(עוד) עמלה קטנה ומרגיזה בחסות המפקחת על הבנקים

לקוח של בנק הפועלים משך מזומן בסניף של בנק לאומי - וחויב בעמלה של 5 שקלים בגין "משיכה מסניף מרוחק" ■ הבנקים רשאים לגבות עמלה מכספומט שממוקם במרחק של 500 מטר לפחות מהסניף

כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו

אל "גלובס" פנה ע', לקוח של בנק הפועלים, שמשך מזומנים בכספומט של בנק לאומי בירושלים. ע' הופתע לגלות כי במקום עמלת המשיכה הרגילה שגובה הבנק עבור השירות (כ-1.30 שקלים), הוא ישלם 5 שקלים עבור אותה הפעולה. נזכיר כי לא מדובר בכספומט של חברה פרטית, קרי שלא באמצעות הבנק, שגובה גם 8 שקלים עבור השירות - כי אם בכספומט של בנק.

"הנימוק שהופיע על המסך הוא שמדובר בעמלת משיכה מרחוק. ואני תוהה האם מדובר בעוד שיטה של הבנק להתעשר על גב הלקוחות בטענות שונות ומשונות - או שמא הבנק חושב שאולי זה מה שיתמרץ אותי להגיע למשוך כסף מסניף ש'אינו מרוחק'. אין לזה שום הצדקה כלכלית ובזיון שבכלל מאשרים עמלה כזו", כך אמר ע' בפנייתו.

ואכן, הבנקים רשאים לגבות עמלת משיכה מכספומט מרוחק שממוקם במרחק של 500 מטר לפחות מהסניף - זאת להבדיל ממשיכה ממכשיר כספומט שצמוד לסניף בנק; אז נחשבת המשיכה לפעולה בערוץ ישיר, שלרוב תעמוד על 1.30-1.60 שקלים, או בהתאם למסלול העמלות שאליו משתייך הלקוח.

וכך מסבירים במשרד המפקחת על הבנקים: "אבחנה זו מתאפשרת לנוכח כך שככלל עלות הצבת מכשיר אוטומטי מרוחק והפעלתו יקרה יותר מהפעלת מכשיר המוצב על קיר הסניף" (למשל - מהסיבה שצריך לשלם שכירות למקום שבו מוצב המכשיר, או מפני שצריך להביא אליו שטרות בנפרד מהסניף).

אולם בפיהם בשורה: "לפני חודש הודיעה המפקחת כי בכוונתה לפרסם הוראה חדשה, לפיה במקרה שהלקוח מושך מזומן ממכשיר של הבנק בו הוא מנהל את חשבונו, אז הפעולה תיחשב כפעולה בערוץ ישיר, גם אם המכשיר הוא מכשיר מרוחק.

"התיקון קובע כי תאגיד בנקאי יהיה רשאי לגבות עמלת משיכה גבוהה יותר בעת משיכת מזומנים ממכשיר מרוחק, אך ורק בעת משיכת מזומנים שלא באמצעות כרטיס החיוב שהונפק על-ידי הבנק המתפעל את המכשיר האוטומטי". ההוראה צפויה להיכנס לתוקף במהלך החודשים הקרובים.

בתוך כך, נציין כי במסגרת פשרה שהושגה בתביעה ייצוגית נגד בנק הפועלים, נקבע כי הבנק לא יגבה עמלת משיכה מרחוק ממחזיקי כרטיס אשראי של ישראכרט לתקופה של 4.5 שנים. התביעה הוגשה על רקע גביית עמלת משיכה מרחוק ממחזיקי כרטיסי אשראי חוץ-בנקאיים של ישראכרט, חברה-בת של בנק הפועלים, למרות שבתעריפון הבנק פורסם כי מחזיקי ישראכרט יהיו פטורים מעמלה זו.