון רבתי היא בכלל אזור של נעליים: גם קונברס, שהיא חברה-בת של נייקי, יושבת שם, וגם ניו באלאנס.

לא עוד ארומה מתבדלת

ג'נרל אלקטריק הענקית עוברת אף היא לבוסטון, ממשכנה מפיירפילד שבקונטיקט, שם היא יושבת מאז 1974. בעקבות עזיבתה המתוכננת של החברה את פיירפילד פרסמה העירייה דף מיוחד באתר שלה הנוגע לעזיבה, ובו היא מרגיעה ששיעור המסים שמשלמת החברה הוא רק 0.7% מהמסים שהעירייה מקבלת מנכסים.

המטה החדש של GE, שייבנה ב-Fort Point, על קו המים בבוסטון, יעלה 200 מיליון דולר ויכלול שלושה בניינים, שעל ראש אחד מהם מפרש סולארי ענק שמייצרת החברה. המפרש אמור לייצר כ-10% מתצרוכת החשמל של הקמפוס. על פי "בוסטון גלוב", רוב השטח של שלוש הקומות התחתונות בבניין יהיה פתוח לציבור, בצורת מסעדה, בית קפה, ומוזיאון שיציג את ההמצאות הגדולות של החברה.

הקמפוס עתיד לאכלס 800 עובדים - ויהיו בו 30 מקומות חניה בלבד למכוניות, לצד 180 מקומות עגינה לאופניים. הבניין יוגבה מעל פני הים כדי להימנע מהצפות. עוד על פי "בוסטון גלוב", GE תקבל הטבות מס שיסתכמו ב-25 מיליון דולר במשך 20 שנה, אם החברה תוסיף 800 עובדים עד 2024.

אן קלי, מנהלת פעילות בוסטון בג'נרל אלקטריק, אומרת שבמעבר לתוך העיר יש גם שינוי תדמית: לא עוד ארגון עם ארומה מתבדלת, שמתבצר מאחורי חומות ואבטחה. "זה יהיה בדיוק להיפך", אמרה קלי ל"ניו יורק טיימס". "אנחנו רוצים שיהיה למטה שטח פתוח וכל המוצרים שלנו יוצגו שם".

"אמריקה התאגידית נהגה במשך כמה וכמה עשורים להשתקע בפרברים. עכשיו המגמה משתנה", הכריז ה"ניו יורק טיימס" בקיץ האחרון, עוד לפני הבחירות שהעלו מחדש את קרנם של הפרברים. "זה קשור לכך שהערים הפכו אטרקטיביות בהרבה בהשוואה למה שהיו לפני שלושים שנה, וגם לכך שהן מוכנות לתת יותר תמריצי מס, ולכך שאנשים צעירים רוצים לגור בערים", אמר ל"טיימס" דיוויד ג'יי קולינס, מרצה לאסטרטגיה תאגידית בבית הספר למינהל עסקים בהרווארד.

"אבל הטרנד הזה מייצג גם את הבנייה מחדש של המטות המסורתיים של התאגידים. אפשר שהמשרד הראשי יהיה בדאון טאון, הבק אופיס והפונקציות האדמיניסטרטיביות יישבו בקולורדו, אנשי הכספים בשווייץ וצוות המיסוי בארה"ב".

גם סטארט-אפים וקרנות הון סיכון מעדיפים ערים. המטה של טוויטר בסן פרנסיסקו, אגב, ממוקם בבניין אר-דקו משנות השלושים שהיה מוזנח במשך שנים, ובעיר מקווים שכניסתה של החברה לשם תחייה את האזור כולו.

