ארנה חתמה על הסכם להקמת פרויקט מגורים ומסחר בקזחסטן

עיקרו של הפרויקט הוא בנייה למגורים, בהיקף של 450 אלף מ"ר לפחות ■ לפי התוכנית, "הפרויקט יתבצע במספר שלבים עד להשלמתו, לא יאוחר משנת 2029"

מרכוס ובר / צילום: אלון רון
מרכוס ובר / צילום: אלון רון

במשך שנים ארוכות לא היתה התקדמות משמעותית בפיתוח הקרקע של חברת ארנה גרופ  בקזחסטן. היום (ה') עדכנה החברה, שבשליטת מרכוס וובר, כי חתמה על הסכם מסגרת מול חברה זרה, ששמה לא נמסר, להקמת פרויקט על הקרקע. עיקרו של הפרויקט הוא בנייה למגורים, בהיקף של 450 אלף מ"ר לפחות.

את הקרקע בקזחסטן רכשה ארנה גרופ (אז בשמה הקודם מנופים) ב-2007 בעת שנשלטה על-ידי ג'קי בן זקן ואברהם נניקישווילי תמורת 41 מיליון דולר. זאת, כחודש בלבד לאחר שדוד בן-נאני, בן דודו של נניקשוילי, רכש את הקרקע מידי ממשלת קזחסטן תמורת פחות מ-3 מיליון דולר באמצעות הלוואה שהעניק לו נניקשווילי. עד היום הסבה ירידת ערך הקרקע לארנה הפסדים המצטברים למאות מיליוני שקלים אשר בדוחותיה האחרונים, יתרת ההשקעה בקרקע מסתכמת בכ-15 מיליון שקל בלבד

עוד מתוכנן במסגרת הפרויקט החדש הקמת שטחי מסחר בהיקף שייקבע על-ידי ארנה והחברה הזרה מולה נחתם ההסכם. לפי התוכנית, "הפרויקט יתבצע במספר שלבים עד להשלמתו, לא יאוחר משנת 2029, לפי תנאים הקבועים בהסכם". עד מועד השלמת הפרויקט, שותפתה הזרה של ארנה תהיה בעלת הזכות הבלעדית לפיתוח הקרקעות.

חלק שולי במיזם

בארנה גרופ מציינים כי הסכם המסגרת, שנחתם באמצעות החברה הבת ליאור (Lior Corporation), נוגע לכל הקרקעות בקזחסטן שבבעלותה, בהיקף של כ-580 דונם, וכן לכל הקרקעות אותן היא שוכרת שם, בהיקף של כ-40 דונם. ההסכם בין הצדדים מותיר את ארנה עם חלק שולי במיזם החדש המתוכנן, ובחברה מציינים כי "חלקה של ליאור בפרויקט, כתמורה לה תהיה זכאית על-פי ההסכם, יהיה 5% מכלל השטח שייבנה במסגרת הפרויקט (מגורים, מסחר או אחר)".

שותפתה של ארנה במיזם צפויה להיות אחראית על "ניהול הפרויקט, מימון הפרויקט, ביצוע כל העבודות לבניית הפרויקט, ובכלל זה הכנת כל התוכניות הנדרשות וקבלת כל ההיתרים התכנוניים הדרושים (בהתאם למועדים שנקבעו בהסכם) ויתר הפעולות הדרושות לשם הוצאתו אל הפועל של הפרויקט". ליאור מצידה, "מחויבת לבצע חלוקה מחדש של הקרקעות על חשבונה (בעלות שאינה צפויה להיות מהותית) בהתאם לגודל שיידרש לצורך בניית הפרויקט על פי שלביו".

נזכיר כי ברקע לחתימת ההסכם, ארנה גרופ מתמודדת כבר תקופה ארוכה עם איומי הרשויות בקזחסטן להפקיע את הקרקע במקרה בו לא תבצע בה שימוש תוך זמן קצר, ובחודשים האחרונים עדכנה ארנה כי היא "ממשיכה לבחון אפשרויות לכיווני פעולה נוספים...על מנת לנסות ולקדם את הפרויקט כאמור, ולהפחית את סיכון ההפקעה". בארנה ציינו כי הוצאתו לפועל של הפרויקט "מותנית בהסכמת הרשויות בקזחסטאן, בין היתר, לאור ההתראות בקשר עם הפקעה אפשרית של הקרקעות". בעבר תכננה מנופים להקים על הקרקע פרויקט גרנדיוזי שישלב דירות, שטחי מסחר, מלונאות ומשרדים.