לקראת סגירת מיכל האמוניה: חיפה כימיקלים זומנה לשימוע

המשרד להגנת הסביבה זימן לשימוע את חיפה כימיקלים לקראת הגשת תוכנית לסגירת המיכל

מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

בעקבות כישלון המכרז להקמת מפעל אמוניה בדרום, שהיה אמור לאפשר את סגירת מיכל האמוניה במפרץ חיפה, החליטו במשרד להגנת הסביבה להעביר את האחריות לפתרון הבעיה לחיפה כימיקלים, שהמיכל נמצא בבעלותה. היום (ב') נמסר כי הנהלת חיפה כימיקלים זומנה לשימוע שיתקיים ב-20 בדצמבר, לקראת הגשת תוכנית לסגירת המיכל.

במשרד להגנת הסביבה מאיימים כי אם חיפה כימיקלים לא תגיש תוכנית בלוחות זמנים ברורים וקצרים, היתר הרעלים של המפעל, הפוקע ב-1 במארס הקרוב לא יוארך. "אנחנו נחושים להוריד את רמת הסיכון לתושבי חיפה ולסגור את המיכל", אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין. "אנחנו נוקטים בכל הפעולות האפשריות למציאת חלופה מהר ככל האפשר".

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "מסוף האמוניה הארצי הוא בבעלות מדינת ישראל ומשרת אלפי לקוחות ובהם בתי החולים, חדרי קירור, תעשיית המזון, וגופים בטחוניים. הגופים האחראים על ביטחון הציבור ובהם פיקוד העורף והמל"ל מבצעים תדיר בדיקות סיכון למסוף, וקובעים במפורש שהסיכון הנובע ממסוף האמוניה אינו חריג ואינו דומה לזה שנאמר על ידי גורמים פוליטיים שמטרתם לגרוף הון פוליטי מזריעת פחד בציבור.

"לצערנו נכשל המכרז למציאת גוף עסקי אשר יסכים להקים מפעל אמוניה, וזאת בשל מחירי הגז הגבוהים שאינם מאפשרים היתכנות כלכלית למפעל מסוג זה. חיפה כימיקלים תסייע לממשלה ככל יכולתה על מנת למצוא פתרון ראוי לאספקת אמוניה בישראל, ובלבד שזה לא יפגע בפרנסתם של למעלה מעשרת אלפי המשפחות המתפרנסות מפעילות החברה, ולא יפגע באלפי צרכני האמוניה בישראל".