העיר שתלויה בגוגל

יש בהחלפות ידיים של מבני מטה גם הרבה סמליות. לאחרונה פורסם כי מטה נאס"א בוושינגטון, שהוא רק אחד מהמבנים של סוכנות החלל האמריקאית, יימכר לקבוצת משקיעים מקוריאה הדרומית, תמורת כ-340 מיליון דולר. נאס"א תמשיך לפעול בבניין. בינתיים העסקה כולה בסימן שאלה, משום שהקוריאנים החליטו להמתין ולראות מה יהיה מצב השוק בארה"ב - ותנאי המימון שיקבלו - לאחר בחירותו של טראמפ לנשיאות.

בעיה נוספת שקשורה למיקום של מטה היא התלות של העיר בו - הן מבחינת מקור הכנסות בארנונה, והן כמקור תעסוקה.

דוגמה טובה לכך היא מאונטיין ויו, בקליפורניה, שבה יושב המטה הראשי של גוגל. גוגל מעסיקה בעיר זו קרוב ל-17 אלף עובדים, וכל עשר החברות המופיעות אחריה ברשימת המעסיקות הגדולות בעיר אינן מעסיקות אפילו 12 אלף איש - כולן יחד, ויש ביניהן שני בתי חולים, מרכז מחקר של מיקרוסופט ושל סמסונג, ואת חברות ההיי-טק סימנטק ואינטואיט.

לגוגל יש שטח עצום בבעלותה במאונטיין ויו, ובניינים רבים, אבל אף אחד מהם לא תכננה לעצמה. בפברואר 2015 הודיעה על תוכנית לשיפוץ מקיף של הקמפוס. גם לינקדאין פועלת במאונטיין ויו, וכדי להתרחב ולהתגבר על מצוקת המקום היא וגוגל נאלצו להתחרות על שטח של 2.2 מיליון רגל רבועה בעיר. בעירייה חששו להפוך לעיר שכולה גוגל, ולכן העניקו את רוב זכויות הבנייה דווקא ללינקדאין - מה שלא השאיר לגוגל שטח לתוכנית ההתרחבות שלה.

אולם גוגל ולינקדאין סגרו ביניהן עסקה שלפיה יחליפו ביניהן כמה מאות אלפי מטרים, כדי להוציא לפועל את תוכנית ההתרחבות המקורית. Silicon Valley Business Journal דיווח כי ללינקדאין יש בעיר משרדים בשטח 370 רגל רבועה, וכן שטח נוסף שעליו תכננה לבנות עוד משרדים. בעקבות ההסכם, לינקדאין תעבור לצד השני של העיר לארבעה בנייני משרדים הנמצאים בבעלות גוגל, ששטחם הכולל 750 אלף רגל רבועה. כך, לינקדאין מכפילה את גודל המשרדים שלה וחוסכת לעצמה כאב ראש בדמות חמש-שש שנות בנייה, ואילו גוגל מרוויחה את השטח ואת זכויות הבנייה לבנות לעצמה את משרדי החלומות. מי שיפסיד היא אולי העירייה - שרצתה לגוון קצת את העסקים.

כשהמשרד הוא סמל

כשבוחרים את מקומות העבודה היפים ביותר, בדרך כלל מתייחסים לאדריכלות הפנים ולכל הפינוקים המוצעים לעובדים, כמו המגלשה במשרדי גוגל בגרמניה, מיני גולף פנימי במשרדי יוטיוב בקליפורניה, גנים פנימיים, מפלים, ועוד כיד הדמיון הטובה על המעצבים. הנוכחות של בניין מטה בנוף העירוני היא הרבה פעמים עניין של אמירה שאמורה להקרין משהו מרוח החברה כלפי חוץ. הנה כמה מהמשרדים הראשיים המיוחדים לטעמנו:

1. בניין Bow Building בקלגארי, קנדה, בתכנון פוסטר ושות'. זהו המטה של שתי חברות אנרגיה גדולות, והתכנון שלו נועד לחסוך בעלויות החימום: המבנה הקעור משתמש בשמש לחמם את פנים הבניין.

