הרובוט היפני שמאיים לחסל את מכונת הכביסה

היזם הסדרתי מיפן, שין סקנה, מפתח את ה"כביסואיד": מכשיר שיחליף את מכונת הכביסה והמייבש - ויידע גם לקפל את הבגדים ■ העלות הצפויה לצרכן: 2,700 דולר

הרובוט "כביסואיד" / צילום: בלומברג
הרובוט "כביסואיד" / צילום: בלומברג

שונאים לעשות כביסה? לממציא היפני שין סקנה יש פתרון.

בחודש שעבר קיבל סקנה 6 מיליארד ין (53 מיליון דולר) משותפים, כולל פנסוניק, כדי לקדם את ה"כביסואיד" (the Laundroid) - רובוט שמפתח סקנה, אשר מסוגל לא רק לכבס ולייבש בגדים, אלא גם למיין, לקפל ולסדר אותם בדיוק מופתי. המכשיר, שגודלו כגודל מקרר, ימלא בסופו של דבר את תפקידיהם של מכונת כביסה, מייבש כביסה, ומגירת בגדים במשקי הבית.

סקנה, שהמצאותיו הקודמות כוללות מכשיר נגד נחירה ומחבט גולף מחומרים המשמשים את תעשיית החלל, אמר כי המימון יקרב את הגשמת חלומו לשחרר את האנושות מאימת הכביסה. אחד ממקורות ההשראה שלו לפרויקט היה סרט המדע הבדיוני הקלאסי של סטנלי קובריק משנת 1968 - אודיסיאה בחלל.

הכביסואיד דומה בעיצובו לחפצים המסתוריים שהופיעו בסרטו של קובריק כמי שהביאו את הטכנולוגיה לבני האדם בעידן הפרה-היסטורי, ושם הקוד המקורי של הפרויקט של סקנה היה "מונוליט".

"זה מה שהיה לנו בראש: טכנולוגיה שמעולם לא היתה קיימת על כדור הארץ נוחתת מהחלל", אמר סקנה בן ה-45, מנהל 'מעבדות שבעת החולמים' (Seven Dreamers Laboratories, 7D), בריאיון שנערך במשרדו בטוקיו. "אם נוכל לבצע אוטומציה של זה, אז הפעולה של עשיית כביסה תיעלם לתמיד".

המימון הביא את סך ההון שגויס ל-7.5 מיליארד ין. הבנק היפני נומורה נשכר לצורך עריכת הנפקה ראשונית לציבור "בעתיד הלא כל כך רחוק", לדברי סקנה, שהוסיף כי שוויה של D7 נאמד כעת בכ-20 מיליארד ין.

תאריך היעד לשחרור המוצר במתכונתו המלאה לשוק הוא 2019, אך גרסה מוקדמת שמסוגלת רק למיין ולקפל בגדים תוצע למכירה החל מחודש מארס, 2017.

לכפתר חלקית את החולצות

סקנה לא חשף כיצד עובד הכביסואיד, אך מסמכי פטנט מראים כי המשתמש משליך את הבגדים למגירה תחתונה, וזרועות רובוטיות אוחזות בכל פריט בעוד מכשירי סריקה בוחנים פריטים כגון כפתורים או צווארון. ברגע שהמכשיר מזהה את הבגד, הוא מקפל אותו באמצעות לוחות מחליקים ומסדר אותו במדפים העליונים שמהם ניתן לאסוף אותו.

"ניסינו כל כך הרבה דברים ואף אחד מהם לא עבד", סיפר סקנה בשבוע שעבר, "שורה ארוכה של חברי צוות עזבו בטענה שזה בלתי אפשרי ושאני משוגע. אבל אלה שנשארו הציעו רעיונות ממש מבריקים".

המטרה היא להוריד בסופו של דבר את מחיר הגרסה במתכונת המלאה לפחות מ-300 אלף ין (2,700 דולר). קרוב לוודאי שהדגם שייצא למכירה במארס יעלה הרבה יותר בגלל עלויות היצור הראשוניות הגבוהות. פנסוניק תטפל בייצור המכשירים.

"החלטנו כי באמצעות שילוב טכנולוגיית הכביסה והייבוש של פנסוניק וטכנולוגיית הקיפול של D7, נוכל להביא לשוק בהקדם מוצר 'הכול באחד'", אמר קיוקו אישי, אחד מדוברי פנסוניק, אשר פועלת מהעיר אוסקה.

