אחרי הוויתור על חובת המכירה בספורט: ביטן מבקש דיון מחודש

אתמול, במהלך מפתיע, החליטה ועדת הכלכלה לפצל את חוק חובת המכירה בשידורי הספורט מחוק ההסדרים ■ כעת, דווקא ח"כ דוד ביטן, שהתבטא בחריפות נגד החוק, דורש לבטל את ההחלטה

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

אחרי הישיבה הדרמטית והמפתיעה אתמול (ב') של ועדת הכלכלה, במהלכה הוחלט לוותר על הכללת חוק חובת המכירה בשידורי הספורט בחוק ההסדרים, היום מתברר כי המילה האחרונה בעניין טרם נאמרה. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), פנה היום (ג') ליו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), וביקש לדון מחדש בהחלטה. לפי המסתמן, הדיון המחודש ייערך מחר. 

תקנון הכנסת קובע כי ניתן לבקש "רוויזיה" (דיון מחדש) בהחלטות שהתקבלו בוועדה וטרם הונחו על שולחן הכנסת, כך שהעניין ידון בוועדה מחדש. ח"כ כבל אמר היום ל"גלובס" כי הוא קיבל את הבקשה ומתכוון לדון בה בימים הקרובים, ואישר כי כעת גם מבחינתו ניתן לשקול שוב את החזרת החוק לתוך חוק ההסדרים. זאת, לאחר שאתמול, עם פיצולו של החוק מחוק ההסדרים, כבל דיבר על כך שהוא מתכוון לדון בו מחדש במהלך ינואר.

אתמול, במהלך ישיבה קצרה אך סוערת הפתיעו כבל ומנכ"ל האוצר, שי באב"ד, כשהכריזו על תמיכתם בפיצולו של החוק מחוק ההסדרים. "חובת המכירה" היא מהרפורמות התקשורתיות המשמעותיות שנכללו בחוק ההסדרים, ובאגף התקציבים רואים בה כלי משמעותי להחלשת כוחו של דואופול הוט ו-yes ששולט בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, ולהפחתת מחירים בתחום. 

למרות זאת, באב"ד הודיע כי "במצב שנוצר כבר אי-אפשר לדעת מה הדבר הנכון ואת האינטרס של מי אתה משרת. הופעלו עלינו לחצים מפה ועד הודעה חדשה", והיו"ר כבל הצטרף כאמור לעמדתו. 

העמדה שהציג באב"ד הבליטה את המחלוקת שקיימת בתוך משרד האוצר עצמו ונחשפה כבר בדיונים קודמים. רפרנט התקשורת באגף התקציבים, אסף וסרצוג, התעקש כי מדובר ב"חקיקה הכי צרכנית שהייתה בחוק ההסדרים". הוא פנה לכבל ולחברי הכנסת ואמר: "שלא יהיה ספק: זה מוריד מחירים ומכניס שחקנים חדשים. הלחצים וניגודי האינטרסים בין הצדדים לא ייעלמו מחר בבוקר אלא רק ילכו ויתחזקו, ודווקא בלוח הזמנים הקצר (של חוק ההסדרים) אפשר לאשר את זה". 

חברי הכנסת תהו על המחלוקת הפנימית בתוך המשרד, וח"כ דודי אמסלם (ליכוד) קרא: "אתה נגד עמדת המנכ"ל? מה זה, לכל פקיד יש דעה משלו?". באב"ד השיב: "אנחנו תומכים בזה שהעמדות המקצועיות (של אגף התקציבים) יאמרו גם אם זה נוגד את עמדתי. אני נושא באחריות ומקבל את ההחלטה, ועמדת האוצר בשלב הזה תומכת בעמדת היו"ר כבל". 

בהקשר זה צריך לציין כי העובדה שדווקא ח"כ ביטן הוא זה שמחזיר כעת את החוק לחיים היא מעט מפתיעה, מכיוון שמתחילת הדיונים בוועדה בלטה התנגדותם של חברי הכנסת של הליכוד למהלך, למרות שזה נתמך כאמור באופן רשמי על-ידי הממשלה. במהלך הדיון הראשון בנושא בוועדה ביטן תקף בחריפות את החוק ואמר: "הגיע הזמן שחוקים כאלה - אנחנו לא נדון בהם בכלל, פשוט נפסול אותם מהתחלה ונסגור את העניין. לא חובה לקבל כל מה שהאוצר מביא".

תגובתו של ח"כ ביטן לא התקבלה.

ביניים

על רקע דיוני הוועדה בשבועות האחרונים, בתחילת השבוע הודיעה סלקום באופן רשמי כי הגיעה להסכם עם צ'רלטון, וכך גם היא תוכל להציע ללקוחותיה את ערוצי "ספורט 1" ו"ספורט 2". לאור זאת, במצב הנוכחי, כל שלוש הפלטפורמות הקיימות יכולות להציע ללקוחות את כל תכני הספורט המרכזיים.

ההסכם הזה הוציא במידה מסוימת את הרוח מדיוני הוועדה, מכיוון שכעת הבעיה שהחוק אמור לפתור כבר לא נוגעת לטווח הזמן המיידי, אלא מתמקדת בפלטפורמות שצפויות להיכנס לתחום בעתיד, ובראשן פרטנר, שמתכוונת להתחיל לפעול במהלך 2017. 

במהלך הדיון המוקדם יותר אתמול בוועדה, שהתקיים בצהרים, האשים מנכ"ל ONE, אודי מילנר, את פרטנר כי היא מנסה לקבל בחסות החקיקה המסתמנת הסכם טוב יותר מזה שהושג עם סלקום. כבל הגיב על כך ואמר: "אני לא אוהב את ההתנהלות של פרטנר. אני אומר לפרוטוקול שמישהו כאן מנצל את הוועדה".

גם קודם לכן התייחס כבל - וכמוהו חברי כנסת נוספים - ללחצים הכבדים שהופעלו בנושא. 

נתחי השוק של הפלטפורמות
 נתחי השוק של הפלטפורמות