טראמפ יעצור את הראלי של הדולר

טראמפ רוצה לפתח את הכלכלה האמריקאית - דולר חזק לא יאפשר זאת

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

כבר כעת ניתן לסכם ולומר כי שנת 2016 תוכתר בעולם כשנת הדולר. אם אינכם מבינים למה, כנראה שאתם חיים בישראל, מכיוון שהשקל האימתני הינו המטבע היחיד שמפגין ביצועים עודפים על הדולר למרות ניסיונות כושלים של בנק ישראל למנוע את התופעה.

לא מעט אנליסטים ומנתחים טכניים צופים לדולר המשך התחזקות בעיקר מול האירו. בהקשר זה ניסו רבים לרתום את משאל העם באיטליה, היו אף כאלו שניסו לערוך הקבלה לברקזיט באנגליה, אף שעושה רושם שאפילו באנגליה עדיין ארוכה הדרך לברקזיט.

בחלק מן המקרים מדובר בבורות לשמה, בחלק ניסיון פאתטי לרתום את מה שקורה באיטליה להמשך הראלי של הדולר. יותר סביר הוא שמה שיקרה באיטליה בעקבות משאל העם לא יגרום לדרמות בשוק המט"ח. ראשית, משאלי העם באיטליה לא יכולים להיות על נושאי פרישה מגוש האירו, ושנית צריך שההצבעה תגרור תגובת שרשרת כה ארוכה שרק במידה וכל התנאים יתקיימו והיא תיווצר, אפשר יהיה לומר שגוש האירו בסכנה.

זאת הסיבה שלמרות נתוני שיא בתעסוקה האמריקאית והדיבורים על שוויון בין האירו לדולר נחלש דווקא הדולר בסוף השבוע לאחר ראלי של 7% מאז בחירתו של טראמפ. הראלי הזה היה צפוי לנוכח התבטאויותיו לפני היבחרו אולם מאז השתנה הטון, שינוי שהתקבל לטובה בעיקר בשוקי המניות.

ייקח עוד זמן עד שטראמפ יתחיל ליישם את תכניותיו אולם אם יש מוטיב חוזר בדיבוריו על הכלכלה זה הרצון לשמר ולפתח את הכלכלה האמריקאית, עם דגש על הייצור המקומי. אי-אפשר להתעלם מהצלחתו של אובמה לגרום לחברות ענק כמו פרוקטור אנד גמבל, קטרפילר ואחרות לחזור ולייצר בארצות-הברית. טראמפ ירצה להמשיך את התנופה, אולם דולר חזק מדי עלול לשבש את התכניות. לכן אנחנו לא שומעים יותר מילה על ילן ועל העלאת הריבית ל-3% כפי שהבטיח טרם היבחרו.

בשני הסבבים האחרונים בהם התחזק הדולר יתר על המידה, דאגו האמריקאים לצנן את התלהבות היתר. אז האם הריבית לא תעלה החודש? ממש לא סביר, שכן אין להותרת הריבית על כנה שום הצדקה כלכלית. אולם סביר מאד שבמקביל להעלאה נשמע מינוח שיצנן את ההתלהבות לקראת העלאות נוספות ב-2017 וזה יכול להחזיר את הצמד דולר/אירו לאזור השקט 1.1 עד 1.15 דולר לאירו.

ומה באשר לשקל תשאלו? בהמשך לסקירת השבוע שעבר קורה כאן בדיוק מה שחששנו ממנו. בנק ישראל נכשל לחלוטין בניסיונותיו להגן על המשק. בחצי השנה האחרונה התחזק השקל לעומת סל המטבעות ב-6%. התחלנו את השבוע בשער 3.87 וברגע שהאירו קצת הרים את הראש ניתן האות להשתוללות שנעצרה בסוף השבוע רק בשער 3.815 שקלים לדולר, ואם בנק ישראל לא יעשה משהו בנידון הרי שזו רק ההתחלה.

וכשאני מביט בגרף המסחר של הצמד דולר/שקל וקורא שדויטשה בנק נקנס שוב בעשרות מיליוני דולרים על מניפולציה, הפעם בשערי הזהב, אני שואל עד מתי תימשך השתיקה מכיוון ירושלים לנוכח המניפולציה המטורפת בשוק המט"ח המקומי.

מדי לילה כשאין כמעט מסחר אתה רואה את הפעילות החד כיוונית. במסחר היומי ניתן לראות כמעט מדי יום איך כשהדולר מתחזק בעולם כאן כמעט אין שינוי וכשהוא נחלש התגובה כאן מיידית. כאילו מישהו לוחץ על כפתור בכל פעם מחדש. זה שקוף, זה בוטה וזו מניפולציה הגורמת למשק הישראלי נזק עצום.

וכשבנק ישראל רוכש כמעט 10 מיליארד דולר השנה, והשקל נראה כפי שהוא נראה, מה הפלא שכלכלנים שאינם מבינים דבר וחצי דבר במסחר קוראים להפסקת ההתערבות. אפשר גם לראות את זה כך - בחצי השנה האחרונה בנק ישראל היה הרבה פחות אקטיבי במסחר ופעמים רבות בהן היה עליו להתערב על פי הגדרותיו הוא, נמנע הבנק מלעשות כן וראו מה קרה לשקל בתקופה זו.

אם מישהו צריך הוכחה נוספת מדוע לא רק שאסור להפסיק את ההתערבות, אלא צריך אף להעלות מדרגה ולהתחיל להשתמש בכלים אחרים, הרי שקיבל אותה בחודשים האחרונים.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.