דיאדורה: למנות חוקר לחקירת נסיבות קריסת הפועל ת"א

השבוע הוגשה בקשת הקפאת הליכים למועדון הכדורגל הפועל ת"א בגין חובות בהיקף של כ-100 מיליון שקל ■ סך החוב לספקית ציוד הספורט דיאדורה עומד לטענתה על כ-1.3 מיליון שקל

בן רייכרט הפועל תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בן רייכרט הפועל תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ספקית ציוד הספורט של הפועל תל-אביב, חברת דיאדורה, פנתה הבוקר (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה למנות חוקר לחקירת נסיבות קריסתו של מועדון הכדורגל הפועל תל-אביב.

באמצעות עו"ד רועי אהרוני, מבקשת החברה כי לחוקר יוענקו סמכויות נרחבות לבדיקה וחקירה אודות נסיבות קריסתו של המועדון, לרבות חקירת מעורבתם של בעלי השליטה במועדון, אמיר כבירי כיום, וכן בעלים קודמים או מי מטעמם וכן הנהלת המועדון, בעלי תפקיד ונושאי המשרה במועדון ערב כניסתו להליכי חדלות פירעון; וכי הוא ימסור דוח המפרט את מסקנותיו בנוגע לממצאי חקירתו. 

חברת דיאדורה היא אחת מנושי מועדון הכדורגל הפועל תל-אביב. סכום החוב לדיאדורה עומד לטענתה על כ-1.3 מיליון שקל.

בראשית השבוע (יום ג') פנתה הראל אחזקות - מועדון כדורגל הפועל תל-אביב, המפעילה את מועדון הספורט העוסק בענף הכדורגל בליגת העל בישראל, לבית המשפט המחוזי בבקשה למתן צו הקפאת הליכים. זאת, לאחר שהגיעה לכדי חדלות פירעון מובהקת.

על-פי הבקשה, סך חובותיה של החברה לנושים השונים עומד על סך של כ-100 מיליון שקל, מתוכם כ-2 מיליון שקל לעובדים, כ-45 מיליון שקל לרשות המסים, כ-15.5 מיליון שקל לגופים פיננסיים ועוד כ-40 מיליון שקל לנושים בלתי מובטחים. 

דיאדורה מציינת בבקשה למינוי חוקר כי עד כה "מצטיירת תמונה עגומה באשר לנסיבות שהובילו לקריסתו של המועדון והתנהלותם של בעלי השליטה ומי מטעמם, המחייבת בדיקה מיידית, ואשר יש בהן כדי להעלות חשדות להתנהלות קלוקלת אשר לכל הפחות מצריכה בדיקה". 

כך לדוגמה, טוענת החברה, התקבל מידע בדבר מצגי-שווא שהוגשו על-ידי המועדון לבקרה התקציבית, העלמת נתונים מהותיים מדוחות שהוגשו כגון חובות לרשויות המס, פרסומים בדבר הוצאות הזויות של המועדון והתנהלות כספית קלוקלת שאינה תואמת מועדון פאר.  

"עסקינן בבדיקות הנדרשות על-מנת לתת מענה הולם לתהיות הרבות שעלו על פני השטח עת נכנסה החברה להליך של הקפאת הליכים", נכתב בבקשה.

עוד נטען כי מלבד הצורך בבדיקת ניהול התנהלותו העסקית של המועדון והנסיבות האמיתיות שהובילו לקריסתו של המועדון, הרי שקיים צורך בהפקת לקחים בכל הנוגע לגורמים הקשורים למועדון לרבות המינהלת והתאחדות לכדורגל אשר תחת משמרתם הצליח המועדון, בעמל רב ובכישרון לא מבוטל, לצבור חובות-עתק של למעלה מ-100 מיליון שקל. 

"למרות שעסקינן במועדון כדורגל אהוד אשר מוצג בבקשה כארגון מיוחד ומקודש, יש לנהוג במועדון ובבעלי השליטה בו בכלים התואמים כבכל תאגיד אחר, שכן חלק מהנושים הרבים, אותם הותיר המועדון אחריו (נושים אשר רובם, כך נראה, לא יוושעו מההליך דיעסקינן), הם נושים אשר הפגיעה בהם היא בלתי הפיכה", נכתב בבקשה, וכן צוין כי "התחושה העולה מהתנהלות המועדון ודומים לו היא כי אין דין ואין דיין, וכי 'המושכים במושכות' אשר לא פעם מקבלים על עצמם את השליטה ו/או הבעלות במועדוני הספורט בליגת העל, עושים זאת לא פעם ממניעים שאינם עסקיים, והדבר בה לידי ביטוי ב"השתוללות" הפיננסית ובהוצאות שאין בינן לבין ניהול המועדון דבר". 

שאלות נוספות שלטענת דיאדורה צריכות להיבדק במסגרת המינוי המבוקש הן איכן היו הגורמים הרלוונטיים כשכל זה קרה? כיצד מאפשרים לקבוצת כדורגל בישראל לצבור חובות בסכום-עתק? היכן הייתה הבקרה התקציבית, ההתאחדות והמינהלת?

בנסיבות, מבוקש מינוי חוקר בעל כישורים חקירתיים וחשבוניים, שיאפשר את בדיקת התנהלות המועדון ובעלי השליטה בו תוך בדיקת ענפים חשבונאיים מובהקים ואחריות הגופים הרלוונטיים לקריסתו של המועדון.

בבקשה נכתב עוד כי "המבקשת אינה מוכנה להשלים עם מצב בו בכסות הליך הקפאת ההליכים לא תיערך בדיקה חשבונאית חקירתית של הסוגיות הרלוונטיות ואירועים אשר אירעו טרם כניסת החברה להליך, ובמקביל יינתן הפטר גורף לבעל השליטה". 

בתוך כך, הגיש היום בנק דיסקונט, שהוא נושה של מועדון הכדורגל בסכום של כ-10 מיליון שקל (הגוף הפיננסי בעל החוב הגבוה ביותר), תגובה לבקשת הקפאת ההליכים של המועדון, ממנה עולה כי הבנק אינו מתנגד למתן צו להקפאת ההליכים כנגד החברה למשך 30 ימים, בכפוף לתנאים. 

ואולם, מוסיף הבנק, באמצעות עו"ד מור נרדיה ממשרד לוי טילר ושות', הוא מתנגד בתוקף לעתירה ש"שורבבה" כלשון התגובה לבקשת הקפאת ההליכים, באופן סתמי וללא כל נימוק תומך, למתן צו האוסר על מימוש ערבויות שהעמידו צדדים שלישיים להבטחת חובות החברה.