ליצמן אישר: ניתוק היסטורי של כללית ולאומית מההסתדרויות

לאחר שנים ארוכות של מו"מ והתנגדויות משפטיות, חתם היום שר הבריאות יעקב ליצמן על תקנונים חדשים, המבטיחים עצמאות מלאה ואי-תלות של קופות החולים במוסדות ההיסטוריים

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

היסטוריה בקופות החולים כללית ולאומית: אחרי שנים ארוכות של מו"מ והתנגדויות משפטיות, חתם היום (ד') שר הבריאות יעקב ליצמן על תקנונים חדשים ומסכמים שמנתקים סופית הלכה למעשה את קופ"ח כללית מההסתדרות הכללית, ואת קופ"ח לאומית מההסתדרות הלאומית.

על פי הודעת המשרד, התקנונים החדשים מבוססים על כללים של משטר תאגידי מודרני, הכולל חלוקת סמכויות סדורה בין המוסדות השונים של הארגון כולל הדירקטוריון, המועצה וההנהלה של הקופה; כללי כשירות ומינוי של נושאי משרה בכירים, וכן מינוי נציגי ציבור על ידי ועדה ציבורית בלתי תלויה, הן לדירקטוריון והן לוועדה.

התקנונים החדשים גם מבטיחים עצמאות מלאה ואי תלות של קופות החולים במוסדות ההיסטוריים. "שתי קופות החולים יוצאות לדרך חדשה המבטיחה מחויבות מלאה למילוי התפקידים שלהן על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי", מסרו במשרד הבריאות. את המו"מ עם הקופות הובילו המפקחת על קופות החולים, הסמנכ"לית רויטל טופר חבר-טוב, והמשנה ליועצת המשפטית של המשרד, עו"ד נתן סמוך.

כפי שנחשף ב"גלובס", משרד המשפטים ביקש מהשר ליצמן שלא לבצע שינויים בתקנון החדש של קופת חולים מאוחדת שאישרה קודמתו בתפקיד יעל גרמן, אלא בתיאום מלא עם היועץ המשפטי לממשלה - זאת לאור המעורבות הפוליטית שלו בענייניה של הקופה.

אלי אדמוני, יו"ר המועצה והדירקטוריון של שירותי בריאות כללית, התייחס לאישור התקנון ומסר: "אני רואה בניהול עצמאי ותקין של המוסדות המנהלים של הכללית ערך מרכזי היוצר שקיפות ניהולית וייצוג שוויוני והוגן לחברי הכללית ומודה לראשי משרד הבריאות על עזרתם הרבה באישור התקנון".