אך המשתמשים עדיין ייאלצו לבצע כמה מטלות, כמו לכפתר חלקית את החולצות, לוודא שהבגדים אינם הפוכים, וקשירת הגרביים בזוגות לפני הכנסת הבגדים למכונה. הסיבה היא שאפילו יישומי הלמידה החישובית הטובים ביותר עדין אינם מסוגלים לפצח את חידת אופן קיפולו של זוג גרביים.

קיפולו של כל פריט לוקח כעשר דקות, וסקנה מייחס זאת למשך הזמן הנחוץ לסריקת כל חלק מהבגד והעברת הנתונים הללו באמצעות Wi-Fi לשרת מרכזי. הוא שוקד על צמצום פרק זמן זה ל-3-5 דקות, אך ציין כי הרובוט נועד לשימוש פסיבי בעוד המשתמשים עושים דברים אחרים בחלק אחר של הבית, או נמצאים מחוץ לבית.

 

זול יותר, מהיר יותר

סקנה אינו היחיד שמנסה להמציא מחדש את הכביסה. FoldiMate, יריבה שפועלת בקליפורניה, הודיעה כי המכשיר שלה, שגודלו כגודל מייבש כביסה, מיישר ומקפל כל בגד תוך חצי דקה. החברה קיבלה יותר מ-160 אלף הבעות עניין במקפל הכביסה שלה, שמשתמשיו חייבים להצמיד בגדים באמצעות קליפסים למסוע שממנו לוקח אותם הרובוט, מטפל בהם, מיישר אותם ומקפל כל פריט לערימה מסודרת.

ב-2017 תתחיל החברה לקבל הזמנות מוקדמות, ברגע שתושלם תוכנית הייצור עם שותפים, על פי הודעה באתר האינטרנט של החברה. משלוח היחידות הראשונות יחל ב-2018, ומחירן יהיה 700-850 דולר. משתמשי הכביסואיד, לעומת זאת, לא יצטרכו להצמיד בגדים למכונה באמצעות קליפסים.

"האתגר הגדול ביותר מאז ומתמיד היה הקיפול עצמו, גם במונחי תכנון הקיפול וגם במונחי הזזת הבגד וביצוע פעולת הקיפול", אמר ג'ונתן רוברטס, פרופסור לרובוטיקה באוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה בבריזביין, אוסטרליה, "אחרים כבר ניסו להשתמש בזרועות רובוטיות. זוהי הפעם הראשונה שראיתי שימוש בלוחות מחליקים. זה נשמע חדשני".

אך עדיין יש ספק אם יהיו הצרכנים מוכנים להוציא אלפי דולרים על מכשיר כזה, לדברי רוברטס, שהוסיף כי העולם עדיין "במרחק של שנים רבות" ממערכת רובוטית שתוכל לבצע את המטלה בעלות מספיק זולה.

אבל זה לא מרתיע את סקנה. הוא מתכנן לשתף פעולה עם יצרניות בגדים ומפתחי יישומים כדי ליצור תוכנה שתשתמש בנתונים שאוספים הרובוטים, כגון אילו בגדים נלבשים ובאיזו תכיפות - נתונים שעשויים להיות רבי ערך עבור המשווקים וגם עבור הצרכנים.

הכביסואיד הוא, כאמור, האחרון בשורת מוצרים שהמציא סקנה. לאחר שקיבל תואר שלישי בכימיה בארה"ב, הוא עבד בחברת המחקר של אביו ופיתח גרסה יעילה יותר של תילים מוליכים המשמשים בניתוחים רפואיים.

לאחר שנים, כשהתמנה למנכ"ל החברה, רכש סקנה חברה אחרת, שמייצרת חומרים המשמשים לבניית חלליות, והשתמש בחומרים אלה לייצור מחבטי גולף. לפני שנתיים הוא החל למכור מכשיר נגד נחירות בצורת גליל שמוחדר לאף, והמוצר הפך לאחד הנמכרים ביותר מבין המכשירים שהוא מייצר.

"אנחנו חברה עם אפס סינרגיה", מתלוצץ סקנה, שאומר כי מגוון המוצרים הגדול הוא תוצאה של נכונות להתמודד עם כל דבר, בתנאי שמדובר בקונספט חדש לחלוטין. "לא חשוב כמה טוב רעיון יכול להיות, אם מישהו אחר כבר עובד על זה, או אם יש לזה פטנט, אנחנו לא נתעסק עם זה".