2. Riviera TwinStar Square בשנחאי, סין: שני מגדלים בגובה 216 מטר, המאכלסים שני בנקים, ניצבים זה מול זה, והמבנה המעוגל מעט שלהם ממסגר את השמים מעל העיר. "הצורה המעוגלת מעט מעלה בדמיון את הסירות שהושקו פעם בנמל הזה".

3. מטה חברת הנדל"ן Aldar באבו דאבי, תוכנן על ידי MZ Architects, שניסו ליצור שני עיגולים מקבילים שביניהם הבניין. זה לא מבנה קטן: 23 קומות, 110 מטר גובהו. הוא נחנך ב-2010.

4. בניין CCTV בבייג'ין, סין - מבנה הטלוויזיה העצום והקונטרוברסלי מתנשא לגובה 234 מטר, ומאז נחנך ב-2008 זכה לכינוי "המכנסיים". הוא מורכב למעשה משני מגדלים הנוטים זה כלפי זה ומחוברים מלמעלה.

5. המטה המתוכנן של חברת Nvidia בסנטה קלרה, קליפורניה, בעלות של 370 מיליון דולר. החברה היא המובילה העולמית לשבבים של גרפיקת תלת ממד, וכמו שהסביר בלוג הטכנולוגיה " venturebeat", הבניין יהיה בצורת משולש כיוון שלב הפעילות של החברה קשור למשולש: משולשים הם אבני הבניין לצורות גרפיות תלת ממדיות.

ובינתיים בישראל: יוצאים לשולי הערים

בעוד שבעולם מסתמנת מגמה של חזרת המשרדים ללב העיר, בארץ אפשר עדיין לראות את החברות הגדולות מתכנסות בשולי הערים או באזורי תעשייה (אפל בהרצליה פיתוח, נייס ברעננה, אמדוקס ומיקרוסופט בכפר סבא, מלאנוקס ביקנעם, אינטל בפארק מת"מ בחיפה ובקריה הנבנית עכשיו בעיבורי העיר פתח תקווה).

יש אמנם סטארט-אפים, קרנות הון סיכון וחברות טכנולוגיה בוגרות יותר שיושבים בלב העיר, כמו אזור שדרות רוטשילד בתל אביב, אבל רוב המעברים הגדולים שנרשמו לאחרונה היו דווקא ממרכז העיר החוצה, למקומות רחבים וזולים יחסית. אזור התעשייה של פתח תקווה משך לפני מספר שנים את המטות של שטראוס ומגדל. גם ראשון לציון מצליחה למשוך יותר ויותר עסקים גדולים מלב המטרופולין.

כך, קבוצת ידיעות אחרונות, שהיתה פזורה בכמה בניינים בתל אביב, והבניין הראשי שלה היה ברחוב נח מוזס (על שם מייסד העיתון), התכנסה לבניין אחד גדול באזור התעשייה המערבי של ראשל"צ - ברחוב שהחליף אגב את שמו לנח מוזס. קבוצת המיחשוב של הבנק הבינלאומי עברה לאזור התעשייה מעוין שורק, השייך אף הוא לראשון לציון. קבוצת יינות ביתן, שהמטה שלה פזור היום בשלושה מקומות שונים, תרכז את המטה שלה בעזריאלי ראשונים, שנבנה סמוך לתחנת רכבת הראשונים ולכביש 431.

בנוגע לוויתור על מקומות חניה, יש לנו עוד לאן לשאוף. קבוצת אמדוקס, למשל, שפרסמה במארס האחרון מכרז לבניית משרדים חדשים עבורה, ביקשה 3,000 מקומות חניה. במגדל של רד בינת בהר חוצבים בירושלים מתוכננות חמש קומות חניה. במבנה החדש של אינטל בפתח תקווה יהיה חניון של 30 אלף מ"ר.

מה יקרה למטה ה-FBI בעידן טראמפ?

