המתמחים לבג"ץ: "מערכת הבריאות הציבורית על סף קריסה"

המתמחים דורשים לקצר את התורנויות שלהם כך שלא יעלו על 16 שעות ■ "המתמחים הם השכפ"ץ של מערכת הבריאות הציבורית. מישהו מעלה על דעתו שאפשר לתת טיפול רפואי טוב אחרי 26 שעות ערות?"

בית חולים שיבא  / צילום:תמר מצפי
בית חולים שיבא / צילום:תמר מצפי

ארגון המתמחים לרפואה "מרשם" הגיש הבוקר (א') לבג"ץ עתירה העוסקת במחדלה של המדינה לפקח על העסקת המתמחים, שעובדים כיום בתורנויות של 26 שעות רצופות, מבלי שמתאפשרת להם הפסקה לצורך שינה. זאת, בחריגה מהוראות ההיתר מכוח חוק שעות עבודה, שתוקן במהלך שנת 2015 בהוראת בית הדין לעבודה.

בעתירתם דורשים המתמחים כי התורניות שלהם "לא יעלו על 12 שעות ובכל מקרה לא יותר מ-16 שעות רצופות".

טענת העותרים היא כי הפתרון שהוצע על-ידי המדינה בשנים האחרונות, בדמות שעתיים שינה בלבד במהלך 26 שעות עבודה רצופות, הוא ראשית כל אות מתה, שכן אינו ניתן ליישום תחת התקינה הקיימת, וגם לולא היו אותם תקנים בנמצא - מדובר בשיטה מסוכנת לחולים, שאינה באמת ניתנת ליישום ולאכיפה ושאינה מספקת מנוחה הולמת למתמחה שעובד במשך 26 שעות, ולכן הצעת המדינה היא במקרה הטוב עלה תאנה לבעיה קשה, ולא פתרון ראוי וישים.

יו"ר הארגון, ד"ר אראל בוצ'ינסקי, אמר כי "העתירה באה לשים סוף להזנחה פושעת ורבת-שנים של מערכת הבריאות הציבורית שנמצאת על סף קריסה. מדובר במצב חירום לאומי שנוגע לכל אחת ואחד מאזרחי ישראל. אנחנו, המתמחים, השכפ"ץ של מערכת הבריאות הציבורית. אנחנו אלה שפוגשים אותה ביום-יום וחווים על בשרנו ביחד עם הציבור הישראלי את התוצאות הרות-האסון של ההזנחה הזאת. מישהו מעלה על דעתו שאפשר לתת טיפול רפואי טוב אחרי 26 שעות ערות? לכן החלטנו, מתוך אחריות לגורל הרפואה הציבורית ומתוך מחויבות לציבור הישראלי, לקחת את גורלנו בידינו ולכפות על המדינה לתקן את המצב הזה, לפני שיהיה מאוחר מדי".

על-פי העתירה, המדינה - המשמשת הן כמעסיקה של מרבית הרופאים המתמחים והן כמי שאמונה על הפיקוח בתחום התעסוקה - אינה אוכפת את הוראות ההיתר כדי שתוכל להימנע מהוספת תקנים נדרשים למערכת הבריאות הישראלית.

בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד כבירי, נבו, קידר ושות' ונכתבה על-ידי עו"ד אורי קידר ועו"ד דנה נחמן, הדגישו העותרים כי קיום ההיתר, בהינתן המבנה הנוכחי של מערכת הבריאות, הוא הלכה ולמעשה בלתי אפשרי, זאת בהתחשב במספרם החסר מאוד של תקני הרופאים המתמחים (כ-2,400 תקנים חסרים על-פי הערכות מרשם רק כדי לקיים את ההיתר, כשלמערכת חסרים עוד אלפי תקנים) ובהתחשב בעומס המטופלים ההולך וגובר בבתי החולים השונים בארץ.

עוד נכתב בעתירה כי "אין ולא יכול להיות חולק כי לתנאי ההעסקה במתכונת חריגה ופוגענית זו יש השפעה הרסנית וישירה על בריאות ושלמות גופם של המתמחים, כמו גם על יכולתם להעניק טיפול מיטבי לחולים המגיעים לפתחם של בתי החולים. כמו כן, אין להתעלם מהשפעת מתווה העסקה זה אף על פעולותיהם של המתמחים מחוץ לבתי החולים, לדוגמה כנהגים הנוהגים בחוסר שינה קיצוני אגב סיכון עצמם ויתר המשתמשים בדרך".