המלצה: לא להעניק לביה"ח הדסה אישור על ניהול תקין

החשכ"לית לרשם העמותות: "גוף שנמנע בשיטתיות משקיפות ורודף שומרי סף לא ראוי לאישור כזה"

הדסה עין כרם / צילום: איל יצהר
הדסה עין כרם / צילום: איל יצהר

ספק אם רשם העמותות ציפה לתגובה הזו כשפנה לחשבת הכללית במשרד האוצר וביקש את עמדתה בשאלה האם להעניק למרכז הרפואי הדסה אישור בגין ניהול תקין, אבל אין ספק שכעת הוא יצטרך לחשוב פעמיים אם לחתום על אישור כזה.

במכתב חריף ששלחה מיכל עבאדי-בויאנג'ו לרשות התאגידים, אשר הגיע לידי "גלובס", היא כותבת בצורה חד משמעית: "ככל שהמונח 'אישור ניהול תקין' משמעו שמדובר בגוף המקיים עקרונות כלליים של ממשל תאגידי נאות, הרי שגוף שבאופן שיטתי נמנע משקיפות ומקיים תרבות ארגונית של רדיפת שומרי סף - לא עומד בתנאים הנדרשים למתן אישור כאמור".

בויאנג'ו, שנמצאת בעימות ישיר עם ההנהלה החדשה של הדסה בשנה האחרונה, כתבה כי "בחודשים האחרונים וביתר שאת מאז כניסתו של פרופ' זאב רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל הדסה, מפר בית החולים באופן שיטתי ומכוון את הסכם ההבראה בכל הקשור לקיום התחייבויותיו כלפי המדינה והחשב המלווה, אשר אחראי מטעם המדינה על הפיקוח השוטף בעניין עמידת בית החולים בהסכם".

לדבריה, "עצמאותו של החשב המלווה הוגבלה בצורה חמורה, כך שאינו יכל לתת לאגף החשבת הכללית תמונת מצב מהימנה לנעשה בבית החולים. תמונת מצב, אם ניתנה על ידו, הינה חלקית ונעשית באמצעים עקיפים".

בויאנג'ו, שמסיימת בסוף החודש את תפקידה, לא מסתפקת באמירות כלליות ומפרטת בפני רשם העמותות את ההפרות לכאורה מצד הנהלת בית החולים. כך, למשל, היא טוענת כי פרופ' רוטשטיין הוציא כספים והתחייבויות כספיות בסך עשרות מיליוני שקלים לפיתוח בית החולים, "תוך עקיפת כל מערכי הבקרה של המדינה ובראשם החשב המלווה".

בנוסף, היא מציינת כי רוטשטיין ואנשיו בהנהלה "מנהלים מלחמה של ממש בשומרי הסף", קרי החשב המלווה והחשבת הכללית, הכוללת שליחת עשרות מכתבים ובהם "השתלחות חסרת רסן ומסע ציד כלפי החשב המלווה". בפועל, היא טוענת, הפעולות האלה מונעות מאנשי אגף החשבת הכללית כל יכולת פיקוח ובקרה אפקטיבית על הנעשה בבית החולים.

מה שעבאדי-בויאנג'ו לא אומרת במכתב הוא שהיא לא זוכה לשום גיבוי אקטיבי מצד ראשי האוצר, למרות התרעות חוזרות ונשנות בעניין מידורו של החשב המלווה. צמרת האוצר העדיפה שלא להתעמת בעניין עם שר הבריאות יעקב ליצמן, שמינה לתפקיד את פרופ' רוטשטיין אף שידע כי רוטשטיין דרש כתנאי לקבלת התפקיד שלא תהיה יותר נוכחות של חשב מלווה.

אם רשם העמותות לא ינפיק להדסה אישור ניהול תקין, הרי שהדבר צפוי למנוע מהמדינה את האפשרות להעביר לבית החולים את כספי התמיכה שהיא מעבירה במסגרת הסכם ההבראה.

עד סגירת הגיליון לא התקבלה תגובת הדסה.