כיוון שמטה או מפעל מביאים איתם כמובן הרבה יוקרה, הכנסות ומקומות עבודה, לא מעט פוליטיקה מסתתרת מאחורי ההחלטה היכן למקם אותם. אתיופיה למשל מנסה להעביר בימים אלה את משרדי התאחדות הכדורגל האפריקנית מקהיר לאדיס אבבה. אולם המתיחות בין המדינות על רקע בניית סכר על הנילוס בשטח אתיופיה עלולה לפגוע במאמצים הללו.

בארה"ב פורסמה באוקטובר 2016, זמן קצר לפני הבחירות שם, הרשימה הסופית של הערים המועמדות לקלוט את המטה החדש שייבנה ל-FBI. השלוש הן Greenbelt ו-Landover, שתיהן במדינת מרילנד, וכן ספרינגפילד (לא זו של משפחת סימפסון), במדינת וירג'יניה. בניין ה-FBI יכול לעלות 2 מיליארד דולר, וטראמפ ובתו איוונקה הביעו בעבר עניין לבנות אותו, כך שמשערים שיהיה לנשיא החדש עניין רב בבניין.

אף שההחלטה על הבחירה תתקבל רק באביב 2017, ב"וושינגטון ביזנס ג'ורנל" כבר כתבו שאין להניח שווירג'יניה תיבחר - משום שהמושל הוא חבר קרוב של הילארי קלינטון, שהפסידה בבחירות, וסגנה המיועד, טים קיין, הוא סנטור מטעם המדינה.

ובעקבות הברקזיט בבריטניה, ענקית הביטוח AIG הודיעה כי היא שוקלת להעביר את המטה האירופי שלה מלונדון לבירה אחרת. היא מעסיקה בבריטניה כ-2,500 עובדים.

גוגל, לעומת זאת, הודיעה שהיא פותחת משרדים חדשים בלונדון, בעלות של 1.2 מיליארד דולר. הבניין החדש יצטרף לשני בניינים שהחברה שוכרת סמוך לתחנת קינגס קרוס, ויהיה הראשון בלונדון שיהיה בבעלות גוגל ובעיצוב שלה. בסך הכול יכללו שלושת הבניינים 60 אלף מ"ר, ויעבדו בהם 7,000 איש, לעומת 4,000 שהחברה מעסיקה בלונדון כרגע.

אין פלא לפיכך שראש העיר סאדיק חאן פרסם הודעה בזו הלשון: "זו הבעת אמון בעיר הנהדרת שלנו - שתיצור משרות ברמה גבוהה, תתמוך בצמיחה ותמחיש שלונדון פתוחה לעסקים".

עוד כתבות

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בזכות שיגעון ה-AI: מייסד החברה האלמונית לבדיקת שבבים שהפך למיליארדר

מניית לינו, חברה לא־מוכרת לבדיקת שבבים בדרום קוריאה, זינקה במעל 70% בתוך חודשים ספורים והפכה את מייסדה, לי צ'ה־יוּּן, למיליארדר - כך פורסם ב"פורבס" ● בין לקוחות החברה ניתן למצוא ענקיות שבבים כמו אנבידיה וסמסונג אלקטרוניקס, ומשקיעים צופים שהיא תמשיך לצמוח על רקע טרנד הבינה המלאכותית

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

המגדל היוקרתי שאיבד 205 מיליון דולר בשווי בתוך שנתיים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: המלחמה פגעה בהיקף הגז שמספקת ניו מד למצרים ודוחות נכסים ובניין מגלים מה קרה לשווי של בניין HSBC בניו יורק ● מדור חדש

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רוצה את הכסף של פסגות: מסדר לעצמו אקזיט של רבע מיליארד שקל

לאחר שוויתר על חלום בית ההשקעות, מנסה צים להוציא לפועל עסקת בעלי עניין ענקית: מכירת החזקותיו בחברת מרכזי קניות הנושאת את שמו לפסגות תמורת 250 מיליון שקל ● העסקה נדרשת לתמיכת בעלי מניות המיעוט - בהם יניב בנדר, שותפו של צים לרכישת פסגות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה"ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל