התהפוכות המדיניות וההזדמנויות הכלכליות במזרח התיכון

שינויים טקטוניים שמתרחשים לא רק במצרים וסעודיה אלא גם בירדן, באמירויות ובמדינות נוספות, פותחים עבור ישראל חלון הזדמנויות חסר תקדים ■ ידברו על זה בוועידת ישראל לעסקים 2016

ועידת ישראל לעסקים 2016
ועידת ישראל לעסקים 2016

זה לא סוד שהמזרח התיכון חווה זעזועים רבים בתקופה האחרונה. מצרים עוד לא התייצבה לחלוטין מהתהפוכות שהחלו בינואר 2011 ונמשכו עד לעלייתו של הנשיא סיסי ב-2013. הנשיא המצרי שקוע כולו בניסיון לשקם את הכלכלה המצרית, אשר חייבת להתמודד עם האבטלה הגבוהה (כ-12.5% מובטלים, כאשר 40% מתוכם מתחת לגיל 24) ועם העוני של אזרחיה (כ-28% נמצאים מתחת לקו העוני, המוגדר על פי הכנסה של שני דולרים ליום).

רק לאחרונה הוביל סיסי מהלך אמיץ וטלטל את הכלכלה המצרית. בהתאם לדרישת קרן המטבע הבינלאומית, הוא הסיר את קיבוע הלירה המצרית לדולר ולראשונה אפשר למטבע המקומי להיסחר באופן חופשי. השוק הגיב בהתאם כאשר בתוך 48 שעות הלירה המצרית איבדה 17% מערכה.

גם בסעודיה הרוחות לא שקטות. אמנם הנפט ממשיך לתדלק את המלוכה הדרומית (מהווה כ-90% מהכנסות המדינה), אך שם כבר מבינים כי לא לעולם חוסן. לפני מספר חודשים הציגו מנהיגיה את תוכנית Vision 2030 שאמורה להתוות את המדיניות הכלכלית במדינה ל-15 השנים הבאות.

במרכז התוכנית עומד הניסיון להקטין את התלות בנפט דרך גיוון מקורות ההכנסה הלאומית. לשם כך הוקמה קרן השקעות שעתידה להשקיע בנכסים וחברות בינלאומיות בשווי שעולה על שני טריליון דולר - שבין השאר ימומנו על ידי הנפקת חלק ממניות חברת הנפט הממשלתית.

שינויים טקטוניים אלו, שמתרחשים לא רק במצרים וסעודיה אלא גם בירדן, באמירויות ובמדינות נוספות, פותחים עבור ישראל חלון הזדמנויות חסר תקדים. לשותפות האינטרסים המדינית-ביטחונית בין ישראל למדינות ערב המתונות (על רקע המלחמה בטרור האיסלאמיסטי ובלימת מגמות ההתפשטות של איראן), מתווסף פן כלכלי.

שותפות האינטרסים הכלכלית ממוקדת בהגדלת הסחר הפוטנציאלי ובשיתופי-פעולה כלכליים בתחומים רבים (חקלאות, מים, תשתיות ותיירות), אך בעיקר בצורך ליצור מקורות הכנסה לעשרות מיליוני צעירים מובטלים בעולם הערבי - כדי להבטיח את יציבות המדינות המתונות ולמנוע זליגה של צעירים מיואשים לפונדמנטאליזם ולטרור. ישראל, בתור המדינה היציבה והחזקה באזור, צריכה למנף את מעמדה האזורי כדי לחזק את קשריה עם המדינות המתונות ובכך להגביר את עוצמתה המדינית והכלכלית.

גישה זו זוכה למשנה תוקף עם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. הנשיא הנבחר כבר התבטא כמי שמתכוון לחזק את הקשרים של ארה"ב עם מדינות האזור המתונות - צעד שזכה לברכות חמות בסעודיה ובמצרים, ומהווה בשורה חדשה לאור מדיניותו האמביוולנטית של ממשל אובמה. תמיכתה הגוברת של ארה"ב תסייע לכוחות המתונים במלחמתם מול ארגוני הטרור ובעמידתם מול איראן, ותהווה קרקע נוחה לקידום שיתוף-פעולה בין ישראל למדינות האזור.

המפתח למיצוי הזדמנויות אלה מצוי בהתקדמות המדינית. בהתאם לכך, אנחנו ב'ישראל יוזמת' מאמינים כי הבשילו התנאים לבצע מהלך היסטורי שיביא לאורך זמן ליצירת ברית אזורית ביננו לבין שכנותינו. אחרי עשרות פגישות שקיימנו עם מנהיגים מישראל וממדינות האזור, אנחנו בטוחים כי הגיעה העת לקדם 'עסקת חבילה אזורית' שתתבסס על משוואה חדשה - הגעה להיפרדות הדרגתית מהפלסטינים לשתי מדינות, תמורת הסכמי שיתוף-פעולה ביטחוניים וכלכליים עם מדינות האזור.

התוצאה תהיה ברית שתחליש את איראן והאסלאם הקיצוני, תייצר צמיחה כלכלית שתשקם את המזרח התיכון ותלחם בהקצנה ובהידרדרות באזור. הכלכלה הישראלית תפרח, ובזכות הגדלה משמעותית של העוגה יווצרו מקורות משמעותיים להתמודדות עם בעיות היסוד של הכלכלה והחברה הישראלית. כך תיווצר לישראל עוצמה אזורית חסרת תקדים - מדינית, ביטחונית וכלכלית.

הכותב הוא מייסד שותף "ישראל יוזמת", ויקח חלק בוועידת ישראל לעסקים 2016 של "גלובס", במסגרת מושב מליאה מיוחד שיעסוק בהזדמנויות הכלכליות - מדיניות במזרח התיכון.

לפרטים נוספים ולהרשמה לוועידת ישראל לעסקים 2016>> www.globes.co.il/ibc2016