ברונפמן ופישר מכרו עוד 2% ממניות שופרסל ב-63 מיליון שקל

השניים חדלו להיות בעלי עניין ברשת ונותרו עם כ-4% ממניות הרשת בשווי כ-130 מיליון שקל ■ ההשקעה מסתמנת כמאכזבת למרות עיתוי המכירות האחרונות והדיבידנדים לאורך השנים

מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר
מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר

סוף עידן בשופרסל , אחרי שהשבוע חדלו מתיו ברונפמן ושלום פישר להיות בעלי עניין ברשת קמעונאות המזון, שאליה נכנסו לפני כעשור מתוך כוונה להפוך בה לגורם דומיננטי. שופרסל, שבשליטת דיסקונט השקעות  (דסק"ש) מקבוצת אי.די.בי, עדכנה בימים האחרונים כי ברונפמן ופישר מכרו, באמצעות חברת ישראלום, כ-2% ממניותיה תמורת 63 מיליון שקל בעסקאות מחוץ לבורסה וכעת נותרו עם קצת יותר מ-4% ממניות הרשת (כ-9 מיליון מניות) בשווי של כ-130 מיליון שקל.

בתחילת השבוע מכרה ישראלום כ-0.5% מהונה של שופרסל תמורת כ-14 מיליון שקל ובעסקה נוספת בהמשך השבוע היא מכרה עוד 1.6% מהמניות תמורת כ-49 מיליון שקל. שני המימושים נעשו לפי מחיר מניה של 14.1 שקלים - דומה לשווי המניה הבוקר, המשקף לשופרסל שווי של 3 מיליארד שקל וזאת לאחר קפיצה של כ-25% שנרשמה בערכה בשנה האחרונה.

ברונפמן ופישר פעלו בחודשים האחרונים לצמצום חשיפתם לשופרסל ובחודש ספטמבר חדלו להיות שותפים לשליטה ברשת, כחלק מעסקה למכירת קצת יותר מ-4% ממניות שופרסל לדסק"ש תמורת כ-135 מיליון שקל והשלימו מכירת כ-10% מהון החברה תוך חודש תמורת 315 מיליון שקל.

להשקעה בשופרסל נכנסו השניים בחודש מארס 2007 מתוך כוונה להפוך בה לבעלי השליטה, אז רכשו מידי דסק"ש 19.8% ממניות שופרסל בתמורה ל-214 מיליון דולר (כ-900 מיליון שקל לפי ערך הדולר אז), בעסקה ששיקפה לשופרסל שווי של 4.55 מיליארד שקל - גבוה בכ-50% משוויה הנוכחי.

ההשקעה בשופרסל נעשתה חודשים ספורים לאחר שברונפמן ופישר פירקו את השותפות שהייתה להם עם קבוצת אלון של שרגא בירן ודודי ויסמן ברשת המתחרה, רבוע כחול (לימים "מגה"). לאחר כמה שנים של מחלוקות בנושאי ניהול הרשת, מכרו השניים את החזקותיהם לאלון. בתווך, נכשלו השניים בניסיון לרכוש את מלוא מניות דסק"ש בשופרסל, בשל החלטת בעל השליטה דאז באי.די.בי, נוחי דנקנר, להותיר את השליטה ברשת בידו.

כשלוש שנים לאחר הכניסה לשופרסל, במהלך 2010, העבירו ברונפמן ופישר את ההחזקה בה לידי חברת ההחזקות הציבורית ישראלום שבשליטתם, בתמורה כוללת של כ-940 מיליון שקל. ב-2011 התקרבו שוב ברונפמן ופישר לרכישת השליטה בשופרסל, הפעם יחד עם המיליארדר הבריטי ליאו נואי, כשחתמו על מסמך עקרונות לרכישת 46% ממניות הרשת מידי דסק"ש תמורת 2.4 מיליארד שקל, אולם בסופו של דבר העסקה התפוצצה.

בסיכום של קרוב לעשור מאז נכנסו לשופרסל, מסתמנת ההשקעה ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל כמאכזבת למדי עבור השניים, עם תשואה אפסית. זאת למרות המכירות האחרונות, שבוצעו בעיתוי טוב יחסית, והדיבידנדים השמנים שקיבלו ברונפמן ופישר מהרשת בעבר. ודאי כי ההשקעה בשופרסל אינה מתקרבת להצלחה שנחלו השניים עם זיכיון רשת הרהיטים איקאה בישראל.

מאז כניסתה של ישראלום לשופרסל עברו על רשת קמעונאות המזון טלטלות לא מעטות. מלבד המשבר הכלכלי העולמי, שהקרין על מצב המשק המקומי, היא התמודדה גם עם מחאה חברתית שפגעה באופן ניכר בפעילות רשתות המזון השונות בישראל וכן עם שינויי שליטה לאחר קריסת קבוצת אי.די.בי בראשותו של דנקנר.

ברבעונים האחרונים נהנית שופרסל מירידת התחרות בענף קמעונאות המזון בישראל, בעקבות קריסת המתחרה מגה. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיכמה עם שיפור של 4.5% בהכנסותיה שהסתכמו בכ-9 מיליארד שקל, ולצד זאת נהנתה משיפור הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה ובשורה התחתונה הציגה קפיצה של 118% ברווחיה, שהצטברו ל-166 מיליון שקל, גם בהשפעת תוכנית התייעלות עסקית שאימצה לפני כמה שנים.